django-unchained-kerry-washington-character-banner-300x487
django-unchained-kerry-washington-character-banner-300x487
INTERVIEW

Django Unchained: Kerry Washington

django-unchained-kerry-washington-character-banner-300x487 DJANGO UNCHAINED, Tarantino’s mash-up van spaghettiwestern en blaxploitationfilm, verschijnt deze week op dvd en blu-ray. Ter gelegenheid daarvan publiceert Schokkend Nieuws twee interviews. Vandaag: Kerry Washington als de slavin met de onwaarschijnlijk naam Broomhilda von Shaft.

‘Het voelt alsof ik deze film voor mijn vader maak,’ aldus de zwarte actrice die eerder te zien was tegenover Jamie Foxx in RAY. Ze legt uit: ‘Mijn neefjes lazen vroeger altijd stripboeken en keken naar cartoons zonder Afro-Amerikaanse of Afrikaanse helden. Mijn vader belde ze dan op en deed alsof hij een zelfverzonnen zwarte superheld was! Ik wilde dolgraag deel uitmaken van dit filmproject dat een pijnlijk deel van de Amerikaanse geschiedenis belicht, maar er ook een held uithaalt. Want er wáren mensen die rebelleerden en die vochten voor hun vrijheid, alleen die verhalen horen we nooit. Het is spannend om Jamie zo’n badass cowboy hero te zien worden.’ 

Is jouw personage de damsel-in-distress?
‘Ja, maar ik vond dat spannend. Ten eerste als vrouw: het idee van een man die écht alles zal doen om zijn vrouw te redden is fantastisch, zeker in een tijd waarin iedereen zo cynisch doet over het huwelijk. En ook als een gekleurde vrouw: zwarte vrouwen hebben historisch gezien nooit de kans gekregen om gered te worden Families werden uit elkaar getrokken. Trouwen was illegaal. Je mocht je eigen kind niet vasthouden, laat staan je echtgenoot. Het idee van deze twee mensen die samen willen zijn – terwijl ze niet eens als mensen worden gezien – dat betekende iets voor mij. Dat hun liefde en geloof in hun eigen menselijkheid zo diep kan gaan dat ze als een prinses – een Wagner-prinses! – uit de toren gered wordt!’

mt_ignore: Django-Unchained 02

Hoe emotioneel is het om in deze film mee te spelen? 
‘Elke rol is een uitdaging en ik heb absoluut dingen gedaan die taal-technisch of op andere manieren uitdagender waren, maar psychologisch is deze film waarschijnlijk het moeilijkste dat ik ooit aangegaan ben.’

Hoe dat zo?
‘We filmden op een échte slavenplantage, op een plek waar mensen honderden jaren geleden in slavernij leefden. Bij die scène waarin mijn personage zweepslagen krijgt van haar meesters, bijvoorbeeld, hoor je het klappen van de zweep en je wéét dat dat geluid daar honderden jaren geleden regelmatig weerklonk. Het is ook niet zoiets als in THE PASSION OF THE CHRIST of JOAN OF ARC waarin het allemaal toewerkt naar een enorme uitbarsting van geweld. Dit was elke dag. De héle dag. Een regelmatige afranseling om het instituut slavernij in stand te houden. Als acteur moet je dan bedenken, hoe zou dat voelen? Hoe zou ik dat emotioneel en psychologisch ervaren? Ik moest mezelf afvragen hoe ik me zou voelen en wat ik zou denken als ik in een tijd leefde waarin ik geen mens mocht zijn. Een tijd waarin de grondwet bepaalt dat ik slechts drie-vijfde van een persoon ben. It fucks with your head. Écht, heel erg.’

Wat weet je van eigen familiegeschiedenis?
‘Mijn moeder komt uit Jamaica en heeft een gemengde achtergrond. Ze weet heel veel over onze Jamaicaanse familie en over die Schotten die destijds schipbreuk leden in Jamaica. Ze heeft het familiewapen van de Elliotts en zo. Mijn vaders familie komt van de eilanden van South Carolina. Ik weet er wel iets van, maar ik heb me er nooit zo in verdiept. Ik weet niet of het de wereld moeilijker of makkelijker zou maken. Nu hoor ik eventjes bij deze plantage in deze film. Dit is geen documentaire, dit is een Quentin Tarantino-film, inclusief alles wat dat betekent wat betreft overdrijving en extreem geweld, maar als je op zo’n historische locatie filmt, dan voel je toch wel even respect voor alles wat er hier gebeurd is. Er was een boom waar we filmden, de enige boom die niet bedekt was met mos, en iemand zei: “Oh, dat was waarschijnlijk de boom waaraan ze mensen ophingen.” Je hoort dat soort dingen en je denkt: “Oké… laten we maar snel gaan filmen.”’

mt_ignore: timthumb

Hoe is Tarantino op de set?
‘Hij zit echt in de loopgraven met je. Hij is erg aanwezig en dat vind ik fijn omdat je voelt dat hij on the team is. Het is geweldig. Maar hij gaat ook heel gevoelig met de situatie om. Je wilt eigenlijk die duisternis niet in, ook al is het zo’n groot deel van onze geschiedenis dat we mensen onderwerpen op basis van die belachelijke sociale, etnische en raciale grenzen.’

Denk je dat mensen door deze film iets leren over de Afro-Amerikaanse geschiedenis?
‘Ik vind het interessant dat er een regisseur als Quentin Tarantino voor nodig is om deze thema’s aan te durven pakken. Ik keek naar Game of Thrones met mijn familie, en mijn moeder zei: “Dat gebeurde in de tijd van de slavernij ook. Als slaven ontsnapten, werden hun hoofden op stokken gespiest.” Mijn neefjes geloofden het niet. We denken liever: “Nee, dat is alleen maar sci-fi fantasy shit.” We gaan niet om met de realiteit van wat er toen gebeurde, deels omdat dat zo oncomfortabel is, zo gruwelijk. Er is een regisseur als Tarantino voor nodig, die niet bang is voor die mate van geweld, om dat verhaal te kunnen vertellen. En we hadden kunnen zien aankomen dat hij deze film zou willen maken. Als je Hitler [in INGLOURIOUS BASTERDS] vermoordt, dan is dit je volgende project.’

(Interview Cancun press junket, April 2012. Met dank aan Sony Home, vertaling Marjan Westbroek)

15 mei 2013

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!