Mick Garris 3 crop
Mick Garris 3 crop
INTERVIEW

Catching up with Garris

Mick Garris 3 cropVoor de tweede maal in korte tijd stond regisseur Mick Garris Schokkend Nieuws te woord. Ditmaal sprak hij met Guus Schulting op het Imagine Film Festival, waar hij woensdagavond 18 april een Masterclass gaf over boekverfilmingen.

Het moest er eens van komen: Mick Garris als gast op het Imagine Film Festival. Want wie anders heeft de ontwikkelingen in het horrorgenre van zo dichtbij gemaakt? Promotiemedewerker voor onder andere John Carpenter en John Landis in de jaren tachtig, scenarist voor de Spielberg tv-serie AMAZING STORIES,  hof-regisseur van Stephen King en initiator achter het MASTERS OF HORROR-project. En ook nu nog zit de 66-jarige Amerikaan niet stil: hij regisseert veel voor televisie en recent startte hij bij horrorproductiehuis Blumhouse een podcast-serie waarin hij de grootheden uit het genre interviewt.

Over zijn zeven King verfilmingen vroeg Roel Haanen hem in SN #127 al het hemd van het lijf. Dus toen Garris tijdens zijn bezoek aan Amsterdam even tijd voor ons had, ging het nu eens over alles wat niet met King te maken heeft, maar over zijn nieuwe film NIGHTMARE CINEMA bijvoorbeeld, de Post Mortem Podcast en dertig jaar CRITTERS 2.

Laten we gelijk met het goede nieuws beginnen. Er komt een nieuwe film aan: NIGHTMARE CINEMA. Wat kan je daar over vertellen?

“NIGHTMARE CINEMA is een anthologiehorrorfilm, die zich helemaal in Los Angeles afspeelt. Ik en vier andere regisseurs namen allemaal een segment voor onze rekening, waarbij iedereen totale creatieve vrijheid had. Joe Dante regisseerde een onderdeel, net als de Britse filmmaker David Slade; Ryuhei Kitamura uit Japan en Alejandro Brugues, die de geweldige Cubaanse zombiefilm JUAN OF THE DEAD maakte. ”

Een soort MASTERS OF HORROR dus, maar internationaal?

“Precies dát zelfs. Het idee stamt al uit het eerste seizoen waarvoor we de aflevering van Takashi Miike in Japan filmde. Wat mij betreft een van de hoogtepunten van dat seizoen, ook omdat we helemaal met een Japanse crew draaiden. Dat maakt zo’n proces toch anders. Japanners vinden het bijvoorbeeld helemaal niet erg om wat betreft gore all out te gaan, in Amerika krijgt een crew dan al snel koudwatervrees. Maar draaien in Japan plantte dus het zaadje voor een internationale MASTERS OF HORROR. Stel je voor: de rijkheid aan verhalen die dat gaat opleveren!”

Uiteindelijk werd het niet een serie maar een anthologiefilm.

“Mickey Rourke speelt in het overkoepelende verhaal een duivelse filmoperateur die de bezoekers van zijn theater hun ergste nachtmerries laat zien. Ik zal nog niet te veel verklappen over de verschillende onderdelen, maar in Joe Dantes verhaal is Richard Chamberlain een totaal verknipte chirurg. Mijn verhaal draait om een jongen die door een spook én een moordenaar achtervolgd wordt. Hopelijk wordt het een succes, want ik wil het concept nog altijd graag verder uitwerken: een langere verteltijd en een grotere diversiteit aan internationale filmmakers.”

nightmare cinema

Dan zou het leuk zijn als daar ook een Nederlandse regisseur bij zit. Ben je eigenlijk bekend met de Nederlandse genrecinema?

“De films van Paul Verhoeven vind ik uiteraard geweldig. En van Dick Maas heb ik ook het een en ander gezien. AMSTERDAMNED is nog altijd erg leuk, maar m’n favoriet is DE LIFT. Ik weet nog heel goed dat ik die begin jaren tachtig in de bioscoop zag. Hij stond in Amerika bekend als de JAWS-met-een-lift-film, maar ik dacht meteen: ha, hier is een man die het werk van David Cronenberg gezien heeft. Voor mij gaat DE LIFT over de dark side van de technologische vooruitgang.”

Op het festival draait overigens ook genoeg werk van jonge Nederlandse en Vlaamse makers.

“Als m’n schema het toelaat, ga ik kijken. Dat is ook een van de redenen waarom ik graag festivals bezoek. Toen ik begin jaren tachtig als scenarist begon, waren genrefilms echt een Amerikaans ding. Nu ligt dat helemaal anders, want overal ter wereld worden zulke interessante en uitdagende films gemaakt. Ik hoor trouwens goede dingen over een recente film van Maas: SINT. En DE POEL en BRIMSTONE moet ik ook zien, zei je? Ga ik doen!”

Hoe staat het met een ander project dat was aangekondigd: de sciencefictionfilm THE INVASION?

