In juli ging de webserie SACRED LIES online op Facebook Watch. Schokkend Nieuws sprak met Raelle Tucker, de showrunner van de Young Adult-reeks: ‘Donald Trump gebruikt veel van de tactieken van sociopatische sekteleiders.’
In SACRED LIES wordt Tiener Minnow Bly (Elena Kampouris) verdacht van de moord op de leider van de religieuze sekte waarin ze zat. Maar dat is nog niet eens het vreemdste: de mysterieuze Minnow heeft geen handen. De webserie, bestaande uit afleveringen van een half uur, is gebaseerd op het boek The Sacred Lies of Minnow Bly van Stephanie Oakes, dat weer geïnspireerd is op het Grimm sprookje Het meisje zonder handen. Schokkend Nieuws sprak met showrunner Raelle Tucker. Ze schreef en produceerde eerder afleveringen van o.a. TRUE BLOOD en JESSICA JONES.
Je hebt aan een aantal geweldige series gewerkt, maar SACRED LIES is echt jouw passieproject. Waarom?
‘Ik zat als kind bij een sekte [Tuckers moeder was aanhangster van Bhagwan Shree Rajneesh – red] en ik heb daar altijd iets mee willen doen. Ik lees alles wat daarmee te maken heeft. Een jaar of drie geleden las ik The Sacred Lies of Minnow Bly. Na twintig pagina’s wist ik al dat ik het wilde verfilmen. Ik was helemaal weg van het personage Minnow Bly. Ik had nog nooit iemand zoals zij op televisie gezien.’
Wat maakt haar anders?
‘Om te beginnen heeft ze geen handen. Dat leek me een geweldige uitdaging. Maar Minnow is ook heel complex, zeker voor iemand in het Young Adult-genre. Ze is niet oppervlakkig, maar juist gelaagd en gevaarlijk en heel erg sterk. Ze is in staat tot vreselijke dingen, maar heeft desondanks een goede en nieuwsgierige ziel. Ik heb meteen een optie genomen op het boek. Ik ben het vervolgens eerst zelf uit gaan werken en heb het pilot script geschreven. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een productiemaatschappij, maar niemand wilde het doen.’
Waarom niet?
‘Ik denk dat mensen bang waren voor een serie over een meisje zonder handen. Het was ook lastig te pitchen want je kunt het nergens mee vergelijken. Het is een beetje de OA, er zit iets van THE HANDMAIDS TALE in, MY SO-CALLED LIFE en ook wat ORANGE IS THE NEW BLACK, omdat een deel van het verhaal zich afspeelt in een meisjesgevangenis. Iedereen vond het interessant, toch was het voor de meesten denk ik te raar. Ik had geen idee dat Facebook ook televisie deed, maar opeens belden ze dat zij het wilden doen.’
Waarom denk je dat Facebook het wel aandurfde?
‘Er zijn nu zoveel series en Facebook zocht waarschijnlijk naar iets waarmee ze eruit konden springen, juist iets dat anders was. En 13 REASON’S WHY toonde eerder al aan dat er een Young Adult-publiek is dat niet bang is voor onderwerpen die donkerder en zwaarder zijn. ‘
Je hebt tot nu toe voornamelijk in het volwassen genre gewerkt met TRUE BLOOD en JESSICA JONES. Dit is Young Adult, voor en over tieners. Is dat anders?
‘Ik wilde het juist niet anders benaderen, omdat ik vind dat er te lang neerbuigend is gedaan over het Young Adult-publiek. Tieners zijn heel slim en wereldwijs. Er zijn heel veel geweldige Young Adult-boeken met gecompliceerde en zware onderwerpen, maar dat zie je nog niet op televisie. Ik had een complexe en duistere serie voor ogen, ongeacht de doelgroep. Het enige wat ik niet wilde, was dat de gewelddadige stukken heel grafisch werden. Bij TRUE BLOOD zochten we juist naar dingen die konden choqueren en over de top waren, zowel qua geweld als qua naakt. GAME OF THRONES en WESTWORLD en AMERICAN HORROR STORY volgden in onze bebloede voetstappen. Hier wilde ik dat juist niet. Het is een duister verhaal en er gebeuren echt nare dingen, maar die laten we niet expliciet zien. Het gaat erom wat het op emotioneel vlak met de personages doet. Sommige dingen zijn gewoon enger en komen harder aan wanneer je ze niet ziet.’
In de drie jaar dat je met deze serie bezig bent geweest, is Trump president geworden en hebben we de #metoo- en #timesup-bewegingen gehad. Is dat van invloed geweest op hoe het verhaal zich ontwikkeld heeft?
