Gens
Gens
INTERVIEW

Interview met Xavier Gens

GensTot en met 5 november kun je in Brugge nog komen genieten van het Razor Reel Fantastic Film Festival. Schokkend Nieuws is al langs geweest en sprak met een van de gasten: de Franse regisseur Xavier Gens.

Gens kennen we van FRONTIÈRE(S), de film rond een volkomen dolgedraaide nazistische familie met bloedige gebruiken. Zijn nieuwste film THE DIVIDE met Lauren German, Michael Biehn en Rosanna Arquette, draait vanaf 8 maart 2012 in de Nederlandse bioscopen. De film was ook al te zien tijdens Razor Reel. Gens is inmiddels weer terug naar Franrijk, maar je hebt nog een kleine week om in Brugge te komen kijken naar veertig fantastische films, workshops en Q&A’s van en met andere bekende regisseurs.

Schokkend Nieuws: FRONTIÈRE(S) verscheen in 2007, samen met veel andere extreme films uit Frankrijk, waardoor men internationaal sprak over de ‘New Wave of French Horror’. Voelde jij je werkelijk deel van een beweging?

‘Ja, er was toen echt sprake van een Franse horrorbeweging. Canal+ was vanaf 2005 met een financieringsorganisatie gestart die zich toespitste op de Franse fantastische film. Het ging om kleine budgetten, maar die boden tenminste de mogelijkheid om films te maken. FRONTIÈRE(S) was de eerste of tweede film die dankzij dit systeem gefinancierd werd. Het toeval wilde dat ik net mijn scenario had geschreven. FRONTIÈRE(S) lag me na aan het hart en was niet opgezet om gebruik te maken van dit nieuwe systeem, maar het kwam wel heel goed uit. We waren eraan begonnen uit liefde voor het genre, zonder stil te staan bij de praktische beslommeringen. À L’INTÉRIEUR en FRONTIÈRE(S) werden gelijktijdig gedraaid. Alexandre Bustillo en Julien Maury (de makers van À L’INTÉRIEUR en LIVIDE – SN) zijn goede vrienden. Zowat driekwart van onze technische ploeg was identiek. Het was een heel gedoe, we deelden dezelfde grimeur, dezelfde geluidsploeg en nog veel meer, en moesten dat allemaal op elkaar afstellen. We werden een soort familie. Ze noemden ons een drieling (lacht).’

En Alexandre Aja?

‘Die zagen we als een soort grote broer omdat hij met HAUTE TENSION het pad voor ons had geëffend. Ik ken hem niet zo goed, maar tijdens het maken van mijn films vraag ik hem soms om raad, en hij is steeds behulpzaam. Zijn werk heeft een bepaalde volwassenheid. In vergelijking daarmee is dat van Bustillo, Maury en mij veeleer het werk van fanboys.’

Op welke manier was je eigenlijk betrokken bij de productie van LA HORDE?

‘Ik ben bevriend met de regisseur, Yannick Dahan. Oorspronkelijk had hij een script voor een film van tweeënhalf uur. Ik zei hem dat het zo moeilijk zou worden. Ik heb een handje toegestoken bij de voorbereiding om te zorgen dat de film binnen zijn budget kon gemaakt worden.’

Waarover gaat je nieuwe film  THE DIVIDE?

‘Over acht mensen die geblokkeerd zitten in de kelder van een flatgebouw in New York na een nucleair incident, en hoe ze trachten te overleven. Door de bestraling worden ze langzaam gek, hun lichaam takelt af…’

Aan FRONTIERE(S) begon je vanuit een persoonlijk sentiment. Je schreef het script na de opkomst van extreem-rechts in de Franse verkiezingen van 2002. Groeide THE DIVIDE ook vanuit zo’n persoonlijke betrokkenheid?

‘Ik zat in een kleine depressie en daar bovenop kwam dan de financiële crisis, de onheilspellende berichten in het nieuws en Ronald Emmerich die een catastrofeporno maakte (lacht). Ik wilde die gevoelens kwijt. De wereld is aan het veranderen en misschien moeten we tabula rasa maken met het verleden. Ik probeer het ook te hebben over hoe gemakkelijk mensen in fascisme vervallen onder extreme omstandigheden. De thematiek ligt eigenlijk heel dichtbij FRONTIÈRE(S), over mensen die een soort micro-samenleving creëren omdat ze zich bewust worden van een nakend einde, maar ditmaal breng ik het met meer volwassenheid. Het gaat over hoe de mens een wolf is voor zijn medemens. Ik vind dat een belangrijk thema.’

Het is een intense film geworden. Vind je het nodig om je publiek te shockeren?

‘Eerlijk gezegd heb ik daar tijdens het maken van de film niet bij stilgestaan. Ik heb veel vrijheid gegeven aan de acteurs. In het scenario was er bijvoorbeeld een scène waarin Rosanna Arquette tijdens het eten bonen op haar jurk knoeide. Ze wil die wassen, maar krijgt een hoop gedonder met de anderen omdat die er geen water aan willen verspillen. Rosanna vond die scène nogal naïef. Ze stelde als vervanging voor dat ze ongesteld werd en het bloed wilde wegwassen. Ik stapte met haar voorstel naar de producenten en die vonden het meteen te gek (lacht). Dat is een beetje de geest waarin de film tot stand kwam. Het begon als een vrij mainstream project en eindigde als de film die je nu te zien krijgt (lacht).

Foto: Nancy Vanwynsberghe.

Meer over Xavier Gens, FRONTIÈRE(S), HITMAN (2007), THE DIVIDE en Gens’ volgende project COLD SKIN in Schokkend Nieuws in maart volgend jaar.

Meer over het Razor Reel Fantastic Film Festival

© Wim Castermans
1 november 2011

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!