Op het eerste oog hebben de drie nieuwe releases van deze week weinig met elkaar gemeen. Toch is er één belangrijke overeenkomst; de makers hebben zich laten inspireren door andere genrefilms en tv-series.
Real Humans (Lumière, 3 december) is de nieuwste tv-serie uit Zweden. Geen misdaad deze keer, maar sciencefiction. Real Humans speelt zich af in een maatschappij waarin robots deel uitmaken van het dagelijks leven. Niet iedereen is er even blij mee. De spil van de serie is een groep zogenaamde ‘wilde’ robots, die een vrije wil blijken te hebben maar ook andere menselijke eigenschappen ontwikkelen. “Voor de doorgewinterde sciencefictionkijker heeft Real Humans weinig nieuws te bieden”, aldus recensent Erik van ’t Holt. “In films en tv-series als A.I.: ARTIFICIAL INTELLIGENCE, I, ROBOT, Star Trek: The Next Generation [en] Battlestar Galactica werden de centrale thema’s van Real Humans al eerder en ook beter uitgewerkt: Wat is een mens? Wat als een machine gevoelens en een ziel blijkt te hebben?” Of Real Humans desondanks toch het bekijken waard is, lees je hier.
Ook de gebeurtenissen in PANIC BUTTON (Paradiso, 6 december) zal menig genreliefhebber bekend voor komen. Vier jonge mensen worden door een sociale netwerk uitgenodigd voor een VIP-vlucht naar New York. Eenmaal aan boord blijkt dat ze erin zijn geluisd en dat iemand ze wil laten boeten voor hun immorele gedrag op het internet. “Helemaal uniek is de opzet van PANIC BUTTON niet te noemen”, schreef Sjoerd Jaspers in zijn recensie. “FEARDOTCOM en CHATROOM maakten bijvoorbeeld ook gretig gebruik van de valkuilen van de digitale wereld.”
Tenslotte BATTLEGROUND (Paradiso, 6 december), wederom een film die volgens recensent Henry Kuipers leentjebuur speelt bij iconische klassiekers als PREDATOR en FIRST BLOOD. “Beter goed gejat dan slecht bedacht, moet het motto zijn geweest van Neil Mackay “. schrijft Henry in zijn recensie. Deze Canadese horrorthriller werd in eigen land uitgebracht onder de titel SKELETON LAKE en dat leverde in elk geval een mooie poster op.