mt_ignore: Poster2
mt_ignore: Poster2
Nederhorror & scifi
24 augustus 2019

De Blauwe Maagd

Poster2Helemaal buiten de gebaande paden werkten regisseur Tim Klok en scenarist Joeri Pruys in de zomer van 2018 aan hun korte avonturenfilm DE BLAUWE MAAGD. Met het eindresultaat toeren de filmmakers al een tijdje langs de filmtheaters. Daar moest Schokkend Nieuws natuurlijk het fijne van weten.

Altijd vervelend wanneer je het waarschuwende zwaaien van een Franse boer aanziet voor een vriendelijke groet. In DE BLAUWE MAAGD gebeurt het Thomas (Pierre Bokma) wanneer hij met zijn vrouw (Sytske van der Ster) terugkeert naar het kasteel waarin ze jaren geleden trouwden. Om de magie van toen te laten herleven, maar wanneer ze gearriveerd zijn is hun trouwgeluk niet het enige wat is teruggekeerd. Mannen in Middeleeuwse kostuums gaan elkaar met kruisbogen en geweren te lijf. Wat is hier aan de hand?

Hoe dat precies in elkaar steekt verklappen we natuurlijk niet, maar regisseur Tim Klok en scenarist Joeri Pruys maakten van het gegeven een vlotte, goed verzorgde avonturenfilm die ze helemaal buiten de gangbare paden om produceerden. Het budget kregen ze via crowdfunding bij elkaar en dankzij een grote groep enthousiastelingen konden ze twee weken lang in Zuid-Frankrijk op locatie draaien. Dat betekende onder andere afzien in regen- en onweerstormen, maar ook dat een bevriende bakker stante pede uit Brabant overkwam om de crew van brood van voorzien.

De dertig minuten durende film toerde de afgelopen maanden langs de Nederlandse én Belgische filmtheaters. SN sprak het duo in Amsterdam, waar bioscoop FC Hyena DE BLAUWE MAAGD vertoonde.

Gefeliciteerd met jullie film. Het ziet er schitterend uit! En het is duidelijk dat jullie echte genrefans zijn.

Pruys: ‘Het is ook een echte genrefilm. Mijn eerste filmpje, een paar jaar nadat ik de kunstacademie had afgerond, was een horrorfilm. Iets met een zaag en een been, heel wanstaltig. Niet om aan te zien meer, maar het was wel het moment dat ik dacht: ja, dit is wat ik wil doen.’
Klok: ‘Voor mij geldt hetzelfde. Ik ben in film geïnteresseerd geraakt door de genrefilms uit Hollywood. Dat wilde ik ook. Om het filmvak te leren ben ik met montage begonnen en heb vervolgens jarenlang voor televisieprogramma’s gewerkt. Met veel plezier hoor, maar het uiteindelijke doel was altijd een eigen speelfilm maken. Toen ik Joeri ontmoette was hij al een tijdje scenario’s aan het schrijven. In 2012 hebben we samen HET CONTRACT gemaakt, een korte 48 Hours-film, en daarbij klikte het meteen. Daaruit is het idee voor DE BLAUWE MAAGD geboren.”

Waarom wilden jullie de film maken?

Klok: ‘Verschillende redenen. Ten eerste omdat we gewoon een film wilden maken. We hebben geen van beide een filmopleiding gedaan, dus we zijn outsiders in de Nederlandse film.’Pruys: ‘We wilden ook iets doen met een plek waarin de tijd is stilgestaan. Zoiets als een Amish-gemeenschap. Hoe werkt het daar? Wie bepaalt hoe je mag denken? Hoeveel dwang gaat daarmee gepaard? Het is een fenomeen dat je tegenwoordig weer ziet verschijnen, kijk maar naar de opkomst van Trump of hier in Nederland Forum voor Democratie. Sektarische organisaties, die terug willen naar een striktere orde in de samenleving. Dat was een uitgangspunt bij het schrijven.’
Klok: ‘Via via konden we gratis in Montbrun-les-Bains logeren, een schilderachtig dorpje vlakbij de Mont Ventoux in Zuid-Frankrijk. Daar wilden we gaan brainstormen over een verhaal, maar op de eerste dag kwam Joeri na een wandeling terug en zei: hier moeten we de film situeren. Lopend door het dorp viel het verhaal vervolgens op z’n plaats.’

Blauwe Maagd achter de schermen2Het lijkt me een ingewikkelde productie: op locatie bij de Mont Ventoux, kostuums, wapens, figuranten, middeleeuwse sets. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

Pruys: ‘Geluk en met de hulp van een hele hoop vrienden en crewleden die allemaal voor niets meewerkten.’

