RECENSIE
Bioscoop

Kill Switch(2017)

Aan ambities geen gebrek in KILL SWITCH, het internationale regiedebuut van de Nederlandse regisseur en visual effects-artiest Tim Smit. Want een Nederlandse sciencefictionfilm helemaal in first person shooter perspectief gedraaid, met BEAUTY AND THE BEAST-ster Dan Stevens in de hoofdrol – dat is nogal een prestatie.

Het verhaal is de SN-lezer inmiddels bekend. In 2009 zette natuurwetenschappenstudent Tim Smit een zelfgemaakt sciencefictionfilmpje online, met als doel er ooit een lange speelfilm van te maken. WHAT’S IN THE BOX? heette die negen minuten-film, waarin de kijker dankzij het first person shooter perspectief de wereld door de ogen van een met lasergun gewapende wetenschapper ervaart. Het filmpje, waarvoor Smit zelf de visual effects maakte, werd een succes. En dankzij tweeënhalf miljoen kijkers en interesse van Hollywood, leidde die YouTube-hit uiteindelijk naar KILL SWITCH, Smits eerste lange speelfilm – een FPS-spektakel, dat dan wel deels vanuit Amerika gefinancierd werd, maar helemaal in Nederland is gedraaid.

De vertraging van acht jaar (Hollywood is en blijft een logge machine) betekende echter wel dat anderen met het first person perspectief aan de haal konden gaan. De droom uit 2009 om als eerste een volwaardige FPS-bioscoopfilm af te leveren, ging daardoor op een haar na aan Smit voorbij. Vorig jaar rustte videoclipregisseur Ilja Naischuller de Russische stuntman Andrei Dementiev uit met GoPro’s, om zich in HARDCORE HENRY al schietend een weg door het criminele milieu van de Kremlin te banen. Daar ging de primeur.

Anders dan die film echter, die in feite een lange aaneenschakeling van chaotische actiescènes is, voegt Smit in KILL SWITCH wel een verhaallijn toe. Will Porter (Dan Stevens), NASA-wetenschapper met ‘avontuurlijk profiel’, wordt door de Nederlandse energiegigant Afterplex ingehuurd om mee te helpen aan een project dat de aarde van schone, alternatieve energie moet voorzien. De oplossing blijkt een immense generator die massa omzet in pure energie, genoeg om heel Amsterdam van elektriciteit te voorzien. Binnenkort treedt die in werking en Porter moet stand-by staan voor het geval er iets fout gaat.

Je vraagt je af of Porter nou precies doorhad waarvoor hij tekende. Want wanneer een femme fatale met dik Russisch accent en laag decolleté je een contract aanbiedt, kan daar toch weinig goeds uit voortkomen. En dat Porter vierentwintig uur per dag moet klaarstaan om eventuele gebreken van de generator te verhelpen, belooft ook weinig goeds. De generator is dus nog niet aan, of de hoge snelheidstreinen en jumbojets komen door mysterieuze zwarte gaten uit de lucht vallen. Afterplex blijkt met haar energieconvertor per ongeluk een alternatieve echowereld te hebben gecreëerd en die ‘lekt’ door het onttrekken van energie nu door naar de onze.

Was HARDCORE HENRY de natte droom van een stuntman, KILL SWITCH is die van een VFX-artiest. De echowereld waar Porter uiteindelijk naartoe wordt gestuurd om de generator te stoppen, is één grote visuele trip. Het virtuele Amsterdam wordt bevolkt door kwaadaardige drones, lasergeweren en Nederlandse rebellen die schieten op alles wat beweegt. Smit, die wederom zelf verantwoordelijk was voor de visuele look, tovert het met schijnbaar gemak uit zijn laptop.

Toch wordt al die visuele chaos gezien door de ogen van Porter na een tijdje vermoeiend. Dat de Stopera in Amsterdam door een groots vliegtuig doorboord wordt is de eerste keer indrukwekkend om te zien, maar explosies en lasergevechten aan de lopende band… Negen minuten is leuk, maar negentig is toch wat veel. Dat het echo-Amsterdam ook nog eens helemaal in spiegelbeeld is, maakt de verwarring compleet.

Toch is Smit er ontegenzeggelijk in geslaagd een volwaardige actiefilm af te leveren – helemaal volgens zijn eigen visie en vol met energie en een aantal overtuigende visuele trucs. En daarbij: hoe vaak is de discussie nu wel niet opgelaaid over het gebrek aan genrefilms in ons land? Horror, zien we af en toe nog wel eens opborrelen, maar aan sciencefiction hadden we nog niet eens gedacht. In KILL SWITCH baant Tygo Gernandt zich een weg langs de vastgeketende fietsen om een kwaadaardig ruimteschip voor te blijven en achtervolgt een robotachtige Bas Keijzer een groep gevluchte activisten door het kale polderlandschap. Dat smaakt in ieder geval naar meer.

Distributie: eOne (NL: 1 juni). Copyright Guus Schulting. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 01-06-2017.

© Guus Schulting
1 juni 2017
  • Titel
    Kill Switch
  • Lengte
    91 minuten
  • Regie
    Tim Smit
  • Scenario
    Charles Kindinger, Omid Nooshin
  • Cast
    Dan Stevens, Bérénice Marlohe, Tygo Gernandt
  • Taal
    English
  • Land
    Netherlands, Germany, United States
  • Trailer
Meer Sci-FiMeer Thriller
guest
0 Reacties
Inline Feedbacks
View all comments

Ons magazine bevat nóg veel meer.

Word abonnee!

Als je houdt van de genrefilm, is ons magazine echt wat voor jou.
Neem een abonnement en voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat.