IFFR

Mansfield 66/67(2017)

IFFR| Een roze Cadillac, een piepend stemmetje, satanistische vrienden en twee flinke memmen. Wij hebben het hier natuurlijk over niemand minder dan Jayne Mansfield die in Rotterdam op gepast wijze werd geëerd in een campy documentaire.

MANSFIELD 66/67 was een heerlijke verrassing op het festival en werd vertoond in het altijd interessante Regained-programmaonderdeel over filmcultuur. Wat de film bijzonder maakt is dat het de gepassioneerde liefdesarbeid is van husband & husband team Todd Hughes en P. David Ebersole. Grote fans van de actrice met de grote prammen en gefascineerd door haar onuitwisbare aanwezigheid in het Hollywood van de jaren 50 en 60. Zo was Mansfield de eerste persoon die de Beatles wilden ontmoeten toen zij in de VS waren. Ze had een IQ van 163 en was vloeiend in vijf talen. Haar beruchte villa met de bijnaam Pink Palace was jarenlang het kitscherige hoogtepunt van de maps-to-the-stars tours.

Het is maar het topje van de ijsberg. Hughes en Ebersole die de SHINING-essayfilm ROOM 237 hebben geproduceerd, lieten zich leiden door roddel en achterklap. In de Q&A op het festival bekenden ze dat het leuker is om te luisteren naar de gekke theorieën die het leven van een publiek persoon tekenen dan de feiten. Die aanpak komt terug in musicalsegmenten waarin acteurs liedjes zingen over de vermeende cruciale momenten uit Mansfields leven gebaseerd op verhalen uit de roddelpers.

Context en commentaar wordt gegeven door een illuster gezelschap van talking heads. John Waters is zoals altijd hilarisch en scherp als hij het heeft over de culturele impact van de seksbom en de onwerkelijke kleuren van haar bekendste film THE GIRL CAN’T HELP IT. Underground-regisseur Kenneth Anger is ook niet de minste en komt met sappige details over een affaire die zij had met satanist Anton Lavey. Die speelt ook een belangrijke rol in de film; hij gaat kort in op zijn helse carrière in Hollywood en de bekende sterren die zich lieten verleiden door Satan. Tippi Hedren komt zelfs voorbij om te vertellen hoe zij de leeuw Togar van Lavey had overgenomen met desastreuze gevolgen. En dan is er nog voormalig Warhol Superstar en cultactrice Mary Woronow die Mansfield goed weet te verdedigen als een tragische feministische heldin die nog steeds niet voldoende respect krijgt.

Het zijn zeer verschillende Mansfields die de revue passeren. De actrice die heel eerlijk en gevat zei: ‘If you can’t laugh at yourself you might as well stop.’ De ster die na een tournee in Vietnam niets van de oorlog moest hebben. En de zangeres die met Jimi Hendrix samenwerkte. Zij wist heel goed hoe zij haar publieke persona in kon zetten. Dat nam niet weg dat ze een heel turbulent leven leidde en veel mannen had versleten. Zij kwam op tragische wijze aan haar eind in een mysterieus auto-ongeluk. Dat levert wat bizarre speculaties op die in de film worden uitgeweid: Zat Lavey daarachter of was het een vloek? Dat alles resulteert in een vermakelijke en doortastende documentaire die gaat over onze obsessie voor onwerkelijke iconen en de bijna mythische verhalen die zij inspireren.

International Film Festival Rotterdam
25 januari tot en met 5 februari
Mansfield 66/67 is te zien op: Vrijdag 3 februari, 22.15 uur Kino 2