battletruck
battletruck
Quarantainecadeau
18 april 2020

Quarantainecadeau: Battletruck

battletruckQUARANTAINE | Corona – we zijn er wel op uitgekeken. Voor iedereen die zich thuis te pletter verveelt, brengt Schokkend Nieuws enkele prachtige genreklassiekers over het voetlicht. In het publieke domein, dus gratis en legaal online te kijken. Vandaag: een post-apocalyptische western.

Een van de gouden regels in de filmwereld: succes leidt tot imitatie. Zo was het succes van MAD MAX 2: THE ROAD WARRIOR (George Miller, 1981) de aanleiding voor een hoos aan post-apocalyptische actiefilms. Vooral de Italianen konden er wat van, maar ook Roger Corman was er in 1982 als de kippen bij om een graantje mee te pikken met BATTLETRUCK a.k.a. WARLORDS OF THE 21st CENTURY.

Schrijver/regisseur Harry Cokliss (DREAM DEMON, BLACK MOON RISING), of Cokeliss zoals hij zich later zou noemen om penisgrappen te vermijden, bedacht naar eigen zeggen het verhaal in 1975 toen hij ten tijde van een olieschaarste in Los Angeles woonden en de olietrucks af en aan zag rijden. Van die hele oliecrisis zit nog maar bar weinig in de film. Meer nog dan MAD MAX 2 is BATTLETRUCK vooral een western over een loner die tegen wil en dank een vredelievende gemeenschap helpt zich te verdedigen tegen een boosaardige landeigenaar, of in dit geval een sadistische kolonel in een gepantserde truck.

In vergelijking met de meeste andere MAD MAX-rip-offs is BATTLETRUCK een stuk minder van de pot gerukt en, voor wie vooral van de achtervolgingen en actie houdt, wat saaier. Held Hunter, gespeeld door Michael Beck, doet eigenlijk niet zo veel en ook de spectaculaire truck van kolonel Straker (James Wainwright) krijgt te weinig screentijd. De film moet het vooral hebben van de sfeer. Geholpen door het landschap – de film werd opgenomen in Nieuw Zeeland – en de production design, lukt het Cokeliss om een tamelijk geloofwaardige post-apocalyptische setting te creëren. Het beetje actie dat er is, is strak geregisseerd en prachtig in beeld gebracht door cameraman Chris Menges, die een paar jaar later Oscars zou winnen voor THE KILLING FIELDS (Roland Joffé, 1984) en THE MISSION (Roland Joffé, 1986). En als de battletruck in de finale dan eindelijk wordt losgelaten, was het het wachten meer dan waard.

Copyright: Erik van ’t Holt. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 18 april 2020.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!