Trillend van de filmkoorts: al teveel gezien, te vaak en in doorwaakte nachten. Schaduwen op de muur. Flakkerende beelden in het achterhoofd. Af en toe haalt de cinefiele junk wel eens een beeld, een scène of zelfs een hele film door elkaar. Columnist Basje Boer doet het opzettelijk. Welke twee films doemen vannacht op in haar delirium?
De man in het blauw
De doek wordt van zijn hoofd getrokken. Hij kijkt om zich heen. Een enorme, koepelvormige ruimte strekt zich rondom hem uit, leeg op de geüniformeerde mannen na die om zijn stoel heen staan. Met riempjes binden ze zijn polsen aan de leuning vast. ‘Je kan maar beter direct toegeven.’ Dan zijn de mannen weg.
Hij kijkt nog eens goed om zich heen, hijgend van angst. Naast zijn stoel liggen stukken gereedschap klaar. Ernaast staat een vreemd apparaat. In de verte, aan het einde van een lange, smalle brug, ontwaart hij een deuropening. De geüniformeerde mannen staan er, en een arts in een witte jas. De arts loopt langzaam op de man in de stoel af. Halverwege de brug ziet hij dat de arts een masker draagt, het masker van een vlezige baby. Langzaam komt hij dichterbij.
Hij herkent de arts, noemt hem aarzelend bij zijn naam. De arts begint te rommelen tussen de stukken gereedschap. ‘Help me,’ zegt de man in de stoel. ‘Dit is een vergissing.’ Hij noemt nogmaals de naam van de arts. ‘Neem dat masker af.’
De arts drukt op een knop. Met een geluid als van een toeter wordt de opname stilgezet. Even doet de arts zijn masker af, hij brengt zijn gezicht dichtbij dat van de man in de stoel. ‘Hoe kon je?’ sist hij. De man in de stoel zegt weer zijn naam, smekend nu. ‘Hou je kop!’ De arts drukt de knop weer in, de band loopt. Hij grijpt een kleine haak en komt dichterbij, steeds dichterbij.
‘Hee daar,’ klinkt het. Aan het einde van de gang staat hij, een charismatische man in een opvallend blauw pak. De man komt op het tweetal af gelopen. ‘Ken je me nog?’ vraagt hij kalm. Hij schiet de arts in zijn hoofd. Bloed gutst uit een gat in het masker. De man in het blauw grijpt de zweep die op de grond ligt en begint de arts ermee te slaan, keer op keer tot hij bezwijkt. De man in de stoel kijkt geschrokken toe.
De man in het blauw grijpt opnieuw zijn wapen. Hij schiet op de arts die op de grond ligt te kermen. Hij schiet net zo lang tot zijn kogels op zijn. Een blik van voldoening trekt over het gezicht van de man in het blauw.
Om welke twee films gaat het hier? Mail je antwoord naar: [email protected]. De oplossing geeft Basje Boer rond 1 december. Heb je één of beide antwoorden goed dat stijg je in ons algemeen klassement. Meer puzzelen? Bekijk hier alle vorige afleveringen van Slagschaduw.