Sanctuary (seizoen 1)

Sanctuary  begon als een relatief bescheiden webserie met afleveringen van vijftien minuten. De krachtige visuele aanpak van regisseur Damian Kindler trok echter de aandacht van Syfy en weldra kon hij zijn sciencefictionserie vertalen naar een volwaardig televisie format. Hij verschafte oud-collega Amanda Tapping, die naam maakte als Colonel Samantha Carter in Stargate, daarmee haar eigen serie. Het eerste seizoen van Sanctuary is nu uit op dvd en zeker een bezoekje waard.

Forensisch psycholoog Will Zimmerman (Robin Dunne) wordt door de mysterieuze Dr. Helen Magnus (Amanda Tapping) benaderd voor een baan binnen de Sanctuary. In dit indrukwekkende kasteel ontfermen Magnus en haar team zich over ‘Abnormals’, uitzinnige creaturen die bescherming nodig hebben maar in sommige gevallen zo monsterlijk zijn dat ze tegen zichzelf in bescherming genomen moeten worden. Het team van Magnus bestaat uit haar kick-ass dochter Ashley (Emilie Ullerup), techneut Henry Foss (Ryan Robbins) en de imposante Bigfoot (Christopher Heyerdahl). Het nobele werk van Magnus wordt niet overal gewaardeerd. Tegenover Sanctuary staat een schimmige en machtige organisatie die de Abnormals aan zich wil onderwerpen.

De serie die voormalig Stargate-schrijver en producent Kindler in 2007 op het web lanceerde en vervolgens door Syfy werd opgepikt voor een dertiendelige televisieserie, speelt handig leentjebuur bij genrecollega´s X-MEN, LEAGUE OF EXTRAORDINARY GENTLEMEN, Torchwood, The X-Files, Poltergeist: The Legacy  en MEN IN BLACK. Voor al te kritische afficionados wellicht een minpunt. Toch vond Kindler zijn eigen weg. Hij liet zich vooral leiden door het verhaal en de visuele aantrekkingskracht; niet door een overdaad aan snel gesneden actiescènes.

De introductie van de grote verhaallijnen en de personages komt langzaam op gang. Laat je daardoor niet afschrikken. Net als in The X-Files wordt de rode draad doorgetrokken in afleveringen met een afzonderlijk avontuur. Die rode draad strekt zich uit over een voorgeschiedenis van vele decennia. Kindler laat de puzzelstukjes goed gedoseerd op hun plaats vallen en introduceert gaandeweg nieuwe karakters, zoals de dreigende John Druitt (eveneens vertolkt door Heyerdahl). Halverwege het seizoen doemt het spookbeeld van een doodgebloed scenario op, maar gelukkig revancheert Kindler zich met ontwikkelingen die de spanning weer opdrijven. Wat problematisch blijft is het onevenwichtige karakter van Ashley Magnus. Ashley is enerzijds een volwassen, doorgewinterd katje dat niet zonder handschoen aan te pakken is, maar anderzijds ook een dametje dat zich al te graag overgeeft aan zeurend pubergedrag en op storende wijze haar kont tegen de krib gooit. Die twee uitersten rijmen niet. Ondanks dat minpuntje sluit Sanctuary na dertien afleveringen tevreden de deuren met een fraaie cliffhanger.

De visuele effecten geven Sanctuary een heel eigen look. Sanctuary werd als eerste televisieproductie volledig voor green screen geschoten met de nieuwe RED camera, die de opnames direct hoogwaardig digitaal vastlegt. Dat scheelt voor de CGI kunstenaars die het Victoriaanse kasteel tevoorschijn toverden. Het interieur is een sfeervolle mix van oude boekenwijsheid, antieke houten meubels, steampunk attributen en verregaande high tech. Een knap stukje werk, zoals blijkt uit de making of featurettes die op deze dvd te vinden zijn.  Verdere extra’s op de 4 disc dvd set zijn de originele webseries waar alles mee begon, een stel bloopers en een behind the scenes gallery. Last but not least wordt er in tipje van de sluier opgelicht van seizoen 2.

Di: eOne (Release op dvd: 8 februari 2012). Copyright Constant Hoogenbosch. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 19 maart 2012.

© Constant Hoogenbosch
19 maart 2012