CJ2021posterWeb
CJ2021posterWeb
Nieuws
15 september 2021

Tien genretips voor Camera Japan

CJ2021posterWebFESTIVAL | Elk jaar draaien er op Camera Japan meerdere puike genretitels. Onze Theodoor Steen is programmeur bij Camera Japan en koos uit de selectie tien tips films die je niet mag missen.

THE DEER KING (Masashi Ando, Masajuki Mijayi, 2021)

Co-regisseur Masashi Ando was eerder ‘animation director’ voor SPIRITED AWAY, YOUR NAME en PAPRIKA, en dat valt goed te zien aan dit bloedjemooi gemaakte fantasy-epos, waarin de zwijgzame hoofdpersoon zich ontpopt als surrogaatvader van een jong meisje met bijzonder krachten, terwijl er een plaag door het land waart. Voor liefhebbers van animatie is ook het eclectische en energieke POMPO THE CINEPHILE een aanrader.

BEYOND THE INFINITE TWO MINUTES (Junta Yamaguchi, 2020)

Een grote publieksfavoriet op andere festivals, en dat is niet verbazingwekkend: deze film weet met een bescheiden budget de kijker aan het denken te krijgen én heeft net als publieksfavoriet ONE CUT OF THE DEAD een aantal jaar terug een fijne one-take-gimmick. Juna Yamaguchi vertelt in één shot (zo lijkt het, ten minste) over een intercom waarmee de hoofdpersonen twee minuten in de toekomst kunnen kijken. In de praktijk betekent dit dat de acteurs grotendeels gesprekken voeren met opnames van zichzelf, wat in een één shot geen sinecure is. Het uitvogelen hoe ze dit voor elkaar hebben gespeeld is onderdeel van het plezier. Voor meer ludieke tijdreis-shenenigans is ook IT’S A SUMMER FILM een goede keuze.

 

THE FABLE: THE KILLER WHO DOESN’T KILL (Kan Eguchi, 2020)

Het tweede deel in de THE FABLE-reeks is goed los van het vorige deel te kijken. En laat deze film absoluut niet aan je voorbij gaan als je houdt van over-de-top-actiespektakel. De spectaculaire setpieces zijn komisch en met een dikke knipoog, maar geweldig gechoreografeerd. Een tweede deel dat net iets beter is dan het al niet misselijke eerste deel.

JUNK HEAD (Takahide Hori, 2021)

Ga er maar aan staan: in je eentje een film van 100 minuten animeren. Hori Takahedi deed het, in deze stopmotion-film, die zich afspeelt in een postapocalyptisch nachtmerrielandschap vol H.R. Giger-achtige wezens. De film ging een aantal jaar terug in premiere op Imagine Film Festival, maar Camera Japan draait de Director’s cut, die dit jaar in Japanse bioscopen in premiere ging.

RED POST ON ESCHER STREET (Sion Sono, 2020)

Sion Sono maakte deze film na zijn hartaanval. De notoire veelfilmer wilde het daarna rustiger aandoen en iets doen wat hij van wezenlijk belang vond. Dus startte hij een workshop over filmmaken. Met inbreng van de participanten, die ook rollen spelen in de film, maakte hij RED POST ON ESCHER STREET, een ode aan de figurant. We volgen de verscheidene figuranten terwijl ze meewerken aan een nieuwe film. Het laatste halfuur, waarin alle verhaallijnen samen komen, neemt een onverwachte en ludieke wending, die het plezier van Sion Sono in het samen films maken nog eens onderstreept. Misschien niet de meest culty titel van Sion Sono, maar wel een van zijn beste films.

LUGINSKY (Haiena, 2020)

Een man met een hertenkop zit vast in het leven en laaft zich aan alchohol terwijl hij zich steeds meer verliest in hallucinante dagdromen. Regisseur Haiena, die ook zelf de muziek schreef, maakt deze experimentele film met collagetechnieken: elk beeld is een stilstaand frame door Haiena zelf getekend en gephotoshopt. Dit zal geen film voor iedereen zijn, maar hij vindt zijn plek in de Rotterdamse cultuurvrijplaats WORM. Dat is elk jaar de plek waar de meest experimentele en uitdagende film van het festival vertoond wordt, en LUGINSKY is daarop geen uitzondering.

TOWN OF HEADCOUNTS (Shinji Araki, 2020)

Een dystopische sciencefictionfilm over een wereld die voor de personages aanvankelijk een utopie lijkt, zoals vaker in goede dystopische films. In TOWN OF HEADCOUNTS worden zij die voor de maatschappij in het algemeen als ‘onnutig’ worden gezien, ondergebracht in een eigen stad, waar voor eten, drinken, vermaak en onderdak wordt gezorgd. Je krijgt zelfs een baan aangeboden, zij het van het kaliber ‘mundaine rotklusjes’. Maar is de wereld wel zo rooskleurig? Maatschappijkritische sciencefiction met een licht zwartkomische toon.

TATTOOED LIFE (Seijun Suzuki, 1965)

Seijun Suzuki is geen vreemde voor liefhebbers van Japanse cinema. De man achter TOKYO DRIFTER en BRANDED TO KILL maakte eerder Yakuza-film TATTOOED LIFE, die nu voor het eerst in Nederland te zien is. De aanleiding is een expositie van Ronin de Goede over traditionele Japanse full body-tattoos, die vooral bekend zijn bij yakuza. De Goede zal voorafgaand aan de film ook een inleiding geven over zijn foto-expositie.

THE GHOST CAT AND THE MYSTERIOUS SHAMISEN (Kiyohiko Ushihara, 1938)

Een andere uitgebreide inleiding vinden we bij THE GHOST CAT AND THE MYSTERIOUS SHAMISEN, een film in het bijzondere subgenre van de bakeneko: verhalen over spookachtige katten. De lezing vooraf is van Dr. Michael Crandon van de Universiteit Leiden, die een uitgebreide introductie gaat geven over de origine van de Japanse horrorfilm. In hetzelfde kader is er ook de vertoning van de korte stille film GHOST STORIES: FOX AND TANUKI (Jiro Yoshino, 1929), een vroege vooroorlogse yokai-film, voor het eerst vertoond buiten Japan. De muzikale begeleiding is van het Rotterdam Kinematic Ensemble.

SHIVER + GO SEPPUKU YOURSELVES (Toshiaki Toyoda, 2021)

Voor liefhebbers van muzikaal spektakel met een genre-randje is ook de double bill van Toshiaki Toyoda’s twee nieuwste films aan te raden: de percussieperformancefilm SHIVER en de keiharde, politiek geëngageerde en superbloederige samuraishort GO SEPPUKU YOURSELVES, beiden met muziek van de Taiko Performing Arts Ensemble. Toshiaki Toyoda sluit met die laatste film een thematische trilogie af van korte films over Japanse rituelen en hoe deze doorwerken in het heden. De vorige film in die trilogie, THE DAY OF DESTRUCTION (2020), draaide vorig jaar op het festival en is net als GO SEPPUKU YOURSELVES een direct commentaar op de huidige pandemie, en de reactie daarop van de Japanse regering. De titel geeft al aan dat Toyoda misschien niet bijster positief is over zijn leiders.

Camera Japan vind dit jaar plaats van 22-26 september in Rotterdam in LantarenVenster (met uitzondering van LUGINSKY in WORM) en van 30 september tot 3 oktober in Amsterdam in Lab111. 

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!