IMAGINE 2013 | Imagine 2013 is voorbij. De winnaars en publieksfavorieten zijn bekend. Schokkend Nieuws kijkt terug én alvast een beetje vooruit met festivaldirecteur Chris Oosterom.
Regisseur Neil Jordan nam de Career Achievement Award in ontvangst. De ontroerende anime WOLF CHILDREN ontving de Black Tulip Award. FIN van Jorge Torregrossa werd de Méliès d’Argent voor de Beste Europese Fantastische Film toegekend, terwijl Toon Aerts die in ontvangst mocht nemen voor zijn korte film PERFECT DRUG. Ciarán Foy ontving de MovieZone Award van de jeugdjury voor zijn horrorfilm CITADEL. Meest opvallende winnaar dit jaar: THE BATTERY. Het low budget zombiedrama met de veelbesproken eindscène liet grote kanshebbers als EVIL DEAD en WARM BODIES ver achter zich in de publiekswaardering en ging er vandoor met de Silver Scream Award 2013.
Imagine bood ook dit jaar weer het beste op het gebied van horror, sciencefiction, fantasy en anime. 48 lange films; zeven premières van films die straks in de bioscoop zullen verschijnen; drie uitverkochte blokken shorts; een Psychotic Women-programma dat aansloeg; een Bollywood & Beyond-programma dat het wat minder deed; een in de ogen van de meeste bezoekers mislukte verrassingsfilm; The Night of Terror met EVIL DEAD en STITCHES als succesnummers; masterclasses van Neil Jordan en Francois Schuiten; een presentatie met de regisseur en SFX-maker van FRANKENSTEIN’S ARMY; een bezoekje van Hollywoodster Nicholas Hoult; een nieuwe locatie…
Én een nieuwe festivaldirecteur. Zijn liefde voor film dateert uit een tijdperk waarin de antenne thuis vooral Duits nagesynchroniseerde film noirs met slappe hoeden opving. Een uitstekende voedingsbodem, zo bleek. Chris Oosterom (49) schreef voor Skrien, werkte voor het Filmmuseum (inmiddels: EYE), zette in Londen zijn eigen filmdistributiebedrijf op en deed de filmprogrammering bij Ekko, ’t Paard, Crossing Border en Lowlands. Met dat cv mocht hij Phil van Tongeren opvolgen als artistiek directeur van Imagine. De vuurdoop heeft hij doorstaan. Het laatste woord in onze reeks over Imagine 2013 is aan Chris Oosterom.
Opgelucht dat het erop zit?
‘Nee, helemaal niet. Een beetje verdrietig dat het alweer voorbij is, het ging allemaal veel te snel.’
Wat vond je het hoogtepunt?
‘Dat was toch wel de vrijdagavond. In zaal 1 deed ik een Q&A met acteur Nicholas Hoult van WARM BODIES, een lichtvoetige en romantische mainstreamfilm waar dan wel zombies in zitten – kan eigenlijk voor de hele familie. Daarna ben ik naar zaal 2 gelopen voor een Q&A met Ciarán Foy, de maker van CITADEL. Dat is een heel donkere, confronterende en lastige horrorfilm, onafhankelijk gemaakt en niet de makkelijkste weg kiezend. Die twee uitersten zaten dus samengebald in een paar uur en dat is voor mij precies het festival dat ik voor ogen had.’
Opvallend dat miljoenenproducties als WARM BODIES en EVIL DEAD het in de publiekspeiling afleggen tegen THE BATTERY, een onafhankelijke film die voor 6.000 dollar is gemaakt.
‘Dat vind ik ook mooi aan het festival, dat klein en groot samen strijden om de gunst van het publiek. De ideeënrijkdom binnen de genrefilm is echt enorm, zeker als je kijkt naar de kleine onafhankelijke films die worden gemaakt. Niet alleen in Amerika, maar we hadden er ook eentje uit Japan en uit China. Overal zitten filmmakers met vreselijk goede ideeën.’
Hebben de makers van THE BATTERY een grotere kans om door te groeien na het winnen van een publieksprijs op een festival als Imagine?
