Rednecks, white trash en hillbillies… de angst voor de rurale bevolking werd veelvuldig uitgemolken in horrorfilms. Op 13 januari gaat TUCKER & DALE VS. EVIL in premiëre. Voor de gelegenheid maakte Schokkend Nieuws een lijstje met favoriete Hellbillies.
Kennelijk is er, in de ogen van de bioscoopbezoekende stedeling, iets helemaal mis met mensen die houden van de natuur, petjes en houthakkershemden, pompstations en geïsoleerde hutjes, dubbelloopse jachtgeweren, wolfklemmen, bijlen en kettingzagen. Je vraagt je af waarom.
TWO THOUSAND MANIACS! (Herschell Gordon Lewis, VS 1964)
Pleasantville, USA, viert de honderdste verjaardag van een bloedbad uit de Amerikaanse burgeroorlog met een echte, traditionele Southern barbecue. En zes onwetende cityfolk staan op het menu, in deze splatterklassieker van gore-meister Lewis. ‘˜We got us some good ‘uns! Dogged if we don’t!’
DELIVERANCE (John Boorman, VS 1972)
Jon Voight, Burt Reynolds, Ned Beatty en Ronny Cox raken behoorlijk in de problemen op de Cahulawassee River. Veilig waterraften is op zich al een uitdaging, maar de banjosolo in het begin had deze stedelingen moeten waarschuwen voor de zeden en gewoonten van de bergbewoners. ‘˜Now let’s you just drop them pants.’
THE TEXAS CHAIN SAW MASSACRE (Tobe Hooper, VS 1974)
– ‘˜Hey, do you know where the old Franklin place is?’
– ‘˜The old Franklin place?’˜
– ‘˜Yeah, it’s an old two-story rock house that sitting up on a hill. I thought it might be back on that road someplace, but I’m not really sure.’
– ‘˜Uh… yeah, maybe I’ve seen something like that up that way. Well now look, you boys don’t want to go messin’ around some old house. Those things is dangerous. You’re liable to get hurt. You don’t want to go fooling around other folks’ property. Some folks don’t like it, they don’t mine showing you.’
WRONG TURN (Rob Schmidt, VS/DE 2003)
West Virginia dan? Chris Flynn was, in tegenstelling tot de vijf kampeerders die hij onderweg ontmoet, gewoon van plan om op de hoofdweg te blijven. Heel verstandig, Chris, maar jammer van die verkeerde afslag. Die voert immers rechtstreeks naar het hutje van de gebroeders Three Finger, Saw Tooth en One Eye, het afzichtelijke resultaat van generaties van inteelt.
THE DEVIL’S REJECTS (Rob Zombie, VS 2005)
Vervolg op Zombie’s house of 1000 corpses krikt de body count spectaculair op. De familie Firefly, het ultieme blanke uitschot, verzet zich tot het uiterste tegen de ‘˜beschaafde’ buitenwereld. ‘˜I think I can still smell your wife’s pussy stink on my gun… hope it doesn’t rust the barrel.’
EDEN LAKE (James Watkins, UK, 2008)
Dat je ook buiten de VS niet veilig bent voor white trash, bewees het Britse EDEN LAKE. Michael Fassbender en Kelly Reilly denken tijdens hun romantische weekend vooral last te hebben van opgeschoten jongelui, maar ontdekken op een buurtfeestje dat die kids ook ouders hebben. De tomtom had ze nog zo gewaarschuwd: ‘˜At your first opportunity, turn around.’
(Samenstelling: Phil van Tongeren en Barend de Voogd)