witchingandbitching
witchingandbitching
Nieuws
22 april 2014

Prijzenregen op Imagine en BIFFF

witchingandbitching NIEUWS | In Amsterdam en Brussel is de rust weergekeerd. Zowel Imagine als het Brussels International Fantastic Film Festival beleefde het afgelopen weekend zijn slotakkoord. Wat rest zijn herinneringen en… de prijzen.

Om met Amsterdam te beginnen: de SyFy Silver Scream Award, ofwel de film die door het publiek het hoogst werd gewaardeerd, ging naar Frank Pavich’ JODOROWSKY’S DUNE, een documentaire over een film die er nooit kwam, dat wil zeggen: niet onder regie van de Chileen Alejandro Jodorowky. De 85-jarige visionair kwam zelf trouwens ook niet. Ziekte verhinderde hem zijn Career Achievement Award in Amsterdam te komen ophalen.

De Black Tulip, de juryprijs van het festival, landde bij het Amerikaanse COHERENCE van James Ward Byrkit, intrigerende fantasy rond een stel vrienden dat zich na de verschijning van een komeet geconfronteerd ziet met oneindig veel versies van zichzelf.

De MovieZone jongerenjury van het festival bedacht dezelfde film met een ‘speciale vermelding’, maar kende de hoofdprijs toe aan het eveneens Amerikaanse CHEAP THRILLS van E.L. Katz. Een gitzwarte komedie over hoe diep een mens kan zinken in zijn jacht op een paar grijpstuivers.

En dan waren er nog de beide Méliès d’Argents voor de beste Europese fantastische films in de categorieën lang en kort. De eerste ging naar het Duitse DER SAMURAI van Till Kleinert, beklemmende Lynchiaanse horror met een gay twist. Een speciale vermelding reserveerde de jury voor de psychologische Nederhorror van DE POEL, geregisseerd door Nederbrit Chris Mitchell. Tot de beste kórte Europese fantastische film werd uitgeroepen RESET, van de Zweedse regisseurs Marcus Kryler and Fredrik Åkerström. Een beeldschoon kostuumdrama dat halverwege zijn ware, gruwelijke, gezicht laat zien.

Bovengenoemde winnaars spraken stuk voor stuk hun dankwoord uit middels een videoboodschap. Het duo dat onder de naam TheVideoMatic verantwoordelijk was voor de beste online festival trailer, de fraaie stop motion short LOOKING FOR LAIKA, was wel lijfelijk aanwezig om zijn prijs, de Time Capsule Award, in ontvangst te nemen.

Ondertussen maakte het BIFFF zich op om zíjn prijswinnaars bekend te maken. De publieksprijs, de Pégase, ging naar de film die in Amsterdam een fijne uitsmijter bleek: de horrorkomedie WITCHING & BITCHING van Spanjaard Alex de la Iglesia. De 7e SPOOR PRIJS, voor nieuwe ontdekkingen, kwam terecht bij LFO van Antonio Tublen, een Zweedse zwarte SF-komedie over een man die ontdekt met geluid te kunnen hypnotiseren.

Op de website van BIFFF komen we twee Méliès d’Argent-winnaars in de categorie beste Europese fantastische speelfilm tegen: het Brits/Ierse LET US PREY van Brian O’Malley en de Hongkong-productie RIGOR MORTIS van Juno Mak. De Europese connectie van de laatste is niet duidelijk; foutje misschien? De beste korte Europese fantastische film was volgens de jury LILITH van de Vlaamse regisseur Maxim Stollenwerk, die ook de Grote Prijs van het festival mee naar huis mocht nemen. Wie wil weten welke korte films in Brussel nog meer met prijzen werden overladen – BIFFF is er opvallend scheutig mee – neme een kijkje op de website van het festival.

De Black Tulip van Brussel heet de Gouden Raaf en ook die ging naar het vermakelijke WITCHING & BITCHING. De Zilveren Raaf viel in handen van het viertal Zuid-Koreaanse regisseurs annex scenaristen van HORROR STORIES 2. Naar wij vermoeden voor de scenario’s, want de Zilveren Raaf is volgens de reglementen specifiek bedoeld voor alle aan een film verbonden disciplines, behálve regie. De laatste grote prijs was die voor de beste thriller van het festival. Het Indiaas/Britse MONSOON SHOOTOUT van debutant Amit Kumar ging in deze categorie met de eer strijken.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!