BIFFF | In het hartje van de Belgische hoofdstad wordt op dit moment het Brussels International Fantastic Film Festival gehouden. Tot en met 15 april kun je daar nog huilen als een weerwolf naar het witte scherm. Steve De Roover interviewde Andrés Goteira, de regisseur van DHOGS.
Het programma van de 36ste editie van het BIFFF valt op door diversiteit en baldadigheid. Weinig grote commerciële titels, maar een selectie van fraai internationaal genremateriaal. DHOGS vertelt drie rauwe verhalen aan het filmpubliek – en richt de camera ook op de bioscoopbezoekers zelf. Een kopstoot van de debuterende Spaanse schrijver/regisseur Andrés Goteira.
DHOGS is je eerste speelfilm. Hoe ontstaat zoiets rauws en unieks?
‘Ik had niet het geluk om te studeren aan een filmschool. DHOGS bestaat uit drie verhalen die ik zelf wilde zien. De film hebben we onder vrienden gemaakt, onafhankelijk geproduceerd, gesubsidieerd met een crowdfunding-campagne. Niemand kon me zo vertellen wat kon of niet kon. (lacht) Het was voor mij belangrijk een auteursfilm te maken met een enorme energie, die overigens al in mij groeide voordat ik het scenario schreef. Nu hoop ik meer films te kunnen maken, want hou echt van regisseren.’
In de vakbladen wordt je werk vergeleken met AMORES PERROS, IRRÉVERSIBLE en het werk van Michael Haneke. Zijn dat je invloeden?
‘Gaspar Noe’s IRRÉVERSIBLE is natuurlijk een invloed en zeker ook Haneke, maar verder Tarantino, de Coens, Lynch en misschien zelfs een beetje Jim Jarmusch. Deze meesters hebben me veel geleerd, maar ik wilde ze uiteraard niet kopiëren. Het verhaal zat al in mijn onderbewustzijn.’
DHOGS werd door een reeks grote internationale festivals geselecteerd, maar de reacties op de film zijn ook erg verdeeld. Begrijp je dat?
‘Uiteraard. Het is niet de snelste film en ook nog eens erg experimenteel in zijn mix van genres. Tijdens het schrijven besefte ik dat ik niet iedereen zou plezieren. Dat kon me verder weinig schelen. Tijdens de vertoning op het filmfestival van Sitges zijn er mensen weggelopen, maar het is dan ook een krankzinnige film!’ (lacht)
Je houdt het publiek een niet al te flatterende spiegel voor.
‘Ik wilde geen negatieve film maken, maar de mens kan nu eenmaal slecht zijn en ik wilde de perverse kantjes tonen. Het publiek is voor mij de protagonist. Je bent hier, je ziet dit en je reageert hierop. Iedereen leeft in zijn veilige bubbel en vergeet vaak de rest van de wereld. Wat je in DHOGS ziet zal in de toekomst misschien gebeuren, dus kijk niet weg en doe iets. Mijn volgende film zal een positievere komedie zijn, ik beloof het. Ben ook aan een biografisch verhaal bezig over een echte held, maar je weet nooit: misschien pakt dat ook weer negatief uit.’ (lacht)
Net als in IRRÉVERSIBLE worden geweld en verkrachting niet geschuwd. Had je geen angst te ver te gaan?
‘Wat vond jij ervan?’
Zolang het fictie is, kan het mij nooit te ver gaan.
‘Hier hetzelfde. De verkrachtingsscène is waarschijnlijk de meest controversiële, maar gaat volgens mij zeker niet te ver. Mijn mama is fan! Zij vertelde me dat de scène zelfs niet hard genoeg is. Veel mensen willen liever de ogen sluiten voor dergelijk geweld.’
Hoe heb je actrice Melania Cruz op de scène voorbereid?
‘Er was geen voorbereiding. Ik wilde alles zo authentiek mogelijk, dus ze kwam als een blanco blad op de set. Ik hou van samenwerking. Ze probeerde dingen uit die al dan niet het juiste alarm in mijn hoofd lieten afgaan.’
Wat dacht je van de reacties van het luidruchtige en toch wel befaamde BIFFF-publiek?
‘Ik moet bekennen dat ik niet gebleven ben voor de hele film. Ik kan mijn eigen film niet meer zien. Ik zie enkel dingen die beter kunnen. Maar ik ontdekte bij een andere film dat de sfeer in de zaal hier geweldig is. Het publiek in Sitges is ook zo, maar bij DHOGS waren ze toch best stil.’ (lacht)
DHOGS draait ook op het Imagine Film Festival, op 16 en 20 april. De Filmfreak brengt de film vanaf 31 april uit in de Nederlandse bioscoop. Op het BIFFF draait de film niet meer, maar je kunt er tot en met 15 april nog wel van andere films genieten. Hier vind je het hele programma.