TGIF | Een controverse over een brug in Polen roept de vraag op wanneer iets culturele waarde heeft. Julius weet wel een antwoord.
Ze willen een oude Poolse brug opblazen voor MISSION: IMPOSSIBLE 7. Ik vind dat een heel goed idee. Er is natuurlijk protest vanuit de lokale bevolking, en dat snap ik ook, maar als ik daar woonde zou ik het prachtig vinden dat de Pilchowicki-brug mag exploderen voor de lens van Christopher McQuarrie. Het ding wordt niet meer gebruikt, is in verval en is geen monument. Gewoon een oude treinbrug, zoals er zo veel zijn. Opblazen dat ding, dan krijgt die plek meer culturele waarde dan ie nu heeft. Het vernietigen van treinbruggen heeft een mooie filmgeschiedenis: Buster Keaton liet een brug met trein erop instorten in THE GENERAL (1926), in het duurste shot uit het stille tijdperk. Nu had Keaton die brug zelf laten bouwen voor dat shot, dus vooruit, er is een verschil. Maar het blijft mooi dat Tom Cruise, de Amerikaanse acteur die momenteel het dichtste bij Keaton zit, bijna honderd jaar later betrokken is bij eenzelfde soort stunt. Zoiets decadents en megalomaans kun je niet nabootsen met CGI of een maquette. Gezien de digitalisering van de blockbuster zou dit misschien wel de laatste keer zijn dat een stunt van dit formaat wordt uitgevoerd. Een spectaculair afscheid van een rijke traditie. Dát is monumentaal.
Ik ben natuurlijk bevooroordeel als fan van de MISSION: IMPOSSIBLE-reeks, een van de weinige actiefranchises die niet alleen nog steeds staat voor ambachtelijk stuntwerk, maar ook zelden verzandt in de luie clichés die Film Crit Hulk hier uitstekend uiteenzet.
Maar goed, voordat het allemaal kan gebeuren moet natuurlijk de crisis voorbij zijn. Warner Bros. lijkt eindelijk het onvermijdelijke te hebben geaccepteerd; de releasedatum van TENET is uitgesteld naar een nog te bepalen datum. Het persbericht maakt overigens duidelijk hoezeer ze daar met de handen in het haar zitten. Trouwens, TENET mag dan al maanden in de startblokken staan, maar zijn de bioscopen wel klaar om de film te vertonen?
Ondertussen bereikt de streaming-oorlog natuurlijk hoogtepunten. Verder in het nieuws: filmmaker Amy Seimetz, wier nieuwe horrorfilm SHE DIES TOMORROW op 7 augustus een VOD-première krijgt, beschuldigt haar ex en collega Shane Carruth (PRIMER, UPSTREAM COLOR) van mishandeling.
Tot slot een kleine linkdump. Twee mooie lange stukken: eentje over Kubrick en King naar aanleiding van 40 jaar THE SHINING; eentje over de lessen die we kunnen trekken uit utopische films.
En dan, voor wie liever kijkt, een stapel video-essays van vertrouwde leveranciers. Little White Lies over iconische filmcitaten; Scaredy Cats over BLACK CHRISTMAS; Nyx Fears over SLEEPAWAY CAMP; Maggie Mae Fish over Zack Snyder; Nerdwriter1 over John Woo; hbomberguy over RWBY.
Geniet een beetje van het weer, maar vooral niet op het strand. Prettig weekend!