Buehler
Buehler
Nieuws
18 maart 2019

I.M. John Carl Buechler

BuehlerR.I.P. | Hij werkte met de grootste horroriconen van de jaren 80 en Roger Corman noemde hem ‘the best in the business’. Special make-up effects legende, monstermaker en regisseur John Carl Buechler is afgelopen zondag overleden.

John Carl Buechler werd 66 jaar. Hij bouwde als special make-up effect artist een indrukwekkende CV op; een filmografie met de meest uiteenlopende monsterlijke creaties. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat hij in de jaren 80 deel uitmaakte van Empire Pictures van Charles Band. Hij kreeg daar talloze leuke projecten om zijn tanden in te zetten. Zo werkte Buechler alleen al in 1986 aan TERRORVISION (Ted Nicolaou), CRAWLSPACE (David Schmoeller), ELIMINATORS (Peter Manoogian) en FROM BEYOND (Stuart Gordon). Ook bij die andere films van Stuart Gordon – DOLLS (1987) en natuurlijk RE-ANIMATOR (1985) – zat Buechler achter de waanzinnige effecten.

Buechler kreeg bij Band ook de kans om meer te doen dan special effects alleen: hij mocht gaan regisseren. Tegen Premiere Magazine zei Buechler daarover ooit: ‘Als je een performance krijgt uit een stuk latex, dan moet het met acteurs ook wel lukken’. Zijn regiedebuut kwam in 1984 met het segment Demons of the Dead in THE DUNGEONMASTER, waarbij zo’n beetje alle bekende regisseurs uit de stal van Empire betrokken waren, inclusief Charles Band zelf. In 1986 regisseerde Buechler zijn eerste volledige speelfilm: TROLL, een melige film met onder meer Julia Louis-Dreyfus en Sonny Bono. De film had een hoog GHOULIES-gehalte en het zal dan ook niemand verbazen dat Buechler ook bij die franchise nauw betrokken was. Hij deed de effecten voor de eerste twee films en regisseerde in 1991 GHOULIES III: GHOULIES GO TO COLLEGE.

Als regisseur maakte hij weinig grote klappers. Ook CELLAR DWELLER (1988), gebaseerd op een script van Don ‘Chucky’ Mancini, werd geen hit. In datzelfde jaar mocht hij echter de regie van de zevende FRIDAY THE 13TH op zich nemen. THE NEW BLOOD mag dan niet het beste hoofdstuk uit de FRIDAY-serie zijn; Jason Voorhees zag er nooit eerder zó cool uit als in die film. Het is daarom extra jammer dat juist THE NEW BLOOD door de Amerikaanse censor zo werd aangepakt en dat alle groteske special effects die Buechler had gemaakt moesten worden gesnoeid. Buechler was trouwens ook verantwoordelijk voor het casten van Kane Hodder, die uitgroeide tot ieders favoriete Jason. Hij had eerder met Hodder gewerkt op de set van PRISON (Renny Harlin, 1987).

Diezelfde Renny Harlin haalde Buechler vervolgens weer aan boord voor A NIGHTMARE ON ELM STREET 4: THE DREAM MASTER (1988). Buechler mocht aan de slag met Freddy’s borstkas vol zielen en de enorme pizza met Freddy-slachtoffers als schreeuwende gehaktballen. Zulke bizarre creaties kon je prima aan Buechler overlaten. Buechler werkte trouwens ook aan het vierde hoofdstuk van een andere horrorserie: HALLOWEEN 4: THE RETURN OF MICHAEL MYERS (Dwight H. Little, 1988). Inderdaad: Buechler werkte niet alleen met Jason Voorhees, Freddy Krueger én Michael Myers, maar ook nog eens allemaal in hetzelfde jaar!

Buechler bleef betrokken bij die laatste twee franchises en deed de effecten voor FREDDY’S DEAD: THE FINAL NIGHTMARE (Rachel Talalay, 1991) en HALLOWEEN 6: THE CURSE OF MICHAEL MYERS (Joe Chappelle, 1995). Hoewel Buechler bleef werken lagen zijn hoogtijdagen inmiddels duidelijk achter hem. Hij regisseerde nog films als WATCHERS REBORN (1998) en DEEP FREEZE (2003) en – zijn laatste film als regisseur – THE STRANGE CASE OF DR. JEKYLL AND MR. HYDE (2006) met Tony Todd. Qua special make-up effects deed hij af en toe nog wat voor Charles Band, zoals voor THE GINGERDEAD MAN (Charles Band, 2005) of THE GINGERDEAD MAN 2: PASSION OF THE CRUST (Silvia St. Croix, 2008). Het beste dat hij tegen het einde van zijn carrière maakte waren de effecten in HATCHET (Adam Green, 2006), waarin hij (net als in het vervolg) ook een geestig bijrolletje speelde.

Ter nagedachtenis is het misschien het allerleukste om weer eens een van de talloze documentaires en making-offs op te zetten waaraan Buechler zijn medewerking verleende. Met veel kennis van zaken en vooral veel humor en passie vertelt hij de leukste anekdotes over het genre, het vak en bekende filmmonsters als Freddy Krueger, Jason Voorhees en Michael Myers. Want als iemand zijn monsters kende, dan was het John Carl Buechler wel!

 

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!