psychos
psychos
INTERVIEW

Psychotische vrouwen!

psychosIMAGINE 2013 | Op het Imagine Film Festival zijn zes films te zien in het House of Psychotic Women-programma , samengesteld door Kier-La Janisse. Wie onze Psychotische Vrouwenspecial heeft gelezen weet er al alles van. Vanmiddag (12.00 uur EYE 2. Toegang is gratis) is Janisse hoofdgast tijdens het Imagine symposium over vrouwelijke neuroses in horror- en expoitatiefilms. Ter voorbereiding: een selectie uit ons interview met de Canadese journaliste en curator.

 Het symposium, dat wordt geleid door Patricia Pisters (hoogleraar media- en filmstudies aan de Universiteit van Amsterdam) wordt – pardon the pun – hopelijk helemaal te gek. Kier-la Janisse en Schokkend Nieuws-redactrice Hedwig van Driel gaan het gesprek aan met Maryn Wilkinson (docent Film aan de afdeling Mediastudies van de Universiteit van Amsterdam) en Damiaan Denys (hoogleraar Psychiatrie aan de Universiteit van Amsterdam en afdelingshoofd psychiatrie van het Academisch Medisch Centrum).

Zoals Janisse het bondig formuleerde in de special: “I wanted to know why I was crazy.” Dat willen we allemaal wel, dus hopelijk komen we daar vanmiddag achter en ontdekken we ook het antwoord op  de vraag wat filmmakers en filmgangers zo fascineert in psychotische vrouwen.

Het gehele interview met Janisse vind je ininSchokkend Nieuws 101. Dit is wat ze te zeggen had over het ijzingwekkende POSSESSION (Andrzej Zulawski, 1981). Je kunt de film vanmiddag, 14.00 uur, nog zien in EYE 2.

‘POSSESSION is één van de sleutelfilms in dit subgenre. Daarom heb ik die poster ook gebruikt voor de hard-coverversie van het boek. Het is een film die allesbehalve realistisch is, maar het is één van de beste films over het uiteenvallen van een relatie. Je hebt natuurlijk al die films van Bergman, SCENES FROM A MARRIAGE en zo, maar er gaat niets boven POSSESSION.
Mensen weten vaak niet meteen wat ze ervan moeten vinden. Ze snappen de film niet, kunnen niet eens zeggen of ze hem goed geacteerd vinden of niet, maar de beelden doen wel iets met ze. Het is zo’n film die je steeds opnieuw bekijkt. Ik wist direct dat ik er dol op was, al pretendeer ik niet alles te snappen. De beelden fascineren me, al die dubbelgangers. Je hebt de twee appartementen, het één schoon en wit en het andere helemaal afgebladerd… Je hebt Oost en West-Duitsland… De lerares die precies op de hoofdpersoon lijkt… Alles is dubbel en gesplitst, en de film gaat ook over een splitsing, over een huwelijk dat stukloopt. En dan heb je dat wezen nog. Het wezen dat zij maakt en dat tegelijkertijd haar kind en haar minnaar is, en dat aan het einde van de film verandert in haar man. Ik probeer het soms aan mezelf te relateren. Het feit dat ze steeds weer teruggaat naar dat appartement, ze blijft proberen het opnieuw te doen, het beter te doen ditmaal… En ondertussen wordt iedereen steeds gefrustreerder en gekker. Ik denk dat voor mensen die een langere relatie hebben gehad, en die weten wat voor een duistere plekken je daarin kunt bereiken, deze film een cathartische ervaring kan zijn.’

De amt_ignore:mafu4ndere oude film die je draait is THE MAFU CAGE (Karen Arthur, 1978) – nog te zien op dinsdag 16 april om 18:30 uur in EYE 2 en op woensdag 17 april om 14:20 uur (EYE 4).

