YFYC
YFYC
INTERVIEW

‘Je gaat naar de hel’

YFYC In YOUR FLESH, YOUR CURSE wordt Juliet White op brute wijze vermoord. Haar reis naar het hiernamaals gaat gepaard met een extreme dosis seks, geweld, body horror en gore. Schokkend Nieuws vroeg regisseur Kasper Juhl: “Waaróm?”

YOUR FLESH, YOUR CURSE is alweer de zesde speelfilm van de jonge Deense regisseur en ging afgelopen zaterdag in wereldpremière tijdens het BUT Film Festival in Breda. De films van Kasper Juhl (26) vinden echter vooral een publiek via het online distributiebedrijf Unearthed Films. Op de website zijn uitsluitend dvd’s te bestellen die onder de noemer extreme underground horror vallen, zoals AMERICAN GUINEA PIG: BOUQUET OF GUTS AND GORE (Stephen Biro, 2014) en THREE TEARS ON BLOODSTAINED FLESH (Jakob Bilinski, 2014). In YOUR FLESH… wordt extreme horror gecombineerd met filosofie. “Where ignorance is removed, so-called “evil” ceases to exist” luidt het citaat waarmee de film begint. De epigraaf is afkomstig uit Livets Bog (The Book of Life) van de Deense filosoof en mysticus Martinus Thomsen. Volgens Thomsen bestaan er spirituele wetten van het universum. Als we kennis vergaren over deze wetten, is het mogelijk een liefdevol leven te leiden zonder kwaad.

Hoe heeft Thomsen jouw film beïnvloed?

“Het idee om het werk van Thomsen te gebruiken is begonnen met mijn vader. Hij was erg geïnspireerd door Livets Bog. Samen hadden we het vaak over de betekenis van het leven. Hij legde dan uit wat de visie van Thomsen was en zo begreep ik meer van het universum; waarom leed en onwetendheid bestaan. Ik wilde altijd al een experimentele horrorfilm maken over de betekenis van het leven. Mijn vader had deze film eigenlijk samen met mij moeten maken, maar hij is tijdens de productie overleden.”

Maar welke visie op de betekenis van het leven wil je dan precies overbrengen met jouw film?

Juhl twijfelt even, lacht: “Oh, ja… Dat is een lang verhaal… Voordat haat uit je leven kan verdwijnen en je gelukkig kunt zijn, moet je evolueren. Je moet accepteren dat lijden erbij hoort. Je moet uiteindelijk alleen liefde en dat soort dingen verspreiden.”

Thomsen spreekt over een kosmisch bewustzijn: je weet dan wat de spirituele wetten zijn en hoe het universum in elkaar steekt. Komt Juliet in een fase van kosmisch bewustzijn terecht nadat ze sterft?

“Oh! Misschien… Nou, ja… Ze sterft in de film en kan niet naar de hemel, of hoe je het wil noemen, omdat ze niet begrijpt waarom ze zoveel heeft geleden. Ze wordt herboren en moet al het lijden opnieuw doorstaan om te begrijpen waarom leed noodzakelijk is. Dus je kunt inderdaad zeggen dat ze een soort kosmisch bewustzijn bereikt aan het einde van de film.”

Juliet wordt gespeeld door verschillende actrices. Hoe bereid je ze voor op die heftige scènes waarin ze worden gemarteld en verkracht?

“Ik probeer de actrices altijd uit te leggen dat het niet puur geweld voor het geweld is. Er is een diepere betekenis. Als ze dat inzien, begrijpen zij dat ze zich aan mij moeten overgeven. Ik weet dat de film erg extreem is, maar tussen het filmen door is de sfeer ontzettend liefdevol. Iedereen knuffelt elkaar en lacht. Ik heb vrienden voor het leven gemaakt.”

Het verhaal en de thematiek van YOUR FLESH… doen sterk denken aan MADNESS OF MANY, een film die je in 2015 hebt uitgebracht. Hoe staan deze twee films met elkaar in verband?

