KOOP/HUUR | Zin in een filmpje, maar geen zin om de deur uit te gaan? In Thuisbios vind je iedere week interessante nieuwe genretitels die je zo vanuit je luie stoel kunt bekijken. Deze week Nederlandse en Amerikaanse scifi, ouderwetse Gothic Horror en Oscar-winnende acteurs die hard onderuitgaan.
We beginnen met heuse Hollandse dystopische sciencefiction. In BOY 7 is Nederland veranderd in een politiestaat en raakt Sam (Matthijs van de Sande Bakhuyzen) zijn geheugen kwijt. Samen met de Vlaamse Lara probeert hij te ontdekken hoe dát zit. Ondertussen meldt de televisie dat er een aanslag is gepleegd op Willem de Geer, het landelijk hoofd terrorismebestrijding… Tygo Gernandt, Halina Reijn, Hans Dagelet en Renée Soutendijk spelen mee. Bovengetekende had een interview met regisseur Lourens Blok en wilde dat hij over de film wat enthousiaster kon zijn. “BOY 7 ziet er (…) zo net strak uit als vergelijkbare Amerikaanse scifi-thillers (maar) wordt helaas nogal ontsierd door scenariomissers,” schreef ik in mijn recensie. Gebaseerd op het gelijknamige jeugdboek van Mirjam Mous. Te koop en op vod vanaf 20 juni, te huur vanaf 23 juni (A-Film).
In THE WOMAN IN BLACK 2: ANGEL OF DEATH keren we terug in het verleden, zij het een beetje minder verder terug dan in het zo geslaagde eerste deel uit 2012. Zonder Daniel Radcliffe, maar met een groepje geëvacueerde stadskinderen, verkennen we Eel Marsh House ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. Het zal geen verrassing zijn dat ‘zij’ er nog steeds rondwaart. Phil van Tongeren had in zijn recensie in Schokkend Nieuws #112 wel waardering voor regisseur Tom Harpers trouw aan de Gothic Horror-traditie. “Eel Marsh House en de verwilderde tuin eromheen, inclusief scheefgezakte grafstenen, zijn kundig in nevelen gehuld. Binnen kraken vloeren en deuren zoals het hoort.” Wat wil je nog meer? Te huur en te koop vanaf 16 juni, op vod vanaf 18 juni (eOne).
Julianne Moore mocht in februari een Oscar in ontvangst nemen voor haar rol als Alzheimerpatiënt in STILL ALICE; waarschijnlijk zou ze haar rol in de hier ongeveer gelijktijdig uitgebrachte fantasy-film SEVENTH SON ook graag vergeten. Ze speelt de rol van heks Malkin en is door geestenjager Jeff Bridges (óók Oscar-winnaar en hier óók niet best) in een diepe put geworpen. Wanneer de maan bloedrood kleurt ontsnapt ze. Jeff moet op zoek naar een nieuwe assistent en dat moet om één of andere reden de zevende zoon zijn. De film werd pas drie jaar na het begin van de opnames uitgebracht en flopte genadeloos. Van het budget van circa 95 miljoen dollar, werd in de VS nog geen kwart terugverdiend. Zuur voor Sergey Bodrov, die het fantastische MONGOL regisseerde in 2007. Verkrijgbaar via vod vanaf 16 juni en koop en te huur vanaf 17 juni (Universal).
JUPITER ASCENDING verdiende zijn budget van 176 miljoen dollar ook maar nauwelijks terug. Mila Kunis werd door regisseurs Andy en Lana Wachowski in een verhaaltechnische chaos geworpen waaruit alle fraaie cgi van deze en andere werelden haar niet redden kan. Kunis raakt verwikkeld in een intergalactisch avontuur met Channing Tatum. De aarde is niet meer dan het bezit van de machtige Abraxas-familie. Drie erfgenamen bekvechten erom. De Wachowskis verdelen genrefans op het moment met hun televisieserie Sense8, maar met JUPITER ASCENDING waren de meeste recensenten snel klaar. Ik gaf de film twee skulls “Eddie Redmayne, nota bene Oscar-genomineerd voor zijn rol in THE THEORY OF EVERYTHING, is volkomen belachelijk met zijn hese fluisterstem en planetaire moedercomplex.” Update: hij wón die Oscar. Te koop, te huur en via vod vanaf 17 juni (Warner).