Julius en Jasper bespreken twee film noirs van Orson Welles: THE LADY FROM SHANGHAI (1947) en TOUCH OF EVIL (1958). Als er eentje zou moeten verdwijnen, welke mag dan blijven?
Zoals de meeste films van Welles flopten THE LADY FROM SHANGHAI en TOUCH OF EVIL allebei, maar gelden ze inmiddels als klassiekers. Vooral THE LADY FROM SHANGHAI geldt als een ramp, ook vanwege de problematische draaiperiode. Welles zelf gruwde vooral van wat de studio met zijn film gedaan had: zijn finale, die een ware tour de force had moeten zijn, werd van twintig minuten teruggesneden naar drie minuten. In een memo aan de studio legde Welles uit wat er allemaal niet klopte, maar er werd niet geluisterd.
En zo ging het ook bij TOUCH OF EVIL: de studio had de film verminkt, Welles schreef een (nog veel langer) memo met het verzoek het een en ander te herstellen, en dat gebeurde niet. Tot 1998: toen monteerde de legendarische editor Walter Murch een versie met Welles’ memo als uitgangspunt, die inmiddels als de definitieve versie van de film geldt.
Jasper verdedigt THE LADY FROM SHANGHAI, Julius TOUCH OF EVIL. Als er maar eentje mag blijven, welke moet dan weg?