Bloody Mary Index
Bloody Mary Index
Nederhorror & scifi
4 februari 2020

Bloody Mary

Bloody Mary Index NEDERHORROR HERONTDEKT | Het kostte even wat moeite, maar uiteindelijk wisten we een van de regisseurs op te sporen. Fulco Lorenzo lacht verbaasd: ‘Dát is lang geleden, we hebben BLOODY MARY in 1992 gemaakt!’

Alweer 28 jaar geleden, dus. BLOODY MARY stond op de in 1996 verschenen VHS-band The Nether-Horror Collection. SN-lezer Ronnie van Rijswijk stuurde ons een gedigitaliseerde versie. Dank daarvoor. We zetten BLOODY MARY, met toestemming van regisseur Fulco Lorenzo, nu ook op ons YouTube-kanaal.  Fulco bezorgde ons ook een paar mooie foto’s uit die tijd.

Fulco regisseerde BLOODY MARY samen met de in 2013 overleden acteur en regisseur Marc van Uchelen. ‘We ontmoetten elkaar op de filmacademie,’ vertelt Fulco aan de telefoon. ‘We hadden toelatingsexamen gedaan en waren beiden voor de tweede keer afgewezen. We raakten in gesprek. Daar ontstond toen de vriendschap en het idee voor BLOODY MARY. “Waarom gaan we zelf niet iets maken?” We wilden niet weer een jaar moeten wachten. Marc had toen een vriendin en zij had een bijbaantje in een kroeg. Het viel ons op dat er soms uren waren dat er helemaal niemand binnenkwam. Daar zit je dan alleen als meisje achter de bar, en er is ook geen ander personeel. Stel dat er een of andere gek binnenkomt? Wat doe je dan?’

Bekijk BLOODY MARY hier:

Dat het gezamenlijke filmdebuut een genrefilm werd was eigenlijk niet zo vreemd. ‘Je had toen nog videotheken. We hadden wel eens weekenden dat we met een paar vrienden een grote stapel films gingen halen en dat was dan heel vaak horror. Die spanningsopbouw vonden we interessant. Wanneer is iets eng? Waaróm wordt het eng? We keken heel erg naar montage en opbouw.’

Marc en Fulco schreven, produceerden en regisseerden BLOODY MARY met hun eigen geld. Fulco was in die tijd vaker op filmsets te vinden als productieassistent van bijvoorbeeld Theo van Gogh en Pim de la Parra. ‘Dat was een voordeel. Ik kende mensen, dus we kregen hulp uit die hoek.’ De twee hoofdrolspelers, Camilla Siegertsz en Mike Meijer, zijn nog steeds actief als acteur en regelmatig te vinden in televisiefilms of –series. ‘Marc kende Mike goed, dat was iemand uit zijn vriendenkring. Voor de rol van het barmeisje hebben we verschillende dames een test laten doen. Daar kwam Camilla uit, omdat het contrast zo mooi was. Die grote, reusachtige Mike en zij: heel klein, maar wel een heel goede actrice.’

De film werd grotendeels in de Jordaan opgenomen; op de aftiteling staan Café De Blaffende Vis en Café Miles vermeld. Fulco denkt dat het Café Miles geweest moet zijn. ‘Volgens mij is dat er niet meer. De exterieursshots hebben we, geloof ik, in Brabant gedraaid, omdat het eruit moest zien alsof het café in the middle of nowhere stond.’ Er werd vooral ’s avonds en ’s nachts gedraaid. ‘We zijn er niet zo lang mee bezig geweest. Het was alleen wel veel regelen zodat iedereen er op het juiste moment was. Er zit een moeilijk crane shot in: vanaf de ventilator, over de tap, tot aan de klok. Thijs Wijdeveld, indertijd een heel goede grip, heeft dat gemaakt in ruil voor een fles whisky. Zo’n shot kost veel tijd, maar voegt wel echt iets toe.’

Bloody Mary setfoto
BLOODY MARY heeft geen (Nederlandse) dialogen, wat het natuurlijk een goed exportproduct maakte. ‘Hij ging in première in Utrecht, op het Nederlands Film Festival. Later heeft hij op veel verschillende korte filmfestivals gedraaid: Clermont-Ferrand, Finland, Duitsland … Hij is ook in een aantal landen aan televisie verkocht. We wonnen prijzen op het Festival Internacional de Cine de Xixón in Gijón. Erg leuk festival, in Noord Spanje. Zo hebben we een beetje rondgereisd met de film.’

