Wit
Wit
TGIF
23 maart 2018

Thank God It’s Friday, 23 maart

WitTGIF | De vorige keer dat ik TGIF-dienst had, schreef ik over streamen en de veranderende thuiskijkervaring. Maar sommige films komen toch echt het best tot hun recht in de bioscoop.

Jammer is dat je die keuze niet altijd krijgt. ANNIHILATION had ik graag op het grote scherm gezien, maar dat was in Nederland geen optie. En dan gaat het niet alleen om hoe groot dat scherm is: op zich heb ik best een prima thuisbios en zijn er bioscopen waar je uiteindelijk met een kleinere kijkhoek kijkt dan bij mij op de bank. Nee, het gaat ook om de ervaring.

Ik had bijvoorbeeld vrienden uitgenodigd. Heel gezellig. Maar hoe goed de thuisbios ook: het blijft een woonkamer. Dus mensen praten tijdens de film – voornamelijk óver de film, maar juist bij ANNIHILATION maakt dat het moeilijker om de film gewoon op je te laten inwerken. De ultieme onderdompeling in een film die je in de bioscoop hebt, is toch moeilijk te bereiken los van die locatie en dat ritueel.

Ik vond hem alsnog goed, ANNIHILATION. En ik ben blij dat er zoveel over is geschreven: of het nu uiteindelijk een metafoor is voor kanker, of voor depressie, of transformatie en de horror van verandering; wat het einde zou kunnen betekenen en of een eerder plan voor het einde niet beter was; over de invloed van Tarkovsky. Als je liever luistert dan leest kan dat ook.

Toch is kwaliteit niet per se de bepalende factor waardoor sommige films zich beter lenen voor de bios dan voor thuis. Afgelopen week werd aangekondigd dat A WRINKLE IN TIME opeens van de Nederlandse en Belgische release-kalender is verdwenen. De reden blijft speculeren. Het zal deels liggen aan de weinig enthousiaste recensies: de rotte-tomaten-score staat op 40%, de metacritici – zonder link want autoplay-video – geven 53/100. Het vermoeden rijst toch ook dat, ondanks het overweldigende (en voor sommigen kennelijk enge) succes van BLACK PANTHER, de studio’s een film met zo weinig witte mannen een te groot risico blijven vinden.

Ik weet niet of A WRINKLE IN TIME een goede film is – ik heb hem nog niet gezien. De kans is groot dat hij inderdaad lang niet perfect is. Maar gebaseerd op de trailers is hij in ieder geval visueel spectaculair, met allemaal vreemde locaties en psychedelische beelden. Daarom heb ik ook de petitie getekend die gelanceerd werd door Cine (full disclosure: daar schrijf ik ook voor) en de Women’s March The Netherlands. De teller staat al bijna op het aantal dat in 2013 Universal zover kreeg om THE WORLD’S END alsnog toch uit te brengen, dus wie weet – en bij deze petitie gaat het een stuk sneller. Toch handig, dat internet: de briefkaartenactie die wij ooit op poten zetten om THE FRIGHTENERS in de bios te krijgen was omslachtiger.

Het gebrek aan bioscooprelease doet mij ook zeer twijfelen of de LOTR-prequels die Amazon gepland heeft voor hun streaming netwerk nu echt 500 miljoen waard zijn. Is het niet handiger om het voor het kleine scherm juist iets kleinschaliger aan te pakken? Niet dat alles natuurlijk in de bioscoop móet. De nieuwe LEPRECHAUN-sequel, bijvoorbeeld? Waarschijnlijk juist leuker op de bank met de juiste vrienden.

Een echt goede film blijft ook op tv overeind: THE MATRIX heb ik, als ik me goed herinner, ontdekt tijdens een aardrijkskundeles waarvan de leraar niet zo’n zin meer had. Ik zou hem wel graag nog eens in de bios willen zien – maar dan wel het origineel graag, niet de potentiële remake van Zak Penn. En dan liefst zonder CGI-toevoegingen. Ook Spielberg (die E.T. ooit aanpaste) heeft nu door dat die niet zo’n goed idee zijn.

Spielberg mengde zich ook in het streaming-vs-bios-debat. Hij vindt namelijk dat streaming films haast geen films te noemen zijn: hij vindt dat ze bij de Emmy’s horen en niet bij de Oscars. Dat gaat me weer te ver. Uiteindelijk wordt de kracht van een film bepaald door de film zelf, niet door de distributiekeuzes. Maar ik hoop dat de bioscoopervaring blijft – vooral voor films die iets durven, zoals ANNIHILATION en WRINKLE IN TIME (en, vooruit, voor actiespektakels).

Wij blijven alle films – die in de bioscoop, die op streamingplatforms, én de alleen nog op VHS te kijken oudjes – analysewaardig vinden. Daarom ter conclusie maar dit pleidooi voor ouderwetse filmkritiek. Fijn weekend!

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!