‘Nick, waar zijt ge mee bezig?!’ In KARKAS voelt een jonge slager (Bert Dobbelaere) een meer dan gezonde verbondenheid met een koeienkarkas in de koelcel. ‘De inspiratie kwam eigenlijk van het nummer Carcass van Siouxsie and the Banshees,’ schrijft Stollenwerk in antwoord op vragen van Schokkend Nieuws. ‘Ik heb heel wat zitten prutsen met dat idee tot ik erop kwam om van het karkas ook een personage te maken. Daarna ging het vlot. Het is een heel simpel, maar rond verhaaltje.’
De film is zijn eerste werkstuk voor het tweede jaar audiovisuele kunsten aan de Erasmus Hogeschool in Brussel. Stollenwerk: ‘Eigenlijk was ik niet zo bezig met die schoolopdracht. Ik wilde gewoon dat ongemakkelijk gevoel wegnemen dat ik nog altijd geen echte kortfilm helemaal had afgemaakt. Gelukkig is dat ongemakkelijk gevoel nu weg en ik merk ook dat ik nu gemakkelijker aan nieuwe dingen werk. School zorgde voor een deadline.’
De film werd in mei dit jaar geschoten. ‘Matthias Delvaux (DP) en Yves Verstraete (Art Director) waren de eerste die ik heb kunnen overtuigen. Daarna heb ik samen met Kristof Kennes, die productie deed, de rest van de crew en cast kunnen verzamelen. Dat was niet evident, want we hadden maar weinig tijd. Twee dagen voor de eerste draaidag had ik nog altijd geen bevestiging van de twee hoofdrolspelers. Het kostte ook veel moeite om een slagerij te vinden die bereid was om de winkel en de koelcel af te staan voor twee hele draaidagen. Uiteindelijk hebben we toch de perfecte locatie gevonden waar men bovendien ook nog twee karkassen wilde afstaan. Ideaal én helemaal halal!’
Hoe kwamen de special effects tot stand? ‘Het bleek helemaal niet zo gemakkelijk om het te laten lijken alsof het vlees van binnenuit beweegt zonder het te beschadigen (wat budgetgewijs niet kon). Uiteindelijk kwam de art director op het idee om met dildo’s en anale kralen te werken. Daarna was het gewoon een kwestie van de dildo’s zoveel mogelijk naar Mekka te richten zodat het allemaal ook halal bleef!’