Gevlucht uit de hel klein
Gevlucht uit de hel klein
Nederhorror & scifi
30 juni 2015

Gevlucht uit de hel

Gevlucht uit de hel kleinNEDERHORROR | Vandaag beleefde de Nederlandse Grindhouse-trailer GEVLUCHT UIT DE HEL zijn online premiére: “Pijnlijk spannend en zo adembenemend goed… dat je niet wil gaan plassen… hoe nodig je ook moet!” Schokkend Nieuws sprak met producente Julia Notenboom.

Nadat filmacademiestudent Gijs Wilbers van zijn docent een rol 16mm film had gekregen, ontstond het idee een B-filmtrailer in Grindhouse-stijl te maken over “een godvrezende amateurfotograaf met niets te verliezen” die betrokken raakt bij een serie gewelddadige moorden.  Met een ouderwetse Bolex-camera en een crew van medestudenten ging Wilbers aan de slag. Derdejaarsstudente Julia Notenboom deed de productie. SN sprak met haar.

Waarom een fake-grindhousetrailer?
“We wilden heel graag eens een genrefilm maken en waren beïnvloed door de fake trailers van onder anderen Quentin Tarantino en Robert Rodriguez. Omdat we op 16mm draaiden kreeg het automatisch al een jaren zeventig look. We hebben ook nog gekeken naar echte Grindhouse-films, zoals THE CORPSE GRINDERS (Ted V. Mikels, 1971) en INTENSIVE CARE (Dorna van Rouveroy, 1991). Maar ook een film als DE LIFT van Dick Maas was een bron van inspiratie.”

Jullie hadden maar twee draaidagen en een beperkt budget. Hoe hebben jullie dat in goede banen geleid?
“Omdat het een trailer is van een grote speelfilm die niet bestaat, hadden we te maken met het aantal locaties, acteurs, et cetera, dat je normaal gesproken in een lange speelfilm zou zien. Dat moest allemaal in een trailer van drie minuten. We hadden weinig tijd voor de pre-productie, maar we moesten wel ongeveer vijftien locaties zien te regelen, tien acteurs en nog een hoop figuranten! We hebben heel veel in één groot huis gedraaid: de wc, de badkamer, de tuin, enzovoorts. We hebben geprobeerd het zo te doen dat je niet ziet dat het dezelfde locatie is. Het lijk in het bos hebben we ook vlakbij het huis gedraaid, zodat de locatiewissel niet te veel tijd in beslag zou nemen.”

Hoe verliepen de opnames?
“Supergoed. Bijna ieder crewlid zegt dat het de beste draaidagen waren die ze ooit hebben meegemaakt en zo denk ik er ook over. We hebben met de regisseur en de cameraman ook goed nagedacht over wie we zouden betrekken bij dit project, zodat we de beste dynamiek binnen de crew zouden krijgen en dat is gelukt. We hebben enorm veel lol gehad in de pre-productie en de sfeer is altijd goed gebleven. We waren tijdens de opnames echt een familie met elkaar. Heel leuk om te doen waren bijvoorbeeld de bloederige scènes, die we niet achteraf op de computer, maar gewoon op de set hebben gemaakt. Die scène met het meisje op de wc, waarbij er een kettingzaag door de deur komt? Erik, onze production designer, heeft zelf nepbloed door een rietje op de muur zitten spuiten. Dezelfde truc hebben we in de keuken gebruikt, voor de scène waarin een vrouw met een knuppel in elkaar geslagen wordt.”

Jullie gaan straks het laatste jaar van de filmacademie in. Hebben jullie nog meer genrefilmplannen?
“De meesten van ons hopen inderdaad volgend jaar af te gaan studeren. Voor ons afstudeerproject moeten we ook weer een fictiefilm maken. Wat ons betreft wordt dat weer een genrefilm, maar dan een film noir.”

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!