The Fly
The Fly
Nieuws
19 maart 2014

Cinema Remake

The FlyJe wordt er tegenwoordig mee doodgegooid, maar laten we eerlijk zijn: niet iedere remake is slecht. Dat bewijzen de films in het Cinema Remake-programma in het EYE Filminstituut vanaf 23 maart.

De films worden vertoond in het kader van de tentoonstelling Cinema Remake. EYE exposeert van 23 maart t/m 1 juni het werk van filmmakers en kunstenaars die bestaande films als uitgangspunt nemen om iets radicaal nieuws te creëren.

Een mooi voorbeeld daarvan is het kunstwerk Recalling Frames uit 2010 van David Maljkovic, waarin hij Orson Welles’ THE TRIAL (gebaseerd op Kafka’s Het proces) als uitgangspunt neemt. Maljkovic combineert stills uit de film met recente foto’s van het modernistische gebouw in Zagreb waar gedeelten van de film oorspronkelijk zijn opgenomen, naast een 16mm-projectie en de soundtrack van de film. Een ander voorbeeld is een werk van de New Yorkse kunstenaar Cory Arcangel, die de film COLORS van Dennis Hopper remaked tot een fascinerend, abstract kleurenspel.

De originelen worden uiteraard door EYE ook een keer gewoon op het witte doek vertoond. De weergaloze paranoia-thiller THE TRIAL (Orson Welles, 1962) is op 8 april te bewonderen. Dennis Hoppers COLORS (1988) zie je op 24 maart.  Agenten Robert Duvall en Sean Penn raken bekneld in de bendeoorlog tussen de beruchte Bloods en Crips. Op de soundtrack: Old skool-rappers Ice T, Eric B. & Rakim en Salt-N-Pepa.

Maar er zijn nóg meer mooie remakes te zien! Op vrijdag 21 maart toont Cinema Egzotik tijdens de Night of the Ticking Clock zowel het origineel, de western HIGH NOON (Fred Zinnemann, 1952), als de sciencefictionremake OUTLAND (Peter Hyams, 1981). EYE-programmeur Ronald Simons en regisseur Martin Koolhoven zijn uw gastheren.

Op 28 maart wordt het kille wit van EYE een beetje smoezeliger, dankzij THE LAST HOUSE ON THE LEFT (1972). Wes Cravens geruchtmakende rape-revenge film is losjes gebaseerd op Ingmar Bergmans gelauwerde DE MAAGDENBRON uit 1960, overigens op zijn beurt weer gebaseerd op een Zweedse volksvertelling uit de dertiende eeuw, waarin een nietsvermoedende boerendochter in het bos wordt verkracht en vermoord. Haar vader vermoordt op zijn beurt de daders wanneer deze bij hem onderdak komen vragen. Cravens versie van het verhaal werd “ziek” en “weerzinwekkend” genoemd en belandde op de beruchte lijst van Video Nasties. Ronald Simons geeft een inleiding!

KING KONG, van Peter Jackson, is op 3 april in EYE. Dit was in 2005 de tweede remake van de beroemde monsterfilm van Merian C. Cooper uit 1933. De Dino De Laurentiis-versie met Jessica Lange (1976) laat EYE wijselijk buiten beschouwing. Peter Jackson wist zeventig jaar na het origineel de angstaanjagende maar ook aandoenlijke reuzengorilla wél overtuigend nieuw leven in te blazen. (Al hebben wij bij SN nog steeds liever de stop-motion effecten.)

De remake van THE FLY (David Cronenberg, 1986) was in alle opzichten een verbetering op het origineel van Kurt Neumann uit 1958. THE FLY, met een Oscar bekroond voor de grime, is niet alleen een ongekend staaltje lichaamshorror maar ook een meesterlijke liefdestragedie die ons meezuigt in de nachtmerrie van wetenschapper Jeff Goldblum die tijdens een experiment genetisch fuseert met een strontvlieg. Hernieuw de kennismaking op 5 april.

Tot slot: Schokkend Nieuws-lezers weten natuurlijk allang dat de spaghettiwestern A FISTFUL OF DOLLARS (Sergio Leone, 1964) óók een remake is. Regisseur Sergio Leone werd zelfs voor de rechter gesleept  omdat hij een groot deel van het verhaal, inclusief stukken dialoog, uit de samoeraifilm YOJIMBO (Akira Kurosawa, 1960) had overgenomen. Hij moest daarna vijftien procent van de opbrengst afstaan, evenals de exclusieve distributierechten voor Japan, Taiwan en Zuid-Korea. Zowel Leone als Kurosawa konden daar gelukkig mee zijn, want beide films zijn inmiddels klassiekers.
 
A FISTFUL OF DOLLARS draait op 25 april. Voor alle overige film en meer details over de tentoonstelling:

Cinema Remake
23 maart t/m 1 juni
EYE Film Instituut Nederland
Meer info en kaartjes

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!