Wat waren de vijf beste films van het afgelopen jaar? Hier zijn de laatste persoonlijke jaarlijstjes van de Schokkend Nieuws-medewerkers.
Uiteindelijk leverden 21 redactieleden en medewerkers hun lijstje in, goed voor meer dan veertig titels. In de hele maand december legden we ze – in alfabetische volgorde – aan jullie voor. Hier zijn de eerste, tweede, derde en vierde serie jaarlijstjes.
En ondertussen blijven we benieuwd naar de favorieten van onze lezers. Wat waren jouw beste films van 2011? Laat het ons weten via het reactieveld onderaan!
DE JAARLIJSTJES
Redactielid Rob van der Velden publiceerde in SN#92 een lang interview met HOBO WITH A SHOTGUN-regisseur Jason Eisener en ontpopte zich als specialist van oude Sci-fi met recensies van o.a. THX 1138, QUEEN OF BLOOD en BATTLE BEYOND THE STARS
- BLACK SWAN (Darren Aronofsky) – Aranofsky’s Zwanenmeer is pure horror. Nathalie Portman gaat in haar rol als frigide danseres glansrijk ten onder aan haar eigen ambities en die van haar moeder en choreograaf.
- DRIVE (Nicolas Winding Refn) – Vergeet Conan, Thor en Captain America. Subliem stuurmanschap en handigheid met de klauwhamer maken de naamloze stuntman uit DRIVE tot dé held van 2011. Of is het dat coole sportjack met schorpioenprint?
- BALADA TRISTE DE TROMPETA (Álex de la Iglesia) – De littekens van de Spaanse burgeroorlog en het Franco-bewind worden opgereten in deze doldrieste, epische vertelling over twee circusclowns.
- INSIDIOUS (James Wan) – James Wan ontdoet zich van het SAW-stigma met ambachtelijk griezelwerk.
- SUPER (James Gunn) – Genoeg films over antihelden, maar zelden smaken die zo bitterzoet als Super.
Hoofdredacteur Barend de Voogd schreef minder in 2011, maar regelde en reisde meer: naar het Fantastic Film Festival in Sitges; naar Antwerpen voor een gesprek met Luigi Cozzi over STAR CRASH en naar Gent om Robin THE WICKER MAN Hardy te ontmoeten
- BLACK SWAN – Nooit zo’n fan geweest van Aronofsky of Portman, maar ballet en waanzin vragen om het theatrale gebaar: de stervende zwaan, het doek dat dichtvalt, de staande ovatie. Krankzinnig mooi horrorballet.
- DRIVE – Übercool in hot pursuit. Acteur Ryan Gosling was de ontdekking van dit jaar. Regisseur Winding Refn werd toegevoegd aan mijn rijtje favorieten.
- INSIDIOUS – James Wan en Leigh Whannell mogen wat mij betreft deze trukendoos vaker opentrekken.
- 13 ASSASSINS (Takashi Miike) – Glorieus zwaard- en vakmanschap van een regisseur die in een zeldzaam moment van discipline the way of samoerai ging.
- HOBO WITH A SHOTGUN (Jason Eisener) – Vergeet Heineken, Hauer is geboren voor dit soort rollen.
Het was een mooi jaar, als we SEASON OF THE WITCH en SUCKER PUNCH even vergeten en COWBOYS & ALIENS, TUCKER & DALE VS. EVIL, MY SON, MY SON, WHAT HAVE YOU DONE, SUPER 8 en RANGO nog even terughalen.
Jarenlang was ze een stille kracht achter de schermen; Marjan Westbroek debuteerde dit jaar met recensies van AUTOPSY en DON’T BE AFRAID OF THE DARK en werkte mee aan een reeks interviews.
- DRIVE – Je wordt meegesleurd vanaf de allereerste scène. Geniale rol van Ryan Gosling.
- SUPER – Ik had hoge verwachtingen en die werden helemaal waargemaakt: geweldig originele film met humor, triestheid en een topcast.
- BLACK SWAN – Adembenemend mooi en adembenemend akelig. Aranofsky heeft nog nooit een film gemaakt die niet in mijn top van het jaar is geëindigd.
- I SAW THE DEVIL (Kim Jee-woon) – Snoeihard Koreaans. Als je mensen twee-en-een-half uur op het puntje van hun stoel kunt laten zitten ben je goed bezig.
- INSIDIOUS – Ècht griezelig, zo kom je ze niet zo heel vaak meer tegen. Een aanwinst voor het spookhuissubgenre!
En een eervolle vermelding voor WAKE WOOD!
Eric vd Woude is, samen met Roel Haanen, samensteller van onze rubriek Video Basta! en leverde in SN #89 nog een extra boekbespreking over zijn passie: Video Nasties.
- SUPER – SUPER is de film die KICK-ASS had moeten zijn: veel bloed en bravoure, maar bovenal een groot hart. En Ellen Page bewijst weer eens waarom ze de beste actrice van haar generatie is.
- 13 ASSASSINS – Dit eerbetoon aan de samoeraifilms van weleer is meeslepend en fraai gefotografeerd, maar het is het epische eindgevecht dat 13 ASSASSINS naar de hoogste regionen van mijn jaarlijstje katapulteert.
- RUBBER (Quentin Dupieux) – Dupieux had kunnen volstaan met een film over een killer-autoband met telepathische krachten, maar dat is nog maar het topje van de ijsberg in deze even surrealistische als grappige horrorkomedie.
- HOBO WITH A SHOTGUN – Cartooneske ode aan de vigilante-films uit de jaren ’80, die een knappe balans vindt tussen hommage en parodie. En, oh ja, Rutger Hauer!
- SUPER 8 (J.J. Abrams) – De leukste blockbuster van het jaar neemt niet alleen zijn publiek serieus, maar is ook nog eens voorzien is van een aangenaam Spielbergiaans retrosfeertje.