IMAGINE | De Italiaanse Luca Nemolato (26) is concept artist en illustrator in Los Angeles. Hij werkte onder andere aan WESTWORLD, THE CONJURING, THE CIRCLE en THE MUMMY. Bij het Imagine Film Festival praat hij over zijn werk en digitaal kostuumontwerpen.
Aanvankelijk wilde de jonge Luca stripboektekenaar worden, tot hij THE LORD OF THE RINGS-films zag. Luca: “De Balrog, Sauron, ik vond ze fantastisch. Dit waren volledig digitale wezens!” Hij verslond alle making of-video’s van Weta Workshop en wist het toen zeker: hij wilde een carrière in het creëren van monsters en vreemde wezens.
In 2010 kwam hij van school in Napels met examenvakken als beeldhouwen, schilderen en architectuur. Aangezien Europa niet de plek is waar de grote films worden gemaakt, vertrok de twintigjarige met een tijdelijk visum naar Los Angeles voor een korte opleiding aan de Gnomon School of Visual Effects. Na drie maanden moest hij terug naar Italië, maar zodra hij kon schreef hij zich in voor een vervolgopleiding. Hij veroverde een stageplek bij de Aaron Sims Company en emigreerde naar de VS. “Ik heb drie hele zware jaren gehad. Om een immigrant te zijn in zo’n grote stad… Ik kende niemand. Het was een enorme worsteling.”
Het is gelukkig goed gekomen. Zijn portfolio bevat filmtitels als THE HUNGER GAMES: MOCKING JAY, THE CONJURING, KRAMPUS en NOAH. En ook in WESTWORLD is zijn werk te zien. Zelf lijkt hij niet onder de indruk van zijn snelle carrière. Hij wijt het niet aan een bijzonder talent, maar aan focus en hard werken. “Veel jonge mensen twijfelen aan wat ze nu eigenlijk willen. Ik niet. Ik had mijn doel helder voor ogen en werkte onafgebroken om het te bereiken.” Maar hij zal toch wel iets speciaals kunnen? “Ik was jong, Europees, ik had een frisse manier van kijken.” Heeft hij dan misschien een eigen stijl die bijzonder is? “Dat moeten andere mensen maar zeggen. Ik tekende wel graag portretten. Aanvankelijk van mensen en later ook van wezens.” Aangezien Luca bekend staat als een maker van monsters, zal het niet verrassend zijn dat deze vraag hem het vaakst wordt gesteld: “Of ik nachtmerries heb, omdat ik monsters maak. Maar waarom zou ik daar nachtmerries van krijgen? Het zijn toch een soort kinderen van me, daar ben je toch niet bang voor?”
Door dit werk belandde hij als concept artist bij JUPITER ASCENDING, een door mensachtige wezens bevolkte scifi van de Wachowski’s. Voor die film ontwikkelde hij Ratman, een personage dat hij het minste haat van alles wat hij heeft gemaakt. “Ik heb geen lievelingspersonages. Elke designer vindt zijn laatste werk het mooist, tot het af is. Daarna haat hij het. Dat is ook goed, dat houdt je scherp.” Ratman was zijn eerste ontwerp dat op het grote doek belandde zoals hij het had bedacht en zal daarom altijd speciaal blijven.
De laatste jaren beweegt Luca’s werk zich meer richting kleding in de vorm van digitaal kostuumontwerp. Hij heeft net een klus afgerond als costume concept artist aan POWER RANGERS. Hij zal er meer over vertellen in zijn masterclass op het Imagine Film Festival. Hij praat over het proces van illustratie tot 3D-ontwerp en werken in de media- en filmindustrie. “Iedere klant heeft zijn eigen eisen. Sommige geven uiterst beknopte briefings, anderen hebben over ieder detail nagedacht. Belangrijk is ervoor te zorgen dat je altijd genoeg informatie hebt om je werk te kunnen doen.” Hoe gaat hij om met veranderingen in zijn ontwerpen? “Het hoort erbij. Je bent altijd onderdeel van een team, dus je doet het nooit alleen. Dat creëert ook een sfeer van gezonde competitie: je wilt het beter doen dan je teamleden. Ego? Alle creatieven hebben een ego, maar je werkt in opdracht. Daar moet je een balans in vinden. In dit vak moet je leren omgaan met afwijzing, ook al heb je maanden aan iets gewerkt.”
Tijdens het Imagine Film Festival neemt Luca ook deel aan een panelsessie met de Nederlandse ontwerpster Ellen Lens (BRIMSTONE) en de voormalig modejournaliste Pauline Terreehorst. Ze bespreken het ‘Het kostuum van de toekomst’. Luca legt uit dat technologie uit Hollywood haar weg heeft gevonden naar kledingontwerp in de ‘echte’ wereld. Hij werkt als ontwerper voor het merk DYNE, waar technologie en mode samenkomen. Niet alleen het ontwerpproces verloopt digitaal, ook de kleding zelf bevat technologie. “DYNE heeft geen labels meer in de kleding, maar een NFC-chip die je met een smartphone kunt lezen. Zo zie je niet alleen de wasvoorschriften maar ook de herkomst van de materialen en video’s van de gehele kledinglijn.” De oprichter van DYNE is van plan kleding net zo slim te maken als een smartphone. Laat het maar aan Luca over om knap en slim te combineren tot een succesvol product.
Luca Nemolato neemt op maandag 17 april om 13:30 uur deel aan het symposium ‘Het kostuum van de toekomst’. Ook geeft hij om 17:30 een masterclass.