Nederhorror & scifi
9 februari 2009

Duistere Openbaringen 2009

De voorstellingen in filmcentrum Broet waren meermaals uitverkocht dit weekend. Duistere Openbaringen 2009 was een (bescheiden) succes.

De vierde editie van het festival voor Nederlandse horrorproducties, thrillers en duister drama werd dit jaar gehouden in Eindhoven. Broet is nieuw en daardoor nog niet gemakkelijk te vinden, maar het Filmcentrum op het oude Phillips-terrein is prima verzorgd. De filmzaal telt naar schatting vijftig stoelen. In de bijbehorende lokalen waren workshops te volgen, was het werk van special-effectsmaker HC Smulders te bewonderen en in de kantine was het reuze gezellig.

Zevenentwintig korte films en drie lange speelfilms bood het programma dit jaar. Ronduit fascinerend was de speelfilm TAXANDRIA van Mark Weistra. Het psychologische drama over een eenzame jongeman die na de dood van zijn moeder steeds meer in de war raakt, is geschoten voor de ongelofelijke som van 10.000 euro. Niet feilloos – de film komt traag op gang en het scenario mist dramatische tegenstellingen – maar Weistra maakt indruk met prachtig gecomponeerde en sfeervolle shots en een uitstekend acteursensemble. Dat belooft: de regisseur probeert namelijk al enige tijd, en met dezelfde groep acteurs, de volbloedhorrorfilm WEEKEND van de grond te krijgen.

Ook het weerzien met de Eindhovense zombiefilm HORIZONICA (2006) deed goed. SN blijft respect houden voor, met name, Ramon Etman en Frans Brok die deze ambitieuze lowbudget productie destijds van de grond kregen. Ze bewijzen nu, met de oprichting van Broet, weer goede diensten aan de Nederhorror.

Dat je over de ontwikkeling van die eigen horrortraditie echter niet alleen positief kunt zijn, bewees helaas de Leidse horrorfilm LENTEVELD. Er is jaren gewerkt aan deze slasher, waarin een groep jongeren het slachtoffer wordt van bijlmoordenaar Samuel en zijn boerenouders, maar technisch en inhoudelijk faalt de film op ieder vlak. Producent Andy Hoek en regisseur Lennard Cozijn verdienen natuurlijk een compliment voor de volharding waarmee ze hebben gewerkt, maar LENTEVELD bewijst vooral dat het handjevol Nederlanders dat zich met genrefilms bezig houdt veel meer, en vooral ook in een vroeger stadium, plannen en ervaringen zou moeten uitwisselen.

Daarvoor bieden Duistere Openbaringen en Broet de perfecte gelegenheid. In de foyer vertelden de jongens van VET-tv enthousiast over de jib die ze hebben gebouwd voor hun korte film BOCKEREYERS: DE LETSTE ZILVERLING. Martijn Smits (DE BUG en, met BROTHERS KEEPER, de winnaar van de Shocking Shorts Award) vertelde over zijn aanstaande reis naar Hollywood waar hij ideeën mag pitchen. Yfke van de Berckelaer (ZOMBIE LOVE) was juist weer even terug uit Amerika. En de mannen van het Belgische Razor Reel Filmfestival waren enthousiast aan het scouten voor hun filmfestival.

Volop activiteit dus. De drie blokken met korte films bewezen dat Nederhorror nog steeds varieert van humoristische no-budget pulp, tot professionele films mét een budget of echte acteurs. Zo zagen we Catherine ten Bruggencate (BRAND), Victor Löw (POPO) en Hugo Metsers III (MORGANA) voorbijkomen. Daar tussenin: filmmakers die serieus ervaring proberen op te doen en soms verrassend goed uit de hoek komen. DE BOOGEYMAN, BRAND en DWALING waren een paar van de opmerkelijkste bijdragen.

Het was dus geen gemakkelijke opdracht voor de jury, die dit jaar bestond uit Mr Horror Jan Doense, filmmaker Arjen van der Lely en Elwin Rijken (BUM FU). Zij moesten onder al deze films – lang en kort, professioneel en amateur – twaalf prijzen verdelen. In aanwezigheid van festivaldirecteur Emiel Labree werden de prachtige beeldjes van HC Smulders door Doense meteen omgedoopt. De ‘Emiel’ voor Beste Film ging dit jaar dus naar BROTHER’S KEEPER van Martijn Smits. Erwin van den Eshof won de publieksprijs voor HARRY DORIGHT’S PRELUDE TO HELL.

De juryprijs voor de beste acteur ging naar Victor Löw, terwijl die voor beste actrice verdeeld moet worden tussen de twee screamqueens van LENTEVELD: Sophie Jonker en Tamar Tieleman. Beste cinematografie: TAXANDRIA. Beste script: VLEESDAG. Een welverdiende Emiel voor special-effects ging naar Suzy Terror. Zonder haar siliconenkit en rode siroop waren IMPORT, ZOMBEER, SCHAT IK GA FIETSEN en HORIZONICA maar bloedeloze toestanden gebleven.

HC Smulders en Suzy Terror zijn veelgevraagd binnen horrorfilmend Nederland, en het is mooi dat de makers elkaar op zo’n festival als Duistere Openbaringen weten te vinden. Misschien wordt het dan ook tijd om elkaar meer te ondersteunen met opbouwende kritiek. Wat betreft techniek, acteerprestaties maar vooral ook scenario’s heeft de Nederhorror nog een lange weg te gaan. En met een iets strengere selectie volgend jaar, zou Duistere Openbaringen ook kunnen helpen het kaf van het koren te scheiden.

Alle prijswinnaars vindt u op de website van Duistere Openbaringen

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!