nibelungen2
nibelungen2
Nieuws
31 januari 2014

Cinema Concert: Die Nibelungen

nibelungen2Het Wagner-jaar 2013 is voorbij, maar mooie films en muziek zijn gelukkig tijdloos. Liefhebbers van onze rubriek Kino Cadavre kunnen op zondag 2 februari genieten van Fritz Langs DIE NIBELUNGEN: SIEGFRIED uit 1924, mét een live uitvoering van de originele score van Gottfried Huppertz!

Liefde, haat en dood in een sterk gestileerde decorfilm, naar een scenario van Thea von Harbou, Fritz Langs echtgenote. Over de blonde held Siegfried, die na talloze beproevingen de hand weet te verwerven van Kriemhild, zuster van de Bourgondische koning Gunther, en vervolgens de toorn van Gunthers halfbroer Hagen over zich afroept.

“Het volledig uitspitten van onverzoenlijkheid als wezenskenmerk van de menselijke natuur”, schreef  Kino Cadavres Paul Rübsaam in Schokkend Nieuws 101 over de Eureka! uitgave, “maakt van DIE NIBELUNGEN een film over lotsbestemming. De vereffeningsretoriek is niet van de lucht, wat de latere verheerlijking en exploitatie van de film door de nationaalsocialisten saillant maakt. Fritz Lang, die nooit om een ad-hoc interpretatie van eigen werk verlegen zat, verklaarde later dat hij in navolging van de Amerikaanse westerns het Duitse volk slechts op een eigen film met middeleeuwse ‘cowboys’ had willen trakteren. Scenariste Von Harbou stak echter niet onder stoelen of banken de Duitse ziel te hebben willen schetsen, zij het allerminst verheerlijken. Volgens haar was er geen volk dat zo zelden zijn beloftes na kwam, zo moorddadig was en zozeer bereid zelf op afschuwelijke wijze te sterven, als het Germaanse volk.”


Net als Langs andere Duitse producties (METROPOLIS, M – EINE STADT SUCHT EINEN MÖRDER, DR. MABUSE, DER SPIELER) was DIE NIBELUNGEN een grootschalig opgezette productie waarvoor kosten noch moeite werden gespaard. De grootste zorg en aandacht werd besteed aan camerawerk, art-direction, belichting, effecten en montage. Fritz Langs perfectionisme en budgeteisen brachten de UFA-studio’s bijna aan de rand van de financiële afgrond, maar maakten ook dat de regisseur de vroege Duitse cinema tot grote hoogte tilde. Het tweede deel, KRIEMHILDS RACHE, volgde in hetzelfde jaar.

De gerenommeerde Duitse pianist Joachim Bährenz begeleidt het 139 minuten durende en “weinig luchtig kijkje in de Teutoonse ziel” (Rübsaam) met een uitvoering van de originele score van Gottfried Huppertz.

Die Nibelungen: Siegfried
EYE, IJpromenade 1, Amsterdam
2 februari 2014, 16.00
Reserveren

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!