Martyrs tp01
Martyrs tp01
Nieuws
17 juli 2016

Win kaarten – als je durft!

Martyrs tp01 PRIJSVRAAG | De titel van het evenement valt dezer dagen een beetje ongelukkig uit, maar de ellende in de New French Extremity-nacht van Kriterion op 27 juli blijft gelukkig beperkt tot het filmdoek. Keihard aankomen doet het wel.

Kriterion besteedt, in het kader van de zomerprogrammering, aandacht aan twee klassiekers van het extreem gewelddadige en seksueel geladen type Franse film dat zo rond de eeuwwisseling de bioscopen en filmfestivals bereikte. POLA X (Leos Carax, 1999), BAISE-MOI (Coralie Trinh Thi, 2000), HAUTE TENSION (Alexandre Aja, 2003) en FRONTIERE(S) (Xavier Gens, 2007) zijn bekende voorbeelden.

“De menselijke psyche, ratio en zijn of haar gestel,” lezen we op de website van Kriterion, “worden getoetst in de extreemste vorm. Politieke en sociale kwesties worden letterlijk gebotvierd op de personages in de films. Esthetische vergelijkingen met het Amerikaanse gore uit SAW (2004) of HOSTEL (2005) zijn allicht snel getrokken, maar daarmee wordt de experimentele benadering van camerawerk, montage en het narratief flink tekort gedaan. Bovendien ontstijgt de maatschappijkritische lading het oppervlakkige, betekenisloze geweld.”

In hoeverre je het daarmee eens bent kun je op 27 juli zelf gaan beoordelen. Dat wil zeggen: als je de double bill MARTYRS (Pascal Laugier, 2008) en IRRÉVERSIBLE (Gaspard Noé, 2002) heelhuids doorkomt.

Een schijnbaar gewoon gezinnetje. De deurbel gaat. De vader doet de deur open en Lucie staat daar – met een jachtgeweer. Beng! MARTYRS begint als een soort home invasion movie, maar niets is wat het lijkt in de tweede film van Pascal Laugier. De tweede helft doet meer met je huid, dan kippenvel alleen. Bart van der Put interviewde Laugier in 2009 (Schokkend Nieuws #81): “MARTYRS gaat over het einde van de wereld in moreel opzicht, het is geen Apocalyps van het tastbare, maar van het spirituele van de beschaving. (…) In politiek en mentaal opzicht loopt onze beschaving op de laatste benen.” – en dan maak je dus een keiharde martelfilm.

IRRÉVERSIBLE is één van de weinig films waarvoor het kaartjeskopende publiek, destijds in het filmmuseum in het Vondelpark, vooraf gewaarschuwd werd: “Weet je het wel zeker?” Ja, heel zeker, want al is deze schokkende  film die draait om de verkrachting van Alex (Monica Bellucci) bijna niet te doorstaan; het is een essentiële mokerslag over dingen die nooit meer teruggedraaid kunnen worden.

Schokkend Nieuws geeft, in samenwerking met Kriterion, drie keer twee kaartjes weg voor de double bill. Voor jou en je date (gezellig!) Moet je nog wel even deze vraag beantwoorden: voor welke film in hetzelfde genre met Beatrice Dalle kun je je zwangere vriendin maar beter thuislaten?

Mail je antwoord voor 25 juli naar [email protected] en vergeet niet je naam en adres te vermelden.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!