Nieuws
12 januari 2024

IFFR: waar kijken we naar uit?

Het Internationaal Filmfestival Rotterdam staat weer voor de deur. De kaartverkoop start vanavond. Zoals altijd betekent dat naast veel lekkendekraanfilms ook een hoop genrefilms, en dit jaar oogt de selectie solide. We zien vooral veel thrillers, maar er is ook animatie, actie, horror, sci-fi en fantasy in het programma te vinden.

Het is wel even zoeken in het programma naar de genrefilms. Vroeger werden die grotendeels handig verzameld in het Rotterdämmerung-programma, maar dat bestaat niet meer. De genrefilms zijn ondergebracht in andere programma-onderdelen. Soms is het daardoor moeilijk in te schatten of een film een pure genrefilm is of een filmhuisfilm met een enkel genre-element om een drama wat mystiek mee te geven. Goed tussen de regels door lezen bij de beschrijving in de catalogus of op de website is dan het devies.

De thriller is van alle genres het rijkst vertegenwoordigd op het festival, uit alle uithoeken van de wereld. Uit India komen bijvoorbeeld de meta-actiethriller JIGARTHANDA DOUBLE X*, het metafysische en mythologische SEVEN SEAS SEVEN HILLS en het epos VIDUTHALAI I & II. In het Indonesische 13 BOMBS probeert men met hard politieoptreden een aanslag te voorkomen, in KONVOI laten de Noren zien dat ook zij van de Tweede Wereldoorlog spannend vermaak maken, in MOSCAS belandt een Argentijnse zakenman in de problemen door een lijk en in STEPPENWOLF verandert de Kazachstaanse steppe in een bloederig westernlandschap.

In Hongkong poogt men ondertussen met THE WHITE STORM 3: HEAVEN OR HELL het heroic bloodshed-subgenre nieuw leven in te blazen, terwijl het Chinese vasteland vertegenwoordigd wordt door een martial arts-afvaardiging in de vorm van 100 YARDS. Voor pure actie kun je daarnaast ook terecht bij het Amerikaanse ONE MORE SHOT met Scott Adkins, de koning van de direct-to-video/streaming actiefilm van het afgelopen decennium. Een vervolg op ONE SHOT, dat eveneens in één take is opgenomen.

Voor pure horror kun je terecht bij de weerwolffilm BLACKOUT van Larry Fessenden, keren Julien Maury en Alexandre Bustillo terug naar Rotterdam met THE SOUL EATER (hun eerste film op het festival sinds hun debuut A L’INTERIEUR en wordt het Thaise horrorlandschap verrijkt met djinns uit de Islamitische mythologie in THE CURSED LAND.

Komische horrorfims komen deze festivaleditie vooral uit Europa. Van eigen bodem zelfs, met KRAZY HOUSE, een sitcomparodie met niemand minder dan Alicia Silverstone en Nick Frost. In MINORE en LA GUERRA DEL TIBERTINO III moeten respectievelijk Griekse en Romeinse locals buitenaardse wezens bestrijden in een mix van horror, komedie en sci-fi. Voor meer van dat laatste is er ook het nieuwste drama van Bertrand Bonello, THE BEAST, het Dominicaanse post-apocalyptische AIRE: JUST BREATHE, sciencefictionkomedie THE PARAGON uit Nieuw-Zeeland en biedt het Deense ETERNAL in sciencefiction gewortelde romance.

Sciencefiction is ook te vinden in menig animatiefilm op het IFFR, zoals SCHIRKOA: IN LIES WE TRUST, MARS EXPRESS en THE MISSING. Daarnaast gaat Bill Plympton los in SLIDE, is er een Kameroense legende te zien in LA GROTTE SACRÉE en bevat zelfs de Tiger-competitie een animatiefilm met schimmenspel: KISS WAGON. Tenslotte is er niet zoveel anime als vorig jaar, maar belooft BLUE GIANT wel een hoogtepunt van IFFR 2024 te zijn.

Natuurlijk is zelfs deze vooruitblik verre van compleet. Kijk voor het volledige programma op de site van IFFR.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!