Stevenson verzamelt en vertoont de meest uiteenlopende films en fragmenten: cult, seedy, controversieel, filmmateriaal dat op het nippertje voor de ondergang werd behoed – en dat alles op 35 of 16mm. In Vera Zienema is zijn themaprogramma DONALD DUCK GOES NAZI: SHUNNED, BANNED & SUPPRESSED CARTOON CLASSICS te zien, een voorbeeld van extreme animatie, gemaakt tussen 1940 en 1970. De cartoons zijn visueel en muzikaal van uitstekende kwaliteit, maar hebben stuk voor stuk een seksuele, racistische of politieke strekking. Een aantal werd destijds in de ban gedaan en kan ook (of juist) nu als schokkend of kwetsend worden ervaren.
Het is een absurde reis langs parodiën en (anti-)propagandafilmpjes. Zoals een licht-sadistische Betty Boop, COAL BLACK AND DE SEBBEN DWARFS en DER FUEHRER’S FACE, waarin Donald Duck droomt dat hij werkt in een munitiefabriek van de Nazi’s. De laatste won in 1943 een Oscar voor Best Animated Short Film, maar is altijd wat weggemoffeld vanwege de sterke Amerikaans-propagandistische inhoud en het feit dat Donald ‘goes Nazi’. Met EDUCATION FOR DEATH maakte Walt Disney zijn krachtigste en meest bittere cartoon. ook dit is een aanval op Nazi-Duitsland maar EDUCATION FOR DEATH is een stuk meedogenlozer in de wijze waarop de effecten van het Nazisme worden uitgebeeld. THE HAND, één van de laatste puppet-mation-films van de Tsjechische grootmeester Jiri Trnka, laat de ziel-vernietigende effecten van fascisme zien en hoe een systeem een individu kan vermorzelen. Na de pauze wordt een korte verrassingsfilm vertoond, eveneens op 16mm.
Kortom: uniek materiaal op een bijna verdwenen formaat, dat je bovendien aan het denken zet.
Praktische informatie
Vera Zienema
Dinsdag 17 december
Oosterstraat 44, Groningen
Aanvang 21:00, kassa open 20:30
Website