‘Dat denk ik wel, ja. THE BATTERY is niet alleen heel goed geschreven, maar in allerlei opzichten bijzonder. Tijdens de laatste voorstelling kreeg regisseur Jeremy Gardner de vraag: ‘Had je zo’n film ook kunnen maken als het drama was geweest?’ Hij antwoordde: ‘Nou, waarschijnlijk niet. Drama met twee onbekende acteurs en een onbekend verhaal, dat krijg je aan niemand verkocht. Maar naar genrefilms gaat altijd wel iemand kijken.’ Er wordt ontzettend veel horror gemaakt. De ideeënrijkdom aan de bodem is heel groot, maar bovenin, waar het geld wordt vrijgemaakt, heerst conservatisme en de angst voor risico’s. Ze zullen dus niet meteen worden gevraagd voor een EVIL DEAD 2 ofzo, maar ik sluit niet uit dat ze de kans krijgen om met een min of meer normaal budget van één tot anderhalf miljoen dollar iets te gaan maken.’
Vind je zo’n remake van EVIL DEAD een schoolvoorbeeld van conservatisme?
‘Nee, dat vind ik niet. Iedereen is huiverig voor een remake van zijn favoriete film. Ik was ook sceptisch, totdat ik de trailer zag. De remake is me niet alleen meegevallen; ik vind het écht een heel goede film, die ook prima op zichzelf kan staan als je het origineel niet kent. Datzelfde geldt trouwens voor MANIAC. De nieuwe versie vind ik ijzersterk en Elijah Wood geeft een heel andere lading aan die maniak, dan de hoofdrolspeler uit het origineel. Remakes zijn niet per definitie slecht, ook al worden ze vaak gemaakt uit gemakzucht, net zoals sequels.’
Welke plannen heb je voor Imagine?
‘Ik zou de grenzen van ons werkterrein nog wat verder willen oprekken. Dat is deze keer al iets meer gebeurd dan de afgelopen jaren. Daarnaast wil ik niet alleen verbreding, maar ook verdieping. Dat hebben we dit jaar gedaan met het programma House of Psychotic Women, waarin een aantal oudere films waren opgenomen. Ik wil de filmgeschiedenis heel actief betrekken in het festival. Niet op een saaie, belerende manier of door er zomaar een retrospectief in te knallen. Liever zoek ik films uit die binnen een context ook iets zeggen over andere films. Neem POSSESSION. Dat was voor veel mensen echt een openbaring. Ik zag op Facebook reacties van mensen die zeiden, ‘Wow, ik wou dat ik die film eerder had gezien’. Ik heb ‘m natuurlijk in de aanloop naar het festival ook weer opnieuw gezien en toen dacht ik ineens: ‘Dáár heeft Lars von Trier dus naar gekeken toen hij ANTICHRIST maakte’.’
Mijn buren denken nog steeds dat je op Imagine alleen dood en verderf krijgt voorgeschoteld. Komt Imagine ooit van dat stigma af?
Geloof me, niet alleen je buren. Als ik met mensen praat – ik zal geen man en paard noemen – maar mensen die in de filmindustrie werken als producent, programmeur of distributeur, dan is hun eerste reactie vaak: ‘Oh, ik hou niet van horror.’ Imagine doet al jaren aan verbreding en we vinden het prachtig dat er een mooi stuk in de NRC staat over ons themaprogramma. Maar gelijktijdig staat er op de voorpagina van de Spits een gescalpeerd hoofd uit MANIAC met de kop ‘Gegil aan het IJ’ en in Het Parool staat een paginagrote foto uit EVIL DEAD. Dan denk ik: ja, dat stigma, daar kom je gewoon niet vanaf. Aan de andere kant, zo erg is het nou ook weer niet. Horror in al zijn verschijningsvormen is gewoon veel salonfähiger geworden de afgelopen jaren. Dat is ook een beetje wat Bart van der Put erover schreef in het Parool. Tien jaar geleden was een zombie echt iets voor de unhappy few. Nu is het gewoon geworden dat je naar een vampierserie of zombieserie kijkt.
Welke filmmaker zou jij graag eens naar Imagine halen?
‘Er zijn er twee die heel hoog op mijn lijstje staan, maar die ga ik maar niet noemen… Je mag het wel weten als je de band uitzet, maar je moet het niet doorvertell – *KLIK*
(Foto: Jaap Hoogendijk)
Schokkend Nieuws volgt Imagine 2013 van 8 t/m 17 april!
8/4: Imagine van start!
9/4: Frankenstein’s Army
10/4: Masterclass Neil Jordan
11/4: In de ban van Bollywood
12/4: Interview met Justin Benson en Aaron Moorhead (RESOLUTION)
13/4: Interview met Jeremy Gardner en Adam Cronheim (THE BATTERY)
13/4: Interview met Nicholas Hoult (WARM BODIES)
14/4: Psychotische vrouwen!
15/4: The Night of Terror
16/4: Interview met Ciarán Foy