Nieuws
29 januari 2011

Skyline – Het interview

Ze komen! Op 3 februari verschijnt de alien invasion-film SKYLINE in de bios. De Amerikaanse regiebroertjes Colin en Greg Strause legen hun enorme digitale trukendoos boven de stad Los Angeles. In de komende editie van Schokkend Nieuws een lang interview met Colin Strause. Hier vast een voorproefje.

DOOR HENRIËTTE POELMAN

Colin en Greg Strause werken al sinds 1996 in het visual effects department. Ze droegen hun steentje bij aan een bijna oneindige reeks spektakelfilms: TERMINATOR 3: RISE OF THE MACHINES, THE DAY AFTER TOMORROW, X-MEN: THE LAST STAND, 300, THE INCREDIBLE HULK, IRON MAN 2, AVATAR’¦ In 2007 regisseerden ze hun eerste eigen film: AVPR: ALIENS VS PREDATOR ‘“ REQUIEM.

AVPR bleek geen onverdeeld positieve ervaring, vertelt Colin Strause telefonisch vanuit Los Angeles. De broers waren het Hollywood studiosysteem al gauw zat en raakten bovendien gefrustreerd door alle dure pitch meetings die op niets uitliepen. De release van PARANORMAL ACTIVITY in datzelfde jaar zette ze aan het denken. Het resultaat: SKYLINE.

Colin: ‘˜Oren Peli maakte PARANORMAL ACTIVITY met een videocamera in zijn eigen huis. Voor commercials hadden wij onze eigen digitale camera’s en lichtapparatuur aangeschaft en opeens vroegen we ons af waarom wij niet onze specialiteit zouden filmen: sciencefiction. Het begon als experiment. Oorspronkelijk zou SKYLINE niet eens een script hebben! We merkten echter al snel dat we niet alles konden improviseren. Binnen twee maanden hadden we een script, een casting director en besloten we: Let’s just go with it. We vonden een crew en acteurs die akkoord gingen met de belofte dat ze betaald kregen als de film iets zou opleveren. Halverwege de opnames hadden we het geluk dat we de film verkochten op het filmfestival in Berlijn. Opeens konden we ons veel meer special effects veroorloven.’

Jullie hebben de film volkomen onafhankelijk kunnen produceren.

‘˜Ja, ik denk dat een studio het einde van SKYLINE nooit zou goedkeuren. Het is één van mijn favoriete scènes, maar we wisten van tevoren dat de meningen verdeeld zouden zijn. De meeste producenten zijn eigenlijk deal makers. Ze regelen geld en een grote acteur, verlaten het project en doen op de première alsof zij de halve film hebben gemaakt. Maar wij staan elke dag op de set en moeten onderhandelen met boze buren, advocaten en distributeurs. Weinig mensen weten echt van begin tot eind hoe ze een film moeten maken. Behalve het geluid hebben we alles zelf gedaan, tot en met de laatste digital deliveries, en daar zijn we behoorlijk trots op.’

De laatste jaren verschijnen er veel films over invasies uit de ruimte, zoals DISTRICT 9, WORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES, MONSTERS, COWBOYS VS ALIENS en SUPER 8/DARLINGS. Wat maakt een goede alien invasion-film?

‘˜Ik denk vooral de omvang, de sense of scale. Als er ooit een buitenaardse macht op aarde landt zal die zo wijdverspreid zijn dat het niet uitmaakt waar je bent. Je bent nergens veilig. Ze kiezen altijd de grootste, dichtstbevolkte gebieden en isoleren iedereen. Men is zo gewend aan telefoons, computers en tv ‘“ maar wat doe je als dat wegvalt? Hoeveel mensen kunnen zelf vuur maken of schoon water vinden? Door onze afhankelijkheid van technologie zijn we al onze caveman skills verloren.’

Enig idee waarom er juist de laatste tijd zoveel invasiefilms uitkomen?

De special effects worden steeds goedkoper, al zijn sommige van die films alsnog erg duur geworden. WORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES kostte twaalf tot vijftien keer meer dan SKYLINE. Men lijkt ook door te krijgen dat het publiek films als DISTRICT 9 en CLOVERFIELD wil zien. Studio’s realiseren zich dat er een markt voor is. INDEPENDENCE DAY was, denk ik, het begin van de omslag. Als je naar de recente films kijkt zie je dat ze enorm van elkaar verschillen. WORLD INVASION: BATTLE LOS ANGELES is een soort BLACK HAWK DOWN: militaristisch, gritty en vanuit de hand gefilmd. SKYLINE is interessant omdat het dat juist niet is. Geen van onze aliens heeft bijvoorbeeld een wapen. In 1998 had je twee films over asteroïden en een jaar daarvoor twee films over vulkanen. Je vond óf de ene leuk, óf de andere. Met films over aliens heb je dat niet. Aliens are cool.’

SKYLINE is vanaf 3 februari in de bioscoop te zien. Lees het uitgebreide interview en meer over SKYLINE 2 in Schokkend Nieuws #89. Vanaf 9 februari in de winkels.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!