‘Zeker. De manier waarop wij in de serie de sekte en de Profeet benaderen, is een bewuste verwijzing naar Trump en de Verenigde Staten. Voor mij is Amerika op dit moment net een sekte met Trump als sekteleider. Hij gebruikt veel van dezelfde tactieken; tactieken die sociopatische sekteleiders ook gebruiken om mensen te verleiden en te manipuleren. Bijvoorbeeld het love bombing waarop we in aflevering 2 ingaan. Je voedt iemands ego en vertelt ze wat ze willen horen. Als je tegen mensen zegt dat ze speciaal en belangrijk zijn, en je geeft ze het idee dat ze gezien worden, dan is dat is een soort drug. Trump doet dat nu bij miljoenen mensen die helaas door onze maatschappij zijn achtergesteld. De trailerpark setting in aflevering 2 is ook een directe verwijzing naar het Amerika van nu. De #metoo-beweging brengt heel goede veranderingen teweeg en opent de deur voor complexe vrouwelijke personages die, ondanks alles wat ze meemaken, geen slachtoffer zijn. Minnow is daar een perfect voorbeeld van. ‘
Waarom volgen mensen een sekteleider, denk je?
‘Het komt vaak voort uit ontevredenheid. Ik denk ook dat er nu zoveel opties zijn, zoveel dingen die je nu moet doen met je leven, dat mensen verdwalen. Ze voelen zich hulpeloos en hebben het idee dat alles alleen maar slechter wordt. Als iemand je een utopische maatschappij voorschotelt waarin de problemen niet bestaan en waarin je opnieuw kunt beginnen, dan is dat aantrekkelijk. Zoals voor mijn moeder, toen zij Rajneesh-aanhanger werd. Als je in WILD WILD COUNTRY ziet hoe ze een utopische stad probeerden te bouwen, dan kun je begrijpen waarom dat er voor heel veel mensen uitzag als een goed alternatief voor het leven dat ze leidden. Mensen gaan erin mee omdat ze zoeken naar een gemeenschap, maar ook omdat sekteleiders heel charismatisch zijn. Je voelt je speciaal door bij ze in de buurt te zijn en door hen te worden uitgekozen.’
Heb je iets van je eigen sekte-ervaring gebruikt en in deze serie gestopt?
‘Er zitten veel kleine details in uit mijn jeugd. Bij de Rajneesh mocht je bijvoorbeeld alleen maar rood, oranje of paars dragen. Toen ik als kind in een commune woonde, verfden we al onze kleren in hetzelfde vat. Je sokken, T-shirts, ondergoed, alles had dezelfde rode kleur. Dat wilde ik hier ook doen. Alle blauwe kleren zien eruit alsof ze uit hetzelfde gekleurde vat komen. Dat blauw is dan weer dezelfde kleur als het pak van de conciërge in aflevering 4, dat vervolgens weer heel belangrijk blijkt. Ook wilde ik, vooral in de eerste afleveringen, laten zien hoe het voelt om in een sekte te zitten als het er nog leuk is. Dat je nog echt denkt dat je de wereld gaat verbeteren. Alles voelt nog goed en hoopvol. Bij de meeste series en films over sektes val je er vaak pas in als iedereen al gehersenspoeld en raar is. Wij vonden het belangrijk om te laten zien dat de het geen gekkies zijn, dat de kijker snapt waarom normale mensen de Profeet volgen.’
Elena Kampouris, die Minnow speelt, is geweldig. Hoe hebben jullie haar gevonden?
‘We hebben de hele wereld afgezocht. Onze hoofdrolspeelster moest ongelooflijk veel verschillende emoties weergeven, mocht geen make-up dragen en moest ook nog eens doen alsof ze geen handen heeft. Vind zo iemand maar eens. Elena was een van de weinigen die tijdens haar auditie bewust haar handen niet gebruikte. Klinkt misschien heel simpel, maar dat is het niet. Elena bereidde zich voor met Kristie Sita. Kristie wilde danseres worden, maar verloor haar hand in een bootongeluk. In plaats van op te geven, bleef ze doorgaan en nu is ze een gevierd danseres. Zij was onze adviseur voor zowel het fysieke als het emotionele aspect van het verliezen van een ledemaat. Kristie heeft eindeloos met haar geoefend: hoe ze dingen op moest pakken en hoe te bewegen. Het was voor ons heel belangrijk dat dit waarheidsgetrouw werd neergezet en daar heeft Elena zich volledig op gestort. Die twee zijn nu dikke vriendinnen. ‘
De serie is nu te zien op Facebook en Facebook Watch. De hele wereld kijkt mee en kan er op Facebook met jullie over praten. Hoe is het om zo direct in contact te staan met je fans?
‘Het coolste ooit! De fans zijn heel betrokken en komen met goede vragen over hoe het is om in een jeugdgevangenis te zitten. Of ze stellen vragen over religie en het leven met een handicap. De hele cast en crew is onderdeel van de Sacred Lies Community op Facebook. We willen er allemaal ook met de fans over praten omdat deze serie zoveel voor ons betekent.’
SACRED LIES is nu hier op Facebook te zien
Elke zaterdagochtend – 3.00 uu Nederlandse tijd – is er een nieuwe aflevering live.
Wil je vragen stellen aan de cast en crew dan kan dat op de Sacred Lies Community Facebookpagina