Julius en Jasper bespreken twee films met de reputatie bijzonder slecht te zijn en daarom een cultstatus: Neil Breens FATEFUL FINDINGS (2013) en Jessie Topsi’s GOVERNOR GABBI (2017). Als er eentje zou moeten verdwijnen, welke mag dan blijven?
Neil Breen heeft inmiddels een grote en groeiende schare fans, die zijn oeuvre (van DOUBLE DOWN (2005) tot TWISTED PAIR (2017)) omarmen vanwege de op z’n zachtst gezegd onconventionele keuzes van de markante regisseur, scenarist en acteur (en producent, en cameraman, en editor, en…). In al zijn films speelt Breen de hoofdrol, meestal een messiasfiguur die ten strijde trekt tegen corruptie. In FATEFUL FINDINGS is hij een briljante schrijver en hacker met bovennatuurlijke gaven, die allerlei complotten op het spoort komt.
Gabrielle Jones en Jessie Topsi zijn minder bekend, maar sinds komiek Seth Rogen iets twitterde over hun film GOVERNOR GABBI hebben ook zij een bescheiden cultstatus. Op de aftiteling van GOVERNOR GABBI staan Jones en Topsi nog beiden met de achternaam Niebauer, en die komen we vaker tegen: net als hun andere werken BAND OF KEEPERS (2017), SERIOUSLY? (2018) en KARATE DO (2019) is de film een familieproject. GABBI is op het eerste gezicht conventioneler dan het werk van Breen: een komedie over een studente die per ongeluk gouverneur wordt. De keuzes van regisseur Topsi én scenariste/hoofdrolspeelster Jones zijn echter regelmatig net zo bizar als die in FATEFUL FINDINGS.
Jasper verdedigt FATEFUL FINDINGS, Julius GOVERNOR GABBI. Als er maar eentje mag blijven, welke moet dan weg?