Julius en Jasper bespreken twee horrorklassiekers: ROSEMARY’S BABY (1968) en DON’T LOOK NOW (1973). Als er maar een van de twee mag blijven, welke moet dan weg?
Twee films over mensen die de controle over hun leven verliezen; twee films waarin het rationele botst met het bovennatuurlijke; twee films over het wantrouwen van vreemden in een grote stad; twee films over een kind. Met ROSEMARY’S BABY stonden William Castle, Robert Evans en Roman Polanski aan de wieg van een nieuw soort horror. Realistischer, herkenbaarder en prestigieuzer dan de monsters in kastelen van weleer. Opeens kon het meest angstaanjagende ook schuilgaan in, bijvoorbeeld, een apartementencomplex in New York. Ook DON’T LOOK NOW vormt een hoogtepunt in deze trend. Regisseur Nicolas Roeg is, net als Polanski, een gerenommeerd artistiek filmmaker die regelmatig met succes het gebied van de genrefilm betrad (eerder bespraken Julius en Jasper zijn THE WITCHES). De hier besproken films kunnen in elk geval op dat gebied gezien worden als hun meesterwerken. Maar welke moet blijven? Jasper verdedigt ROSEMARY’S BABY, Julius DON’T LOOK NOW.