In zes filmcolleges op NPO3 deelt Martin Koolhoven vanaf vrijdag 5 oktober zijn liefde voor cinema aan de hand van scènes uit zijn favoriete speelfilms. Maar De kijk van Koolhoven is geen cultureel correct programma met geijkte filmklassiekers; de regisseur heeft het vooral over genrefilms.
De afleveringen van het VPRO-programma zijn opgedeeld in verschillende thema’s en genres: Spaghettiwestern (5 oktober), Water (12 oktober), Eurohorror (19 oktober), Post-apocalyptische films (26 oktober), Film Noir (2 november) en Erotica (9 november). We zien passende scènes uit films als BASIC INSTINCT, JAWS, DR. STRANGELOVE en DRIVE, die Koolhoven met groot enthousiasme bespreekt – hij duikt zelfs in enkele van de scènes op. Na afloop van elke aflevering zendt de VPRO een film uit, die door de regisseur zelf is uitgekozen bij het genre of thema. Onder andere zijn meest recente speelfilm BRIMSTONE (2016) en Paul Verhoevens ELLE (2016) komen voorbij – beide zijn nog nooit eerder vertoond op Nederlandse televisie.
Martin Koolhoven maakte naam met HET SCHNITZELPARADIJS (2005), maar vond zijn stem in OORLOGSWINTER (2008), gebaseerd op het boek van Jan Terlouw en de Nederlandse inzending voor de Oscars. BRIMSTONE werd geselecteerd voor het filmfestival van Venetië en won zes Gouden Kalveren, onder meer voor ‘beste film’ en ‘beste regie’.
En dan nu: De kijk van Koolhoven.
‘Ik werd gevraagd door de VPRO om een programma over film te maken. In een gesprek met regisseur David Kleijwegt gaf ik aan dat ik niet zoveel zin had in een cultureel correct programma waarin ik de geijkte filmklassiekers zou bespreken, maar het vooral wilde hebben over genrefilms. Dat leek hem heel leuk. Na een aantal gesprekken gaf David aan dat hij eigenlijk het liefst die gesprekken, zoals ze op dat moment verliepen, in het programma wilde vangen. En dat werd de basis van het programma: ik praat over bepaalde genres en thema’s en kom zo langs films en scènes die ik interessant vind.’
Wist je direct welke fragmenten en films je wilde laten zien?
‘Het grootste probleem is dat er zovéél is. Maak maar eens lijstje met je favoriete film noirs – dat is niet te doen. En hoe kies je uit al die goede spaghettiwesterns? Ik zou alleen al over ONCE UPON A TIME IN THE WEST een uitzending vol kunnen lullen. Ik probeerde dus te kijken naar representativiteit, persoonlijke smaak en daarnaast ook of er soms iets algemeners over film te vertellen is. Hoe film werkt, zeg maar. En dan heb je een hele berg films waar je een soort verhaal uit probeert te destilleren, wat ongefilterd nog steeds een paar uur zou duren. David en ik moesten dus keuzes maken. Vervolgens heb ik het uit handen gegeven. Hij is de regisseur, dus hij kiest in de montage uit al die anekdotes, onzinfeitjes, terzijdes en preoccupaties wat hij echt belangrijk vindt.’
Had de NPO ook bezwaar tegen het uitzenden van bepaalde fragmenten?
‘Dat leek er even op, maar uiteindelijk durfden ze het aan om de zwaarste rating aan te gaan, dus mocht alles blijven. Bij sommige afleveringen speelde het minder, maar je kunt bijvoorbeeld geen uitzending over Eurohorror doen, zonder bloedvergieten te tonen.’
Welke film uit de reeks zou iedereen gezien moeten hebben?
‘Mijn eigen BRIMSTONE wordt na de eerste uitzending vertoond! Beetje flauw, maar ik hoop dat mensen zo’n beetje alle films die ik behandel gaan kijken. Ik ben dan ook heel blij dat na iedere uitzending een van de besproken films vertoond wordt. Want dat is mijn hele motivatie om op tv over film te praten: mensen de lol van film in laten zien.’
De kijk van Koolhoven
Van 5 oktober t/m 9 november, iedere vrijdag om 21:15 op NPO3
www.vpro.nl/kijkvankoolhoven
(Foto: Merlijn Doomernik)