Drive
Drive
Nieuws
18 december 2011

Het beste van 2011 (deel 3)

DriveWat waren de vijf beste films van het afgelopen jaar? Hier zijn de volgende vier persoonlijke jaarlijstjes van de Schokkend Nieuws-medewerkers.

En ondertussen blijven we benieuwd naar wat volgens de lezers de beste films van 2011 waren. Lees onze lijstjes en laat ons weten wat jouw favorieten waren via het reactieveld onderaan.

Uiteindelijk leverden 21 redactieleden en medewerkers hun lijstje in, goed voor meer dan veertig titels. Gedurende de hele maand december zullen we ze – in alfabetische volgorde – aan jullie voorleggen. Hier vind je de eerste en de tweede serie jaarlijstjes.

Roel Haanen stapte dit jaar uit de redactie, wat hem paradoxaal genoeg alleen maar meer tijd gaf om voor ons te schrijven. Roel deed prachtinterviews met Monte Hellman en Fred Williamson en verzorgt, met kompaan Eric van der Woude, de rubriek Video Basta!

  1. SUPER 8  (J.J. Abrams) – Je kunt van Spielberg niet verwachten dat hij oude succesnummers herhaalt. Daarom is het goed dat we J.J. Abrams hebben. Alleen een fan, gedreven door cinefiele nostalgie, kan zo’n perfecte hommage maken.
  2. SUPER (James Gunn) – Anders dan het laffe KICK-ASS durft James Gunn wel de schedel van would-be superhelden te lichten. En wat we in die hersenpan zien, is niet fraai.
  3. STAKE LAND (Jim Mickle) – Jim Mickle lost een belofte in met zijn tweede film. No-nonsense genrecinema met de beste movie tough guy van dit moment: Nick Damici.
  4. REIGN OF ASSASSINS (Chao-Bin Su) – Heerlijk ouderwetse wuxia met meer aandacht voor plot en personages dan voor cgi-spektakel. Mooiste scène: een huurmoordenaar die met een dodelijke wond rustig aan tafel een kom noedels eet omdat hij zijn vrouw, die vredig ligt te slapen, niet wil verontrusten. Zo’n kungfu-film.
  5. RISE OF THE PLANET OF THE APES (Rupert Wyatt) – Kijk eens aan: een Hollywood SF-film met ideeën.
    Flop van het jaar: WORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES. Dat krijg je ervan, als je de maker van DARKNESS FALLS zeventig miljoen geeft om een film te maken. Was Albert Pyun soms niet beschikbaar?

Sarah Knuvelder recenseerde online F, AGE OF DRAGONS en CHATROOM. In SN-magazine verzorgt ze de rubrieken Marquee, In de maak en Uitkijken.

  1. THE TROLL HUNTER (André Øvredal) – THE TROLL HUNTER was niet de zoveelste found footage nep-docu, maar een originele film die de juiste balans wist te vinden tussen een flinke knipoog en een serieuze benadering van het subgenre. Daarnaast waren de trollen op een vreemde manier zowel eng als aandoenlijk en kan ik niet meer naar Poolse bestelbusjes kijken zonder te denken aan berenlijken.
  2. ATTACK THE BLOCK (Joe Cornish) – Deze Britse film wist ook een haast doodgeslagen subgenre, de alien invasion-film, te voorzien van een originele insteek. Een achterbuurt in Londen als setting, straattuig als de grote helden en een soort bovenmaatse bouviers met glow-in-the-dark-gebit als buitenaardse wezens. Kom maar op met het sequel: Attack the city!
  3. MONSTERS (Gareth Edwards) – Een monsterfilm waarin de monsters voor een overgroot deel van de film afwezig zijn. MONSTERS is eerder een romantische roadmovie waarbij de onderhuidse spanning langzaam wordt opgevoerd tot een prachtige, en verwoestende ontknoping.
  4. INSIDIOUS (James Wan) ‘Van de makers van SAW’ was voor mij reden genoeg om INSIDIOUS te wantrouwen. De gore martelsurprises hebben ze gelukkig ingeruild voor een goed opgebouwde spanningsboog, sympathieke personages en enge schrikmomenten.
  5. 13 ASSASSINS (Takashi Miike) – De tijd wordt genomen om de personages en omstandigheden te leren kennen, waarna de assassins los gaan in een grandioos eindgevecht. Beste en gruwelijkste gebruik van buffels sinds APOCALYPSE NOW.

Regisseur Martin Koolhoven, werkt aan zijn aankomende spaghettiwestern, presenteert maandelijks Cinema Egzotik met Ronald Simons en heeft een eigen column in Schokkend Nieuws.

  1. DRIVE (Nicolas Winding Refn)
  2.  DRIVE
  3. DRIVE
  4. DRIVE
  5. DRIVE

Striptekenaar Erik Kriek werkte in 2011 aan zijn grote H.P. Lovecraft comic die volgend jaar april uitkomt. Ondertussen levert hij, met Bart van der Put, regelmatig een nieuwe editie van Creekspeak’s Galerij der Grote Griezels.

  1. DRIVE – Wat een stilistische tour de force! Een zinderende film-noir. Nu al een classic!
  2. VALHALLA RISING (Nicolas Winding Refn) Deze is van dezelfde regisseur! Nog zo’n meesterwerk. Al wat ouder, maar ik zag hem pas recentelijk. 
  3. THE WALKING DEAD (Frank Darabont) – Een tv-serie in het lijstje? Sure, En wat voor een! Dit is de enige volwaardige erfgenaam van Romero wat mij betreft.
  4. GAME OF THRONES (2011 David Benioff, D.B. Weiss) – Fuck it. ik zie betere tv-series dan bioscoopfilms tegenwoordig. Ik had de boeken al verslonden. Zeer geslaagde poging om het sword & sorcery-genre eens af te stoffen en te ‘ont-campen’.
  5. DIE TÜR (2009-Anno Saul) heel leuk gegeven in goed, modern ‘what if’ sprookje.

Lees hier de volgende vier jaarlijstjes.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!