“Dat is jammer genoeg al een tijdje van de baan. Het zou gaan over een buitenaardse cover up in de jaren vijftig, maar we kregen net niet genoeg geld bij elkaar. Het was een interessant scenario, waarin veel aandacht was voor politieke intriges en de slinkse manieren waarop de overheid geheimen afschermt. De prefecte film om commentaar te leveren op Trumps presidentschap dus.”

Mick Garris2

Masterclass boekverfilmingen op 18 april tijdens Imagine Film Festival, Mick Garris in gesprek met Phil van Tongeren

Waar je in ieder geval wel druk mee bent is je podcast-serie Post Mortem with Mick Garris, waarvoor je bijna wekelijks genrefilmmakers interviewt.

“Interviewen doe ik al heel lang, vanaf mijn vijftiende zelfs, toen ik voor lokale muziekbladen en horrortijdschriften als Cinefastique schreef. Veel van de regisseurs die ik toen sprak, zijn inmiddels goede vrienden geworden – zoals John Landis en David Cronenberg. Bij PodcastOne vonden ze het een goed idee om die makers op een laagdrempelige manier te interviewen en zo kwamen ze bij mij uit. Het is heel leuk om te doen, al was ik bij PodcastOne niet helemaal op m’n plek. Dus toen Blumhouse belde of ik niet via hen de show wilde doen, hoefde ik geen seconde te twijfelen.”

Hoe is de sfeer bij Blumhouse? INSIDIOUS, SPLIT, GET OUT. Alles wat ze aanraken, verandert op dit moment in goud.

“Oh, geweldig! Al staat hun kantoor wel in the bad side of town, haha. Horror is en blijft een genre voor de lowlifes. Bij PodcastOne had ik een superluxe studio, nu zit ik bij wijze van spreken in de lobby m’n show op te nemen. Maar dat is ook de charme. Weet je, die podcast is helemaal uit liefde gemaakt. Dat geldt voor mij, maar ook voor de geïnterviewden, die allemaal uitgebreid de tijd nemen om hun enthousiasme voor het genre te delen. John Carpenter was laatst te gast. Je weet dat hij nog weleens cynisch doet over de industrie. Maar na een uur praten over film, zei zelfs hij: weet je, eigenlijk moet ik weer eens de set op. Daar doe ik het voor.”

Je interviewde al bijna iedereen uit de horrorwereld: Carpenter, Friedkin, Frank Darabont – om er een paar te noemen. Heb je nog een droomgast?

“Zoveel! Guillermo Del Toro is een goede vriend en heeft al toegezegd om eens te komen. Quentin Tarantino wil ook graag. En ik probeer al jaren David Cronenberg over te halen. Hij wil wel hoor, maar David is altijd in de weer. Maar alle drie zijn wat mij betreft mijlpalen voor de podcast.”

Nog een mijlpaaltje dan: 29 april aanstaande is het precies dertig jaar geleden dat je regiedebuut CRITTERS 2 uitkwam. Een film die de afgelopen jaren in aanzien is gestegen.

“Ja, heel bizar om te zien. Dat was zo’n grote flop destijds, maar nu wordt hij constant op televisie vertoond. Ook krijg ik geregeld verzoeken om festivalscreenings bij te wonen. Waar dat aan ligt? Oei, ik heb geen idee. Misschien omdat het een komedie is. De eerste CRITTERS is natuurlijk gewoon een lowbudget GREMLINS, deel twee is met een knipoog. Het is in ieder geval niet als meesterwerk bedoeld, haha. Terwijl er overigens heel getalenteerde mensen aan meewerkten…”

Ja, zoals cameraman Russel Carpenter.

“Die later een Oscar won voor TITANIC! Dat is het leuke van werken in genrecinema. Je komt in aanraking met allemaal talentvolle en enthousiaste jongelingen. Toen ik THE SHINING draaide, was dat met de jonge DOP Shelly Johnson. Net na de opnames sprak ik Steven Spielberg toevallig. Je moet de serie toch eens kijken, zei ik, want die Shelly kan er echt iets van. Later werkte ik  nog eens met Shelly voor de televisieserie THE OTHERS. Toen die aflevering bij de studio vertoond werd, fluisterde iemand achter me: mooi gedraaid hè, die cameraman is ontdekt door Spielberg. Nou, ze moesten eens weten.”

Laatste vraag: staan er na NIGHTMARE CINEMA nog andere filmprojecten op stapel?

“Hopelijk weer een serie gebaseerd op een Stephen King-verhaal, waarvoor hij toestemming heeft gegeven. Maar eerst ga ik een bovennatuurlijke thriller in Mexico opnemen. Dat wordt super spannend, want dat moet helemaal in het Spaans. Ik ben dus al druk bezig met taallessen.”

Mick Garris’ Post Mortem podcast
Mick Garris interviews

© Guus Schulting
23 april 2018

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nĂłg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!