EVENT | Science Fiction: A Journey into the Unknown bevat meer dan 850 unieke objecten. Schokkend Nieuws bezocht de tentoonstelling, die tot en met 30 juni in de Rotterdamse Kunsthal te bewonderen is. Een niet te missen visueel spektakel!
De expositie onderzoekt vier grote sciencefictionthema’s in literatuur, strips, kunst, design en, natuurlijk film. De eerste stappen die je in de Kunsthal zet, voelen onheilspellend. Of dat nu ligt aan de muziek, de minimale paarse verlichting of de Xenomorph uit ALIEN die voor gastheer speelt: het is een gepaste eerste indruk.
Wanneer je door de verlichte poort naar de volgende tentoonstellingsruimte vertrekt, voel je de sfeer faliekant veranderen. De dreigende Xenomorph maakt plaats voor een roedel dinosaurussen. Indrukwekkende modellen uit de films van stop-motion-legende Ray Harryhausen, verschillende bustes uit Roland Emmerichs GODZILLA en een dinosaurus-ei uit JURASSIC PARK. Maar goed, dat er glas voor zit. Op de schermen aan het plafond zijn fragmenten te zien uit JURASSIC PARK, THUNDERBIRDS, JOURNEY TO THE CENTRE OF THE EARTH en 20.000 LEAGUES UNDER THE SEA. Deze ruimte is, kortom, gewijd aan onze fascinatie voor onontgonnen gebieden en mysterieuze eilanden. Een ontdekkingstocht naar wezens die we nooit kunnen zien, alleen bedenken.
Verder doorlopend, beland je in de Gouden Eeuw van sciencefiction, tevens het grootste deel van de tentoonstelling. Hier kun je aanschuiven bij een interactief NASA Mission Control Set, een speciale bewerking uit THE MARTIAN en verschillende rekwisieten, kostuums en modellen van buitenaardse wezens bewonderen. De door H.R Giger gemaakte schetsen voor ALIEN, bijvoorbeeld, of een stormtrooper-masker die gebruikt werd bij de opnames van STAR WARS. Er staat ook opvallend veel werk van production designer Patrick Tatopoulus (GODZILLA, STARGATE, I, ROBOT). Al dit moois, aan beide kanten van de gang, voeren je uiteindelijk naar een groot oranje ruimtepak. Bij menige STAR TREK-fan gaat er natuurlijk al een belletje rinkelen. Inderdaad: het ruimtekostuum van Spock.
Het derde thema van de tentoonstelling is denkbeeldige samenlevingen. ‘Werelden die ons doen huiveren en tegelijk fascineren; van toekomstige steden met gigantische wolkenkrabbers, enorme ondergrondse netwerken en overgeorganiseerde dystopische werelden.’ Ook hier hangen weer schermen aan het plafond, ditmaal met beelden uit AKIRA, 28 DAYS LATER en METROPOLIS. Het laatste deel van deze ruimte is opgebouwd uit een rij schermen waarop je een bewerkte aflevering van BLACK MIRROR te zien krijgt. Hier komt dat onheilspellende gevoel van het begin van de middag weer omhoog kruipen.
‘Final Frontiers’ is de toepasselijke titel voor het vierde en laatste deel van de tentoonstelling. Technologie en mens staan hier centraal: cyborgs, klonen en robots. De meeste imposante is Sonny uit I, ROBOT, die stoïcijns voor zich uit staat te staren. Sonny wordt geflankeerd door exemplaren van Mary Shelley’s Frankenstein; or, The Modern Prometheus (1818) en The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde van Robert Louis Stephensons (1886).
Wat een mooie reis door de tijd biedt deze tentoonstelling! Je verlaat de Kunsthal gefascineerd, maar ook een tikkeltje paranoïde.
Science Fiction: A Journey into the Unknown
Vanaf 16 maart t/m 30 juni
Kunsthal Rotterdam Museumpark,
Westzeedijk 341 Rotterdam
Website