Het Amsterdamse Filmmuseum draait de komende tijd films waarbij SN-lezers hun vingers zullen aflikken. Aanstaande zaterdag: de Oostenrijkse serial killer-film ANGST.
ANGST (Gerard Kargl, 1983) is een beklemmende film die helaas de cultstatus nooit ontstegen is. Kargl en cameraman Zbigniew Rybczynski baseerden hun portret van een serial killer op de waar gebeurde amoklauf van de Oostenrijker Werner Knisek. ANGST – bij uitkomst geprezen om zijn camerawerk en beklemmende monologue interieur – was van invloed op filmmakers als Michael Haneke en John McNaughton (HENRY, PORTRAIT OF A SERIAL KILLER). SN’s eigen Bart van der Put schreef in #71 ronduit: ‘ANGST is een meesterwerk.’
ANGST draait op 9 en 24 mei in het Amsterdamse Filmmuseum in het kader van het programma Pièce Unique, waarin films worden vertoond van regisseurs met slechts één titel op hun naam. Nog zo’n uniek meesterwerk is bijvoorbeeld PHASE IV uit 1974. Saul Bass, vooral beroemd vanwege de titelsequenties die hij maakte voor onder meer Hitchcock, maakte van zijn enige eigen film een fascinerende Nature Strikes Back, en verdiende daarmee een ereplaatsje in de special die SN #72 wijdde aan dat subgenre. PHASE IV is te zien op 14 en 28 mei.
Laatste tip: NIGHT OF THE HUNTER (Charles Laughton, 1955), de gothic thriller waarin de kinderen van een moordenaar achterna worden gezeten door Robert Mitchum als psychopathische priester. De klassieker wordt voorafgegaan door een al even bijzondere korte film. In 1966 speelde de Japanse schrijver Yukio Mishima in YÛKOKU een legeraanvoerder die met chirurgische precisie zijn eigen buik opensnijdt. Vier jaar later pleegde de schrijver echt hara-kiri.
ANGST (Gerard Kargl 1983): 9 en 24 mei
PHASE IV (Saul Bass 1974): 14 en 28 mei.
NIGHT OF THE HUNTER/YÛKOKU (Charles Laughton 1955, Yukio Mishima 1966): 13 en 20 mei
Dat, en veel meer, tijdens Pièce Unique (1 mei t/m 3 juni)
Filmmuseum.
Vondelpark 3, 1071 AA Amsterdam