La region salvaje poster
La region salvaje poster
INTERVIEW

Interview met regisseur Amat Escalante

La region salvaje poster LA REGION SALVAJE (2016) begint als een sociaal-realistisch drama maar krijgt al vrij snel een genre-twist. We spraken met de Mexicaanse regisseur Amat Escalante over zijn grimmige monsterfilm.

Amat Escalante werd bekend met filmhuisdrama’s als SANGRE en HELI, die al flirtten met genre-elementen. Dit keer gooit hij het explicieter over een genre-boeg met een tentakelmonster. Toch was het monster voor Escalante niet de voornaamste reden om de film te maken, maar begon het idee vanuit woede over politiek conservatisme: “Mijn eerste inspiratie, zowel visueel als qua verhaal, was een artikel in een plaatselijke krant, over een man die door verdrinking vermoord was in een rivier. Hij werd in de krantenkop uitgescholden omdat hij homo was, terwijl uit het artikel bleek dat het slachtoffer een ziekenhuisbroeder was, net als mijn hoofdpersonage. De vreselijke manier waarop de samenleving reageerde op de moord op een goed mens en een discriminerende krantenkop, oftewel het gebrek aan een reactie… dat was de eerste aanleiding voor de film. Ik wilde onderzoeken waar de angst en haat voor seksualiteit vandaan komt, maar ik kon maar niet de reden vinden waarom de mensen deden wat ze deden. Dus het monster dat ik later in de film introduceer werd een representatie van dit onlogische ding.”

SN: Was je bang om het horrorelement te introduceren, in wat verder een vrij realistische film is?

AE: “Toen ik op dit element stuitte voelde ik me erg geïnspireerd, terwijl ik eerst vastzat. Met de introductie van het monster werd het project weer interessant voor me. Juist de ambigue aanpak zorgde dat ik emotioneel veel meer kon zeggen. Het monster is een visualisatie van het innerlijke leven van de personages dat we niet konden tonen.”

La region salvaje 2

Hoe ontwierp je het monster?

“Ik ontwierp het monster samen met special effectsbedrijf SODA. Het evolueerde enorm van het eerste ontwerp tot wat je in de film ziet. Je wilt het niet te veel laten lijken op andere filmmonsters, wat lastig is. Maar alles wat volledig origineel was zag er niet cool uit of werkte niet. Het monster moest realistisch zijn, want ik wilde het veel laten zien, wat eigenlijk met genreregels breekt. In de eerste drie minuten laat ik al een deel van het wezen zien. Bij het monteren van de film klaagde men aanvankelijk, want normaal introduceer je zo’n monster veel later. Die regels zijn er niet voor niets, en door ermee te tornen loop je het gevaar het publiek te vervreemden. Maar ik moest wel, want LA REGION SALVAJE is geen complete genrefilm, maar ook geen complete sociaal-realistische dramafilm. Ik moest vanaf het begin duidelijk maken dat de film zich daar tussenin bevindt.”

Hoe maakte je het monster seksueel aantrekkelijk voor de personages?

“Het moest tegelijkertijd weerzinwekkend en aantrekkelijk zijn, zoals seks zelf dus. Ik denk aan wat Woody Allen antwoordde toen ze hem vroegen of seks vies was: “alleen als je het op de juiste manier doet”. Het monster moest dus niet alleen smerig en eng zijn, maar ook aantrekkelijk en sensueel. Een monster waar je je door zou laten strelen.”

Was het moeilijk voor de acteurs om de seksscènes met het monster te spelen?

“Ja, het was uitdagend. Naakt op een koude set met technisch ingewikkelde en fysiek zware scènes, zonder dat de actrice getraind was als atlete, dat is niet makkelijk. En het monster moest ze deels inbeelden. Peter Jorg, van SODA, was op de set om te helpen met het monster. Het mocht niet nep of te digitaal ogen. Er waren dus veel practical effects die daarna digitaal opgepoetst werden op basis van documentatie die hij op de set maakte. Of de film zou werken of niet hing volledig van de effecten af.”

La region salvaje

En hoe benaderde je de acteursregie in de andere geweldsuitbarstingen en seksscènes, zonder het monster?

“Ik werkte voor de eerste keer met acteurs die ook echt een carrière nastreven, in tegenstelling tot amateurs. Met professionele acteurs kun je repeteren, en werken aan stunt-coördinatie. Het spelen van een seksscène op een set is niet sexy. Geweldsscènes worden zeer precies uitgevoerd. Heel saai eigenlijk om te schieten. Omdat het heel fysieke acties zijn hoeven de acteurs niet al te veel na te denken en kunnen ze hun lichaam volledig inzetten in de choreografie. Dat visuele, fysieke, vind ik erg fijn als filmmaker.”

In de eind-credits bedank je Andzrej Żuławski, en de film heeft overeenkomsten met POSSESSION: was dit een grote inspiratie voor je?

“Als kind vertelde mijn vader me dat hij POSSESSION ooit gezien had en daarna een jaar lang geen andere film meer kon kijken. Dat is me altijd bijgebleven, ook nadat ik de film zelf zag. POSSESSION kun je als film voelen, en in je hoofd laten rondmalen, zonder hem volledig te begrijpen. Het lijkt allemaal niet te kloppen en toch klopt het perfect. Ik streef daar met LA REGION SALVAJE ook naar.”

LA REGION SALVAJE is vanaf donderdag in de bioscoop te zien. Onze recensie gaat woensdag online.

11 juni 2017

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nĂłg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!