DVD/VOD

A Dark Song(2016)

DVD/Een occult ritueel is in de doorsnee horrorfilm slechts een opstapje om de actie op gang te krijgen. A DARK SONG stelt het ritueel zelf centraal. De kijker die zich daardoor laat meeslepen wacht een opwindende ervaring.

In de openingsscène van A DARK SONG zien we hoe Sophia (Catherine Walker) een afgelegen landhuis huurt op het platteland van Wales. Ze vraagt de occultist Joseph Solomon (Steve Oram) haar te helpen met de Abralemin, een ritueel dat haar weer in contact moet brengen met haar overleden zoontje. Daar komt wel wat overredingskracht aan te pas, want volgens Joseph beseft Sophia niet goed waar ze aan begint.

Dat het ritueel inderdaad een ontstellend zware opgave is, daarvan zijn we het grootste verdere deel van de film getuige. Hier wordt niet even een ouijabord uit de kast getrokken. Nee, maandenlang sluit het duo zich op in het sombere landhuis. Er worden heel wat kaarsen ontstoken en krijtcirkels getrokken. Er wordt gevast en gemediteerd en de tirannieke Joseph laat Sophia vreselijke psychische en fysieke ontberingen doorstaan. Maar ook zelf gaat hij langzaam aan de situatie ten onder.

Het ritueel wordt erg geloofwaardig geschetst. Je kan je als kijker goed voorstellen dat dit de manier zou zijn waarop een dergelijke eindeloze seance in elkaar zou steken. Je kan je na verloop van tijd zélfs voorstellen dat wie zich al die moeite getroost misschien wel eens beloond zou kunnen worden. Dat maakt minieme voorvallen die langzamerhand plaats beginnen te vinden – een enkel gouden papiersnippertje dwarrelt plotseling naar beneden – tot hoogst opwindende gebeurtenissen.

A DARK SONG is al die tijd eigenlijk vooral een psychologische thriller, die goed past in de nieuwe lichting horrorfilms à la THE BABADOOK. Hoe ver ben je bereid te gaan om je verdriet de baas te worden? Weet Joseph echt wat hij doet of is hij een charlatan? Vertelt Sophia wel de hele waarheid? En als er zich dan eindelijk die vreemde voorvallen beginnen voor te doen, zijn dat dan daadwerkelijk manifestaties van het bovennatuurlijke, of door het slopende ritueel opgeroepen waanbeelden?

Overgave is in A DARK SONG van cruciaal belang. Zoals de Abramelin alleen kan werken als Sophia en Joseph zich er volledig aan overgeven, zo werkt de film ook alleen als de kijker zich weet in te leven in de wanhopige wens van het duo contact te maken met het bovennatuurlijke. Gelukkig overtuigen Catharine Walker en Steve Oram volledig in hun rollen. De gok van debuterend regisseur Liam Gavin om vrijwel geheel te leunen op twee acteurs en één lokatie pakt goed uit. De film is bovendien prachtig in beeld gebracht. Niet in grauwe tinten, zoals voor de hand gelegen had, maar in warme uitbundige kleuren – een vondst.

Ook het slot van de film is een gok en zal kijkers waarschijnlijk verdelen. Persoonlijk vond ik het verbluffend. Een ijzersterke film die me voorlopig niet los zal laten.

Distributie: Première TV Distribution/Source1Media. Release op dvd/vod: 31 oktober 2017. Copyright Ype Driessen. Overname uitsluitend na goedkeuring van de rechthebbende. Online gepubliceerd op 29 oktober 2017.

© Ype Driessen
28 oktober 2017
    A Dark Song