‘Die laat ik vooral zien omdat hij vrijwel nooit vertoond wordt, en heel moeilijk te vinden is. En om het huis – ik houd van films met goede huizen, en het huis in deze film is fantastisch! De film gaat over twee zussen die een geïsoleerd leven leiden. Hun vader was een antropoloog die heel lang in de jungle heeft gewoond. De jongste dochter Sissy, gespeeld door Carol Kane, is zo’n beetje in de jungle opgegroeid en helemaal verwilderd. De oudere zus, Lee Grant, zorgt voor haar en klaagt voortdurend over wat een opgave dat is. Tegelijkertijd zondert ze haar zusje steeds af, zodat ze niet leert sociaal te zijn of normaal doet. Ze doet alsof ze alles uit zelfopoffering doet, maar ze geniet er duidelijk ook van om iemand te hebben die zo volledig van haar afhankelijk is. De acteurs zijn ook heel goed in deze film, vooral Carol Kane. Dit is de meest krankzinnige rol die ze ooit heeft gespeeld, volgens mij.’

Je hebt ook een aantal nieuwere films uitgekozen, waaronder THE TALL MAN van Pascal Laugier.

‘We hebben er lang over gediscussieerd of het wel paste binnen het thema, maar ik kan er niet teveel op ingaan zonder de film te verpesten. Het eindigt heel anders dan je zou denken, dus mensen moeten gewoon maar gaan kijken.’

mt_ignore:ExcisionEXCISION (Ricky Bates Jr., 2012) lijkt me iets gemeen te hebben met MAY (Lucky McKee, 2002) een film die je heel bewonderend beschrijft. Is dat zo?

‘Een beetje, maar de hoofdpersonen zijn heel verschillend. May is heel verlegen en teruggetrokken, terwijl Pauline in EXCISION opzettelijk goor doet. Ze hoort in de film heel lelijk te zijn, maar ze wordt gespeeld door een fotomodel en dat is soms wel hilarisch – er is een scène waar je heel duidelijk ziet dat haar wenkbrauwen opgeplakt zijn. Maar het is een heel mooie film, en vooral de relatie tussen de hoofdpersoon en haar moeder – die gespeeld wordt door Tracey Lords – is wonderbaarlijk gestoord. Lords is echt zo’n prinsessenmoeder, voor wie mooi zijn en mooie kleren heel belangrijk is. En uitgerekend zij zit opgescheept met twee dochters waarvan de één wel mooi en populair is maar ook stervende, terwijl de andere zichzelf het liefst zo lelijk mogelijk maakt. Ze weet echt niet wat ze met die oudere dochter aan moet. Toch is het geen oppervlakkig personage, ze wordt heel menselijk neergezet. En de dochter wil stiekem heel graag de goedkeuring van haar moeder, maar doet er tegelijkertijd alles om het te saboteren. Herkenbaar.’

Ten slotte: AMERICAN MARY, ook nog te zien op woensdag 17 april om 22:15 uur (EYE 2).

‘Die heb ik zelf nog niet gezien! En ik lees meestal geen plotbeschrijvingen. De poster, daar draait het om. Dat plaatje, dat bepaalt meestal of ik een film zal kijken of niet.’

Nog niet aangekondigd ten tijde van het interview was KISS OF THE DAMNED (Xan Cassavetes, 2012), een stijlvolle, ouderwetse vampierfilm vol erotiek. Te zien op dinsdag 16 april om 22:20 uur in EYE 1.

Kier-La zelf over haar programma horen spreken? Dat kan vanmiddag!

Symposium House of Psychotic Women
Zondag 14 april
12.00 uur
EYE 2
Toegang gratis
Imagine 

 Schokkend Nieuws volgt Imagine 2013 van 8 t/m 17 april! 
8/4: Imagine van start!
9/4: Frankenstein’s Army
10/4: Masterclass Neil Jordan
11/4: In de ban van Bollywood
12/4: Interview met Justin Benson en Aaron Moorhead (RESOLUTION)
13/4: Interview met Jeremy Gardner en Adam Cronheim (THE BATTERY)
13/4: Interview met Nicholas Hoult (WARM BODIES)

 

 

14 april 2013

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!