Rob Zombie was in Nederland voor optredens op Pinkpop en in Tivoli Vredenburg in Utrecht. De Amerikaanse shockrocker heeft een parallelle carrière als filmmaker en wordt door horrorfans afwisselend bewierookt of verguisd vanwege films als HOUSE OF 1000 CORPSES, HALLOWEEN en THE LORDS OF SALEM. Reden genoeg voor een interview.
De tien minuten die we toebedeeld kregen werden er twintig, maar zelfs in die korte tijd kon er toch een verrassend breed scala aan onderwerpen besproken worden. “It’s going to be worth it,” had zijn touragent van tevoren al laten weten. Rob Zombie is dan ook ad rem en welbespraakt. Hieronder een gedeelte van het interview. De rest is begin augustus te lezen in Schokkend Nieuws #109.
Hoe combineer je het opnemen van albums, het toeren, het schrijven, produceren en regisseren van films en de andere dingen die je nog doet, zoals het schrijven van comics?
‘Dat is tamelijk lastig. Ik doe namelijk alles tegelijk. Voordat ik deze tournee startte, ben ik begonnen met het opnemen van een nieuw album. Terwijl ik op tournee ben werk ik verder aan een nieuwe film, 31. Het scenario is er al, maar nu werk ik aan andere zaken. Als ik thuiskom ga ik eerst de plaat afmaken en daarna locaties scouten. Maar als het echt begint, in oktober, dan doe ik niks anders meer. Dan ben ik er echt honderd procent voor de film.’
Vanwaar je speciale voorliefde voor horror uit de jaren zeventig?
‘Al mijn favoriete regisseurs en al mijn favoriete films zijn van de seventies. Het is vaak van, oooh, John Carpenter en Tobe Hooper! Maar ik ben meer van Don Siegel, Arthur Penn en Sam Peckinpah. Dat zijn echt de mensen die me beïnvloed hebben met hun stijl, meer dan die anderen. Het zijn niet zozeer de horrorregisseurs, maar het jaren-zeventig-filmmaken in het algemeen, waar ik gek op ben. Het was de laatste bloeiperiode in de Amerikaanse filmgeschiedenis. In de jaren tachtig begonnen de multinationals de studio’s op te kopen en waren de regisseurs niet langer belangrijk. Het ging alleen nog maar om zoveel mogelijk geld verdienen. En nu is het echt pathetisch. Het is alleen nog maar Batman, Superman, The Avengers en Harry Potter, meer is er niet.’
Maar jij had toch ook al grote problemen met de studio’s, zelfs met je relatief kleine projecten?
‘Altijd! Bij elke film. Omdat het echt heel moeilijk is om films gemaakt te krijgen. Alles ziet er tegenwoordig uit alsof het op een mobieltje gedraaid is. Dat is nu het probleem. THE DEVIL’S REJECTS kostte zeven miljoen dollar, THE LORDS OF SALEM twee miljoen. Ze willen je gewoon geen geld meer geven. Ik krijg een project aangeboden en ik vraag: wat is het budget? Eén miljoen dollar. Dan heb ik zoiets van: één miljoen dollar, daar kun je toch geen goede mensen meer voor inhuren? En het aantal draaidagen wordt ook steeds minder. THE LORDS OF SALEM hebben we gedraaid in twintig dagen. Dat is erg snel om een film te draaien! Helemaal in de stijl die ik gekozen had, want het opzetten van de shots alleen al kostte enorm veel tijd. Bij THE DEVIL’S REJECTS kreeg ik nog dertig dagen en bij HALLOWEEN zelfs nog meer. De horrorfilms van nu zijn allemaal genaaid door PARANORMAL ACTIVITY. Die is heel goedkoop gemaakt en ziet er ook heel goedkoop uit; dat is de stijl van de film. Maar nu denken de studio’s dus dat élke film voor zo’n bedrag gemaakt kan worden – en dat kan dus niet.’
Meer over HOUSE OF 1000 CORPSES, THE DEVIL’S REJECTS, THE LORDS OF SALEM en Rob Zombies nieuwe film 31 in Schokkend Nieuws #109. Vanaf 8 augustus!