Fulco wist ons nog een foto van de première te bezorgen:

Bloody Mary NFF
Fulco en Marc maakten drie jaar later nog een tweede korte film, VENTIMIGLIA. Vier treinreizigers op weg naar de Italiaanse grensplaats Ventimiglia vallen in slaap en worden één voor één meegesleurd in surreële fantasieën over zichzelf en hun medepassagiers. ‘Ook weer een film zonder dialogen. Die is ook nog in New York en Canada terecht gekomen. Daar hebben we een ton subsidie van het Filmfonds voor gehad.’ Fulco heeft hard gezocht, maar de film is vooralsnog onvindbaar. ‘Toen we die gemaakt hadden zei iedereen: dat is eigenlijk een heel mooi gegeven voor een langere film. Er gebeurt zoveel, dat kun je mooi uitbouwen. Dus we hebben daarna nog geprobeerd om een lange speelfilm van de grond te krijgen. We hadden een script en een producent, maar we kregen het niet gefinancierd.’

Marc was ondertussen, na een derde poging, wél aangenomen door de filmacademie. Fulco: ‘Ik heb het de derde keer niet meer geprobeerd. Ik ben uiteindelijk in Brussel beland, op het Sint-Lukas. Marc ging dus naar de academie en verder met Martin Koolhoven en zijn klasgenoten. Ik was daar wel vaak bij betrokken als opnameleider en heb veel gewerkt als opnameleider en regieassistent, voor Eddy Terstall bijvoorbeeld. Op een gegeven moment kwam ik Bram van Diem tegen. Hij was figuratiebegeleider en wilde een eigen castingbureau starten. Ik dacht: nou, misschien is dat leuk.’ Via Casting Consultant en AFT belandde Fulco uiteindelijk bij Dutch Casting Agency, waar hij nu al elf jaar als casting director en booker actief is en waar Schokkend Nieuws hem dus wist op te sporen. 

Bloody Mary geposeerde foto ‘Toevallig hebben we een half jaar geleden nog een paar fragmenten van VENTIMIGLIA vertoond in Het Ketelhuis. Dat was een herdenkingsavond voor Marc.’ Marc van Uchelen debuteerde als tiener met de rol van Anton Steenwijk in het Oscar-winnende DE AANSLAG en had na zijn filmacademietijd nog een mooie carrière als acteur en regisseur. Hij speelde bijvoorbeeld de hoofdrol in HUFTERS & HOFDAMES (1997) en RENT A FRIEND (2000), en regisseerde in 2011 de tragikomedie WEBCAM. In 2013 maakte hij een einde aan zijn leven. Fulco: ‘Heel tragisch. We hebben samen twee korte films gemaakt, we wonnen prijzen, we zijn ermee naar het buitenland geweest. Het was een ontzettend leuke tijd. Te gek dat jullie nu nog iets doen met die films.’

Mist Fulco het regisseren nog wel eens? ‘Jawel, maar het is ongelofelijk lastig aan het werk te blijven als regisseur en om daarmee een beetje geld te verdienen. Eddy Terstall zegt bijvoorbeeld vaak tegen me: “Jij werkt veel meer met acteurs dan ik.” Hij moet steeds maar hopen dat zijn project doorgaat. Ik heb een contract voor onbepaalde tijd en sta dagelijks met acteurs in de studio: dat is helemaal niet zo slecht!’

‘BLOODY MARY moest ons visitekaartje worden. We moesten even bewijzen dat we het wél konden, want we voelden ons natuurlijk een beetje triest over het feit dat we twee keer afgewezen waren.’ Lachend: ‘Theo van Gogh, die natuurlijk ook heel vaak afgewezen werd door de filmacademie, zei later: “Afgewezen worden is eigenlijk een heel goed teken!” 

Heb jij ook een bijna vergeten, zelfgemaakte film – horror, sciencefiction of fantasy – die je met ons en onze lezers wilt delen? Stuur een mail met daarin je telefoonnummer én de film zelf naar [email protected].

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!