Jodie
Jodie
Voorpret
19 juni 2018

Negen x Jodie Foster

JodieVOORPRET | Ze is een tijdje weg geweest, maar vanaf volgende week kun je in HOTEL ARTEMIS weer genieten van Jodie Foster. Ze acteert al vanaf haar derde (!), dus het was niet moeilijk om negen Schokkend Nieuws-waardige clipjes van haar op te duikelen.

Alicia Christian Foster is overigens niet zo oud als ze er in HOTEL ARTEMIS uitziet. In de film speelt ze  de rol van Nurse Jean Thomas en zij staat aan het hoofd van een geheim hospitaal waar alleen zware criminelen worden verpleegd – logisch dat je daar een paar grijze haren aan overhoudt. In werkelijkheid werd Jodie in 1962 geboren en is ze nu dus ergens in de vijftig. Ze kan bogen op talloze prachtige rollen, twee Oscars, vele andere prijzen én een Cecil B. DeMille Award die ze in 2013 ontving voor haar hele carrière.

 

COPPERTONE GIRL (1965)

Haar allereerste rol was die van ‘Coppertone girl’ in een reclame voor zonnebrand.  Geen echte SN-rol natuurlijk, en dat geldt ook voor haar optreden als zesjarige in THE DORIS DAY SHOW. Hoewel? In je neus peuteren boven de kerstkalkoen? Shocking in 1969!Jodie Foster 3 Jodie en haar broer Buddy traden in meer dan vijftig commercials en tv-series op in de jaren zestig. In 1972 maakte ze haar filmdebuut in NAPOLEON AND SAMANTHA. De Disney-film over het avontuur van twee vrienden en hun leeuw liep nog bijna verkeerd af voor de jonge actrice, vertelde ze Jonathan Ross vorig jaar.

 

ALETHEA (1973)

Maar voor Schokkend Nieuws begint het echte Jodie Foster-verhaal natuurlijk met ALETHEA, de tiende aflevering van het eerste seizoen van KUNG FU. David Carradine speelt de rol die Tarantino later tot KILL BILL zou inspireren, die van de blokfluit-spelende Kwai Chang Caine in het wilde westen. Jodie speelt Alethia Patricia Ingram. Ze is ooggetuige en haar verklaring betekent dat Caine zal worden opgehangen – maar wat is waarheid en wat is bedrog in deze aflevering? De kleine grasshopper krijgt een aardig lesje oosterse filosofie te verstouwen: ‘I will show you that your lie was indeed the truth”

 

TAXI DRIVER (1976)

Naar een scenario van Paul Schrader, die we in SN#132 nog interviewden. Taxichauffeur Travis Bickle (Robert De Niro) verliest zich langzaam maar zeker volledig in zijn waanzinnige geweldsfantasieën. Het minderjarige straathoertje Iris is zijn laatste hoop op verlossing.  De hele film draait om Travis, tot Jodie Foster halverwege De Niro bijna van het scherm speelt met een idiote bril en een geroosterde boterham vol jam en suiker. Magistraal. Jodie vierde haar veertiende verjaardag op de set van TAXI DRIVER en sleepte er haar eerste Oscarnominatie mee in de wacht.

 

THE LITTLE GIRL WHO LIVES DOWN THE LANE (1976)

1976 was een topjaar voor Jodie Foster. Het was niet alleen het jaar van TAXI DRIVER maar ook het jaar van FREAKY FRIDAY, BUGSY MALONE en… de inktzwarte coming-of-age thriller THE LITTLE GIRL WHO LIVES DOWN THE LANE. Lieuwe van Albada besprak de film al eens in SN#119. Dertienjarige Rynn (Foster) leeft helemaal op zichzelf en houdt iedereen voor dat haar vader, een dichter, te druk is om uit zijn werkkamer te komen. Politieman Miglioriti, zijn neefje Mario, dictatoriale huisbaas Mrs. Hallet en vooral haar pedofiele zoon Frank nemen daar geen genoegen mee – met dodelijke gevolgen. Martin Sheen is ongelofelijk als dierenbeul en sleazy kinderlokker, maar geen partij voor de hyperintelligente Rynn.

