cj 2022 header square tinypng
cj 2022 header square tinypng
Nieuws
21 september 2022

Camera Japan: 10 tips

cj 2022 header square tinypngFESTIVAL | Camera Japan komt er weer aan! Je ziet het beste aan hedendaagse Japanse cinema van 22-25 september, in LantarenVenster in Rotterdam en 29 september tot 2 oktober, in Lab111 in Amsterdam. Programmeurs Lotte Steerneman, Jelle Schot en Theodoor Steen, en ‘editor-in-chief’ Kaj van Zoelen lichten de beste genrefilms uit het programma uit.

ARC
LS: ‘Wat betekenen leven en dood, als men een staat van onsterfelijkheid kan bereiken? Dat is het vraagstuk wat aan de kaak wordt gesteld in de filosofische sciencefictionfilm ARC. In een nabije toekomst krijgt de dakloze Rina een baan aangeboden waarbij ze leert hoe de dood niet altijd het einde hoeft te zijn. De cinematografie en vormgeving leveren prachtige beelden op die deze wereld tot leven brengen. Met interessante concepten en morele dilemma’s doet deze film denken aan een BLACK MIRROR-aflevering. Een unieke sci-fi-belevenis die je ongetwijfeld aan het denken zal zetten.’

BAD CITY
KvZ: ‘Vanaf de openingsscène, waarin een aantal yakuza in een badhuis wordt afgeslacht, is de grimmige toon meteen gezet. Dit is inderdaad een bad city, geteisterd door geweld en corruptie tot op het hoogste niveau. De enige oplossing? Een speciale politie-eenheid, onder leiding van een van moord verdachte rechercheur, die in het geheim wordt vrijgelaten. De intriges stapelen zich op, en dat leidt gelukkig tot veel keiharde, spectaculaire vechtscènes waarin de yakuza, de Koreaanse maffia en de politie elkaar met pistolen, messen en honkbalknuppels te lijf gaan.’

BABY ASSASSINS
JS: ‘Middelbare scholieren Chisato en Mahilo zijn zeer getalenteerde huurmoordenaars, maar er is één probleem: omdat ze binnenkort achttien worden hebben ze een officiële dekmantel nodig. Tot hun afgrijzen dwingt hun baas ze een suffe bijbaan te zoeken en een zo saai en doodnormaal leven te leiden. BABY ASSASSINS is een wonderlijke mix van stijlvolle actie, sardonische humor en gortdroge dialogen die aan Amerikaanse slacker movies uit de jaren negentig doen denken. De tien minuten durende openingsscène, die start met een surrealistisch sollicitatiegesprek en eindigt in een enorm bloedbad, is onvergetelijk.’

DOZENS OF NORTHS
TS: ‘Yamamura Koji, bekend van zijn voor een Oscar genomineerde korte film MT. HEAD maakt zijn eerste lange film met DOZENS OF NORTHS, geïnspireerd door een reeks magazine-covers die Yamamura tijdens de pandemie maakte, en door de muziek van de Nederlandse jazzmuzikant Willem Breuker. De film is abstract en grillig, maar wie open staat voor de meer avontuurlijke genrefilm krijgt iets heel ergs bijzonders te zien.’

THE GREAT YOKAI WAR: GUARDIANS
TS: ‘Meer dan vijftien jaar geleden maakte Miike Takashi de film THE GREAT YOKAI WAR. Die film was een ode aan de YOKAI MONSTERS-films, bestaande uit 100 MONSTERS, SPOOK WARFARE en ALONG WITH THE GHOSTS. Nu keert Miike terug met het tweede deel, dat tevens fungeert als een nieuwe film in een andere bekende tokusatsu-reeks, maar het zou zonde zijn om te verklappen om welk beroemd monster het hier gaat. Je hoeft het eerste deel overigens niet gezien te hebben, want THE GREAT YOKAI WAR: GUARDIANS is wat we in Hollywood-termen een ‘soft reboot’ noemen.’

THE HOUSE OF THE LOST ON THE CAPE
TS: ‘Rouwen met behulp van yokais. Dat is kort gezegd de insteek van THE HOUSE OF THE LOST ON THE CAPE. Een jonge tiener trekt in bij een oude vrouw en een jong kind, in het huis op de klif uit de titel. Alledrie hebben ze meerdere mensen verloren. Maar dan blijkt dat het huis een drukbezochte plek is onder de plaatselijke bevolking van fabelfiguren. Magie en vooral vriendschap zijn genoeg om door de zwaarste periode van rouw heen te kunnen komen. THE HOUSE OF THE LOST ON THE CAPE is een warme, prachtige geanimeerde film.’

MIDNIGHT MAIDEN WAR
LS: ‘Op een alledaagse collegedag ziet een apathische student het nut van zijn verantwoordelijkheden niet meer in. Hij voegt zich bij een organisatie die besluit zich te verzetten tegen deze zinloosheid van de maatschappij. We volgen de groep jonge buitenstaanders terwijl hun streken zich ontwikkelen van kwaad tot erger. Het camerawerk is met name indrukwekkend en laat de spannende scènes uitblinken. Een zeer vermakelijke dramafilm met voldoende actie, die doet denken aan een jeugdige versie van FIGHT CLUB.’

MY BROTHER, THE ANDROID AND ME
LS: ‘Ben je op zoek naar een film die nog een tandje grimmiger is dan ARC, met extra horror-elementen, dan zit je goed bij MY BROTHER, THE ANDROID AND ME. Een eenzame professor heeft zijn leven gewijd aan het maken van een robot, een kameraad in zijn evenbeeld. De ambiance van deze film grenst aan surreël en ongemakkelijk. Mede door de muziek en een meeslepende traagheid wordt deze toon van het verhaal versterkt. De onheilspellende sfeer die langzaam opbouwt houdt je in de ban, dus voor degenen die het aandurven is dit zeker een aanrader.’

POPRAN
KvZ: ‘Twee woorden: Vliegende piemels. Wat heb je nog meer nodig? Een vlindernetje om hem weer te vangen, als die van jou heeft besloten je lichaam te verlaten, vleugels heeft gekregen en met enorme snelheid door heel Japan vliegt. Dat overkomt de ploerterige zakenman Tagami. Eerst probeert hij te verbergen wat er is gebeurd, en gewoon door te gaan met zijn kantoorbestaan, wat uiteraard hilarische scènes oplevert. Maar dan moet hij met dat netje op jacht, want na zes weken zonder zijn lichaam zal zijn vliegende piemel afsterven. De doldwaze nieuwe komedie van de maker van ONE CUT OF THE DEAD, die vooral leuk is om in een (volle) zaal te zien. In Schokkend Nieuws 157 staat een uitgebreide recensie.’

SUMMER GHOST
TS: ‘SUMMER GHOST is een pakweg veertig minuten durende animefilm, waarin een aantal tieners een geest ontmoeten en proberen haar te helpen in het reine te komen met haar gewelddadige dood. Dit klinkt zwaar, maar dat is het niet, want de toon blijft licht, ondanks de soms heftige thema’s. De film wordt vertoond samen met een aantal andere shorts, waaronder ANXIOUS BODY, een korte film die ervoor zorgt dat je nooit meer op dezelfde manier naar plakband kijkt.’

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!