Michel aan het werk
Michel aan het werk
Nederhorror & scifi
10 februari 2018

Monstermakers: Michel de Klein

Michel aan het werk Er was een kleine burn-out voor nodig, maar vanaf 2012 richtte 3D-animator Michel de Klein zich helemaal op het maken van fysieke creaturen. Een slimme zet: onder de naam Dutch Outcast Collectible Studio verkoopt hij zijn monsters inmiddels overal ter wereld.

Al op jonge leeftijd bleek hij een natuurtalent met de computer. Je kon het zo gek niet verzinnen of Michel de Klein (1980) kon het digitaal reproduceren. Gebouwen, wilde dieren, onderdelen van een motorfiets, met een paar klikken op zijn laptop maakte de puber uit Beuningen er een 3D-animatie van. Het bleek een handige vaardigheid en lanceerde op amper twintigjarige leeftijd zijn carrière als digitaal animator. De Klein werkte aan videoclips voor o.a. de progressieve rockband The Gathering en richtte in 2007 samen met twee vrienden het in bedrijfsanimaties gespecialiseerde Zero Creative op.

De opdrachten stromen binnen, maar in 2012 houdt De Klein het er toch voor gezien. “Op dat moment hadden we zo’n vijftien werknemers en vlogen we voor klussen naar India en Japan,” vertelt de monstermaker in zijn atelier in Beuningen, een dorpje nabij Nijmegen, omringd door zijn creaturen en boetseergereedschap. “Geweldig succes, begrijp me niet verkeerd, maar gaandeweg merkte ik dat het zakenleven niets voor mij is. Al die harde beslissingen die je moet nemen, en de stress en verantwoordelijkheid die je voelt voor vijftien man. Dat werd me te veel en ik besloot uit het bedrijf te stappen. Ik wilde iets anders”

Wat dat andere was, werd ook al snel duidelijk: De Klein miste namelijk het concreet bezig zijn. Het tactiele en glibberige van de klei bijvoorbeeld, waarmee hij in zijn jeugd wel eens geboetseerd had. “Bij Zero Creative zat ik elke dag naar een computerscherm te staren en dat ging me tegenstaan. Ik belandde thuis met tijd om na te denken. Wat wil ik nu werkelijk, vroeg ik me af. Zo kwam ik al snel op de monsters en strip- en fantasiefiguren van vroeger uit. Critters, Gremlins, Ghoulies, Boglins. Ik ben er al van jongs af aan door gefascineerd en ze waren zelfs de reden waarom ik überhaupt 3D-animator wilde worden: zodat ik fantastische werelden en schepsels kon creëren. Dat dit ook buiten de computer kon, had ik eigenlijk nog nooit bij stil gestaan.”

Kabal Michel de Kleijn03

De specifieke overstap naar sculpting was echter een toevallige. Die begon namelijk met de wens een Critter-pop te bezitten. “Jaren-tachtigmonsters heb ik altijd geweldig gevonden en ik wilde altijd al een Critter thuis hebben. Nadat m’n speurtochten op het internet niets opleverden, besloot ik het toen maar zelf te doen. Ik heb boetseermateriaal en wat wol besteld en ben toen een middagje gaan kneden. Dat ging heel goed en ik vond het verrassend leuk! Toen het klaar was dacht ik: nu wil ik ook wel een Gremlin, en ben daarmee aan de slag gegaan.”

Door zijn creaties op social media te zetten, kreeg hij opdrachten van bewonderaars die ook wel zo’n figuur thuis wilden hebben. “Dat is toch het wonder van het internet, want al snel kwamen er verzoeken van overal ter wereld. Mensen vonden wat ik maakte tof en wilden ook hun favoriete wezens thuis hebben. Pennywise, Alien, STRANGER THINGS-figuren… noem maar op.” Ook Schokkend Nieuws meldde zich bij Klein. De Xangadix op de cover van onze THE JOHNSONS-special (SN #128) werd door hem vervaardigd.

Dankzij die orders kon er een nieuw bedrijfje gestart worden: Dutch Outcast Collectible Studio, een eenmanszaak ditmaal, waarmee De Klein naast opdrachten ook een eigen creature-lijn verkoopt: Creepers, op Critters geïnspireerde, handgemaakte monstertjes die hij zelf ontworpen heeft. “Van die inspiratiebron maak ik geen geheim, die was namelijk de reden waarom ik überhaupt monsters maak. Ik zie de Creepers als mijn hommage aan die tijd. Ze komen in twee varianten: een babyversie van ongeveer zeven centimeter en een grote van twintig centimeter. Omdat ik ze allemaal zelf maak, heeft elke Creeper zijn eigen persoonlijkheid. De een heeft net iets rodere ogen, de ander weer meer puntige stekels. Er zijn verschillende varianten, maar elk wezen is op een bepaalde manier uniek.”

Creepers Echt leuk is ook de respons van klanten. “Ik heb een hele mythologie rond de wezentjes verzonnen, die ik bij elke bestelling meestuur. Ze leven in een radioactieve zone in het toekomstige Amerika. Heel vredig eigenlijk, totdat stropers ze beginnen op te jagen. En er zijn regels: Creepers mogen geen melk drinken bijvoorbeeld, dan worden ze woest. Zodoende ontvang ik weleens foto’s van Creepers naast een glas melk. Het leukste was een unboxing-video die ik vanuit Amerika kreeg opgestuurd. Vol enthousiasme maakte hij z’n Creeper-doos open, maar die bleek leeg. Toen geluid boven, hij met de camera de trap op. Zat er een in de kinderkamer, haha! Dat is toch geweldig om te krijgen!”

Vooralsnog verscheept De Klein van zijn Creepers er soms wel vijfentwintig per maand en begint hij na vier jaar ook langzaamaan geld met Dutch Outcast te verdienen. “Grappig genoeg heb ik ook weleens gesproken met degene die de publishing rights van CRITTERS bezit. Hij zag wel overeenkomsten, maar vond het vooral te gek dat ik die traditie in ere hield. Ik denk niet dat New Line echt met die overeenkomsten zal zitten, vertelde hij, je houdt op die manier de jaren-tachtigwezentjes zelfs in leven. Wie weet bij een Blu-ray release ofzo, dat ik eens een officiële Critter kan maken. Dat zou te gek zijn!”

Hoe staat het ten slotte met de ambities? “Ik hoop dat Dutch Outcast zich zo blijft ontwikkelen dat ik er straks honderd procent van kan leven. Daarnaast wil ik me ook meer op kunstprojecten toeleggen. Ik zou wel eens een hele grote installatie willen maken bijvoorbeeld, en ook m’n Galactic Nature-project valt onder die ambitie. Daarin probeer ik me via zelfgemaakte filmpjes voor te stellen hoe buitenaards leven eruitziet. Een soort National Geographic van de toekomst, waarvoor ik de wezens maak en ze in hun natuurlijke omgeving vastleg. Of ik ooit creature design voor film wil doen? Natuurlijk lijkt me dat te gek, en heb ook al eens met Richard Raaphorst gesproken over een samenwerking. Maar aan de andere kant: de Nederlandse filmwereld is klein en Rob’s Prop Shop levert gewoon super werk. Daar wil ik helemaal niet mee concurreren. Laat me voorlopig maar gewoon mijn ding doen, dan kijk ik wel wat de toekomst brengt.”

Foto’s Michel de Klein. Kijk voor meer info op: www.dutchoutcast.com

 

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!