“Nou, beide hoofdpersonages hebben de achternaam White, dus misschien zijn het wel zussen… In MADNESS OF MANY had ik mezelf nog niet gevonden als regisseur. Nu zie ik mezelf meer als een echte filmmaker. Ik wilde gewoon weer een film zoals MADNESS OF MANY maken, maar dan beter.”

Beide films hebben veel overeenkomsten met de beruchte vomit-gore trilogie van regisseur Lucifer Valentine. In SLAUGHTERED VOMIT DOLLS (2006) en de twee vervolgen is er ook één hoofdpersonage, de verslaafde prostituee Angela, en wordt zij gespeeld door verschillende actrices. Hoeveel invloed heeft het werk van Valentine op je gehad?

“Hij was een grote inspiratie! Ik heb zelfs een tatoeage van de vomit-gore trilogie op mijn arm! Ik kan me herinneren dat ik zijn films voor het eerst zag en nog nooit zoiets extreems had gezien. Het heeft me veranderd. MADNESS OF MANY is een hommage aan Valentine geworden; met YOUR FLESH… heb ik meer mijn eigen film gemaakt.”

Wat is je kijk op de huidige staat van de underground horror scene?

“Ik heb me altijd al aangetrokken gevoeld tot de underground omdat er interessante films gemaakt worden, maar tegenwoordig kan iedereen een film maken. Wanneer het alleen maar draait om gore en het vermoorden van vrouwen zonder reden, denk ik: fuck this shit. Naar mijn idee is het ongeveer 50/50 wat betreft goede en hele slechte films in de scene. Zelf heb ik geprobeerd een film te maken over lijden, een chaotische en deprimerende film die tegelijkertijd uitlegt waarom het uiteindelijk draait om liefde en schoonheid.”

YOUR FLESH… wijkt sterk af van conventionele verhaalstructuren. De plot is non-lineair en gefragmenteerd. Waarom heb je daarvoor gekozen?

“Ik kijk zelf nooit naar films voor het verhaal. Ik kijk alleen naar films vanwege het gevoel dat ik ervan krijg. Daarom heb ik me altijd meer aangetrokken gevoeld tot experimentele films. Wanneer ik zelf films maak, probeer ik het verhaal opzettelijk vaag te houden. Het publiek mag zelf weten wat het eruit haalt. Het verhaal is voor mij ondergeschikt aan het gevoel.”

Toen ik de film keek, voelde ik mij geschokt. Om eerlijk te zijn, had ik moeite te blijven kijken vanwege de veelvuldige martelingen en verkrachtingen. In veel van je andere films zijn vrouwen ook voortdurend het slachtoffer van seksueel geweld. Waarom interesseert je dat zo?

“Ohhhh! (lacht ongemakkelijk) Nou, het is voor veel mensen heel extreem en provocerend. Op die manier kan ik het publiek wat emotie ontlokken, denk ik. En er zitten vooral vrouwen in mijn films, omdat ik mijzelf beter kan uitdrukken via actrices dan via acteurs.”

Waarom?

“Ik weet niet…”

Is het niet gewoon misogyn?

“Ja, dat heb ik al vaker gehoord. Voor mij gaat de film niet over seksueel geweld tegen vrouwen, maar over verborgen schoonheid. Ik ben tegen seksueel geweld. Ik probeer het niet te verheerlijken. Dat zou je zien, als je mijn films echt zou analyseren. Maar ik snap dat het voor sommige mensen moeilijk ligt. Uiteindelijk probeer ik te zeggen dat we ons moeten ontdoen van leed, van seksueel geweld, zodat we perfecte mensen kunnen zijn die elkaar liefhebben.”

Wat hoop je dat het publiek voelt wanneer ze YOUR FLESH… zien?

“Je gaat naar de hel en verblijft daar een lange tijd. Wanneer je eruit komt, kijk je anders tegen dingen aan. Je bent gelukkig en houdt van jezelf en je leven. Het moet een soort catharsis zijn.”

Copyright: Sabine Zwart. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Origineel gepubliceerd op Schokkend Nieuws, 6 september 2017.

© Sabine Zwart
5 september 2017

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!