71MpqsLinuL. SL1140
71MpqsLinuL. SL1140
TGIF
4 oktober 2019

Thank God It’s Friday, 4 oktober 2019

71MpqsLinuL. SL1140 TGIF | ‘Is it just me, or is it getting crazier out there?’, aldus de Joker in de gelijknamige film die deze week is uitgekomen. Draait de wereld nu echt als een dolle om een as van krankzinnigheid of is dat altijd al zo geweest?

Het zal je misschien niet verrassen dat onze Schokkend Nieuws-redactiefeed vol met nieuwtjes over Todd Phillips‘ ‘reimagining’ van de Joker stond. Van de uitspraken die Phillips deed over ‘woke culture’ tot verontrustende berichten over aanslagen die aangekondigd worden op social media en gelinkt worden aan de film. De FBI houdt het in de gaten en neemt ze serieus. 

Hoe je het ook wendt of keert, de film heeft iets losgemaakt en je kunt je natuurlijk afvragen of het met de tijdgeest te maken heeft. In een wereld waar je dagelijks krantenberichten leest over de chaos van Brexit, van de pot gerukte uitspraken hoort van Donald Trump of deprimerende en afmattende waarschuwingen ziet over de gevolgen van klimaatcrisis, is de Joker misschien niet de held die we nodig hebben maar juist de antiheld die we verdienen. Maar je kunt je ook afvragen of er niet altijd al een ongezonde fascinatie is geweest voor de gewelddadige outsider, de onbegrepen lone wolf en de gekrenkte verschoppeling van de maatschappij.

Bij het zien van de trailer van JOKER moest ik natuurlijk gelijk denken aan Martin Scorsese’s TAXI DRIVER en de film verwijst ook duidelijk naar THE KING OF COMEDY. In de filmgeschiedenis zijn genoeg films gemaakt over mannen (en heel af en toe een vrouw) die alle shit niet meer aankunnen en flippen. Denk aan SEUL CONTRE TOUS, GOD BLESS AMERICA, LONELY ARE THE BRAVE, FALLING DOWN, Ms. 45, NATURAL BORN KILLERS, HOBO WITH A SHOTGUN en ga zo maar door. Indiewire maakte ook een wat voorspelbare watchlist met inspiratiebronnen voor JOKER.

Wat al die films laten zien is dat je het onderwerp op verschillende manieren in beeld kan brengen, maar ook dat het ‘gritty’ realisme dat vaak als stijl gebruikt wordt om gewaagd over te komen, een gimmick kan zijn. Het is een hele uitdaging om verval en geweld mooi in beeld te brengen, maar wat heeft het dan nog met de realiteit te maken? Daar moest ik aan denken bij het zien van een film die past in het bovenstaande rijtje, maar zeker geen schoonheidsprijs krijgt: COMBAT SHOCK.

Je zou COMBAT SHOCK de TAXI DRIVER voor de arme man kunnen noemen, of misschien is het wel de JOKER voor de aan meth verslaafde zwerver die in een afvalcontainer woont. De film werd geproduceerd door Troma en geregisseerd door Buddy Giovinazzo, die daarna een compromisloze filmografie zou opbouwen. In vergelijking met de grote Hollywoodfilms had Giovinazzo amper budget om zijn verhaal over een Vietnamveteraan die doordraait in de grote boze stad te verfilmen. Toch paste die lowbudgetsituatie perfect bij het onderwerp en de sfeer van de film. De goedkope en trashy look verbloemt niets. We zijn echt in de goot of het afvoerputje beland, en dat is zelfs aan de productiemiddelen te merken. Ondanks al die beperkingen is Giovinazzo erg inventief in zijn gebruik van montage en geluid. Waar COMBAT SHOCK ook in afwijkt is in het vermijden van het verheerlijken van geweld als middel om te rebelleren. De uiteindelijke uitbarsting waar de film op afstevent is geen catharsis of een schop tegen een onrechtvaardige wereld. Ik zal niet te veel verklappen, maar na JOKER is COMBAT SHOCK fascinerend vergelijkingsmateriaal. 

Al het nieuws over JOKER zorgde ook weer voor veel Batmanberichten. Zo laat dit filmpje de ontwikkeling van de Joker zien in het Batmanuniversum. De oude Batmanfilm uit 1966 wordt hier ontleed door het team van Honest Trailers. En altijd al willen weten welke Batmanfilm het beste is? De wetenschap heeft een antwoord gevonden op die moeilijke vraag! 

In horrornieuws kregen wij te horen dat Tony Todd te zien zal zijn in de nieuwe versie van CANDYMAN, die wordt geregiseerd door Jordan Peele. Je kunt Tony trouwens voor $75,- boeken voor een gepersonaliseerde Shoutout via Cameo. En Peele’s Monkey Paw productiemaatschappij mag nog een tijdje films gaan maken voor Universal nu deze grote deal rond is. Halloween is in aantocht dus de Monster Madness kan ook beginnen. En is SCREAM na al die jaren nog steeds eng?

En tot slot nog wat filmpjes. Zoals deze over de onderschatte animatiefilm HOW TO TRAIN YOUR DRAGON. Disney is ook woke als je deze analyses moet geloven. Martin Scorsese heeft het in dit mooie interview over een nieuwe generatie filmmakers die hij bewondert. En we sluiten af met Frank Miller die het heeft over zijn lange carrière in de comics. 

Cheers!

 

 

 

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!