Aankomende vrijdag brengt de Brusselse Cinematek een postuum eerbetoon aan actrice Sylvia Kristel die in oktober vorig jaar op zestigjarige leeftijd overleed.
De avond start, hoe kan het ook anders, met EMMANUELLE, de Franse softpornofilm uit 1974 die Kristel in één klap wereldberoemd maakte en ervoor zorgde dat de seksfilm salonfähig werd. Met meer dan 350 miljoen bezoekers wereldwijd, is EMANUELLE nog steeds één van de succesvolste Franse films ooit. De film is gebaseerd op het gelijknamige en semi-autobiografische boek van Emmanuelle Arsan. Het gerucht gaat dat niet Arsan maar haar man, de Franse diplomaat Louis-Jacques Rollet-Andriane, de echte auteur is. Net als het boek deed de film destijds nogal wat stof opwaaien want naast de ‘normale’ expliciete seksscènes komen in de film ook masturbatie, verkrachting, lesbische vrijscènes en een danseres die vaginaal een sigaret rookt voorbij. U bent gewaarschuwd…
De tweede film is het obscure en zelden vertoonde LA MARGE van de Poolse regisseur Walerian Borowczyk. Eén van de alternatieve titels is EMMANUELLE ’77 maar met EMANUELLE heeft LA MARGE verder weinig te maken. Sylvia Kristel speelt een prostituee in Parijs – in haar autobiografie noemde ze dit haar favoriete vertolking – die een obsessieve relatie krijgt met een brave hendrik die voor zaken in de stad is. Borowcyk was begin jaren zeventig behoorlijk succesvol maar raakte door de uiterst controversiële films CONTES IMMORAUX en LA BÊTE uit de gratie bij het grote publiek. LA MARGE was een laatste poging om weer aansluiting te vinden bij de mainstream wat, ondanks de stylistische hoogstandjes en de opmerkelijke soundtrack, niet lukte.
25 januari
Cinematek Brussel
Baron Hortastraat 9
1000 Brussel
19:00 | EMMANUELLE (Just Jaeckin, 1974)
21:00 | LA MARGE (Walerian Borowczyk, 1976)