Klok: ‘Het was een dolle boel. We filmden in de bergen waar we af en toe moesten schuilen voor onweerstormen. Renden we met een hele hoop figuranten naar een schuiltent, die dan helemaal wild stond te schudden. Maar het was ook een geweldige tijd. Ik weet nog dat het geld op was en we daardoor geen catering hadden. Spontaan bood een bevriende bakker aan om vanuit Noord-Brabant met een bestelbusje vol brood naar de set te rijden.’
Pruys: ‘Of nog een anekdote: het plein waar het grootste deel van het verhaal zich afspeelt had moderne tegels. Dat paste natuurlijk niet bij de Middeleeuwse sfeer van het verhaal. Nou, wij naar de lokale autoriteiten om te vragen of we die met zand konden bedekken. Geen probleem, dezelfde dag nog stonden we bij de lokale bouwmarkt voor niets zandzakken in te laden. Dat enthousiasme van alle betrokken partijen heeft het verschil gemaakt.’

Hoe kregen jullie Pierre Bokma zover om de hoofdrol te spelen?

Pruys (lachend): ‘Gewoon het scenario sturen!’
Klok: ‘We wilden hem graag hebben, maar dachten: zo’n kleine productie doet hij nooit. Uiteindelijk hebben we het script naar zijn agent gestuurd, die in eerste instantie de boot afhield. Eigenlijk hadden we de hoop ook al opgegeven, tot er ineens een telefoontje kwam: Pierre doet het. Een bevrijdend moment.’
Pruys: ‘Ik heb toen een ochtend met hem gezeten en hij was gewoon heel enthousiast over het verhaal. Dat hebben we samen doorgenomen, waarbij hij af en toe een suggestie deed voor zijn personage. Tachtig procent van de film is in het Frans en dat vond hij een uitdaging. Om het accent goed te krijgen, heeft hij dagenlang lopen oefenen. Ook op de set in Frankrijk..’

Jullie hebben twee weken guerrillastijl gedraaid. Dacht hij niet: waar ben ik in hemelsnaam in beland?

Klok: ‘Op de eerste draaidag zei Pierre tegen mij: “Je moet alles van me vragen wat je wilt.” En ondanks mijn aanvankelijke schroom heb ik dat ook gedaan. Hij was overal voor in: stunts op de bergen, filmen in de regen. Hij stond altijd weer met volle energie te spelen.’
Pruys: ‘En hij bleek ook een prima schutter te zijn. Dat was handig omdat er een paar vuurgevechten in de film zitten. Daar kon hij uitstekend mee overweg.’

Blue virgin shotgun2Niet alleen de casting van Bokma geeft allure, maar de hele film voelt groots. Ik zou bijna zeggen: Spielbergiaans.

Klok: ‘Spielberg was zeker een voorbeeld. Dat filmen met het grote gebaar hadden wij ook voor ogen. Al speelt mijn katholieke achtergrond daar ook een rol in. Ik kom van onder de rivieren dus ik voel me meer verwant met de katholieke beeldcultuur, die meer symbolisch en op emotie gericht is, dan met het strikte realisme van de Hollandse school.’
Pruys: ‘Je kan het ook een Angelsaksische manier van filmen noemen: world building, larger than life. Het hoeft niet allemaal zo observerend, zoals je dat vaak in Nederlandse films ziet. Voor DE BLAUWE MAAGD hebben we op alle manieren geprobeerd een op zichzelf staande wereld te creëren. Alles wat je ziet is voor de film gemaakt. Van de kostuums, tot de sets, tot de Middeleeuwse strijd. Totaal uit onze duim gezogen, de kunst maar ook het plezier voor ons als makers is om de kijker erin te laten geloven.’

Is DE BLAUWE MAAGD dan ook de start van iets groters?

Klok: ‘Wat ons betreft wel. Het succes van de crowdfunding heeft ons in ieder geval gesterkt. We willen nu samen een serie gaan maken. Die zijn we nu aan het ontwikkelen.’
Pruys: ‘Waar die over zal gaan? (lacht) Op een of andere manier komen we telkens uit bij sektarische organisaties. Het wordt in ieder geval weer genre-gerelateerd.’

Nieuwsgierig geworden naar DE BLAUWE MAAGD? De eerstvolgende screening vindt plaats op 6 oktober in Filmhuis De Nieuwe Scène in Venlo. Tim Klok en Joeri Pruys zullen aanwezig zijn.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!