 

SILENCE OF THE LAMBS (1991)

Haar eerste Oscar won Jodie Foster in 1988 voor het ijzersterke feministische drama THE ACCUSED. De tweede won ze voor een al even sterke horrorfilm: THE SILENCE OF THE LAMBS. In SN#132 stonden we, naar aanleiding van een nieuwe Blu-ray-release, nog uitgebreid stil bij de klassieker van Jonathan Demme. ‘Do you spook easily Starling?,’ is een van de eerste dingen die FBI-profiler Jack Crawford haar vraagt in de film, om even later te vervolgen met: ‘Believe me, you don’t want Hannibal Lecter inside your head.’ Bijna alle grote rollen van Foster draaien om moed, en SILENCE OF THE LAMBS is haar beste rol omdat de film zo duidelijk laat zien dat moed niet hetzelfde is als de afwezigheid van angst. Clarice is geen eendimensionale superheldin; ze heeft haar angst nét genoeg onder controle om de lugubere Lector in haar leven toe te laten.

 

CONTACT (1997)

Moedige, kwestbare én intelligente vrouwen: dat zijn typische Jodie Foster-rollen. In CONTACT speelt ze Eleanor Arroway, een volhoudende radio-astronoom die al jaren is ‘waiting for ET to call.’ Wanneer uiteindelijk een bericht uit de omgeving van de ster Vega de aarde bereikt, krijgt de wetenschapster te maken met tal van lastige Aardse vraagstukken: militaire paranoia, presidentiele opiniepeilingen, media hypes, religieus fanatisme, seksische arbeidsverhoudingen en… haar crush op theoloog Matthew McConaughey. SF-schrijver Carl Sagan zorgde voor een topzware overvloed aan ideeën, Robert Zemeckis regisseerde het met een overdaad aan sentimentaliteit – dus is het Jodie die ervoor zorgt dat CONTACT desondanks ook na tweeëneenhalf uur nog zeer te genieten blijft.

 

PANIC ROOM (2002)

Op papier moet het verhaalidee van Meg Altman en haar zieke dochter in een PANIC ROOM er uitgezien hebben als het perfecte project voor een powervrouw als Jodie Foster. Het resultaat is echter niet meer dan een wel aardige thriller. David Fincher bewees, twee jaar na FIGHT CLUB, opnieuw zijn visuele vakmanschap. Toch was dat niet genoeg om een David Koepp scenario-by-the-numbers echt leven in te blazen. Foster is duidelijk wel sterker dan Nicole Kidman, die oorspronkelijke voor de rol gecast was, geweest zou zijn. Haar aan diabetes lijdende dochter wordt trouwens gespeeld door Kristen Stewart, vijf jaar voordat ze in TWILIGHT met bloedarmoede en glinstertjes geconfronteerd zou worden.

 

ELYSIUM (2013)

De laatste keer dat we Jodie Foster een rol zagen spelen in een genrefilm is alweer vijf jaar geleden. Neill Blomkamps ELYSIUM kan bogen op een fantastische sciencefiction-premisse en dito aankleding: 99 procent van de wereldbevolking leeft in armoede op een overbevolkte en smerige aarde, terwijl de laatste, steenrijke 1 procent leeft in het designer-ruimteschip Elysium. Helaas zorgen het standaard actieavontuur, noch Foster als bitchy Secretary Delacourt in mantelpak (knipper met je ogen en je mist haar in de trailer) voor echt memorabele momenten.

 

HOTEL ARTEMIS (2018)

Foster schitterde in haar lange acteercarrière in meer dan veertig films. Ze regisseert ook, waaronder de laatste jaren een aantal afleveringen van populaire series als ORANGE IS THE NEW BLACK, HOUSE OF CARDS en BLACK MIRROR.  Vanaf 28 juni is ze gelukkig weer als actrice te zien. Als Jean ‘The Nurse’ Thomas deelt ze de lakens uit in het vervallen Hotel Artemis, daarbij geholpen door haar trouwe rechterhand Everest (Dave Bautista). In het door rellen verwoeste Los Angeles van de toekomst verschuilt zich achter het oude art deco van Artemis een wel heel bijzonder ziekenhuis. Nurse Thomas verpleegt namelijk louter gewonde criminelen – en vanavond is het spitsuur in het ziekenhuis! Geloofwaardig is het totaal niet, maar HOTEL ARTEMIS is een fraai gedraaid, pulpy stripboek. Leuk en – geloof het of niet – Foster en Bautista vormen een behoorlijk komisch duo!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!