Ex Machina
Ex Machina
Nieuws
29 december 2015

Tabé 2015 (deel 3)

Ex MachinaJAARLIJSTEN | Het jaar is alweer bijna voorbij, dus we kunnen terug gaan kijken. Wat waren de beste horror-, sciencefiction- en fantasyfilms van 2015? Hier is het derde deel van de jaarlijstjes van de Schokkend Nieuws-medewerkers!

Drieentwintig medewerkers van Schokkend Nieuws stuurden een lijstje met hun vijf favoriete genrefilms. Negenendertig titels in totaal. In Schokkend Nieuws #117 publiceerden we onze top 10 voor 2015. We publiceren elke dag een paar van die individuele lijstjes en dan op nieuwjaarsdag, om het jaar in stijl af te sluiten, de volledige toplijst. Houd er rekening mee: de deadline voor deze lijstjes was al in november, wat de omissie van sommige films (Star Wars bijvoorbeeld) kan verklaren. 

De eerste portie lijstjes vind je hier en de tweede hier.

Jasper ten Hoor schreef dit jaar recensies voor o.a. DEATHGASM, DEMONS en NEKROMANTIK. Ook maakt hij deel uit van het Thank God It’s Friday-team, dat ons elke vrijdag trakteert op een dosis geeky linkjes.

1. IT FOLLOWS (David Robert Mitchell, 2014). Het jaar dat we Wes Craven verloren, kregen we er ook een Craven bij. Sinds A NIGHTMARE ON ELM STREET (1984) zagen we niet zo’n originele, doeltreffende en sfeervolle horror.
2. BIRDMAN: OR (THE UNEXPECTED VIRTUE OF IGNORANCE) (Alejandro González Iñárritu, 2014). “Sixty is the new thirty, motherfucker.” Michael Keaton is nog steeds in topvorm in deze verrukkelijke en visueel schitterende satire met een waanzinnige cast.
3. KINGSMAN: THE SECRET SERVICE (Matthew Vaughn, 2014). Colin Firth die op de klanken van Lynyrd Skynyrds Free Bird op gewelddadige wijze een hele kerk uitmoordt is zonder twijfel dé filmsequentie van het jaar. “Lord, I can’t change!”
4. EX MACHINA (Alex Garland, 2015). Ingetogen en sfeervol scifi-drama, dat door de intrigerende personages en trage opbouw uiteindelijk rete-spannend wordt.
5. INSIDIOUS: CHAPTER 3 (Leigh Whannell, 2015). Zelfs bij het tweede vervolg loopt deze franchise opvallend weinig deuken op. Effectieve jumpscares, sterke opbouw en Lin Shaye in één van haar beste rollen tot nu toe.

Onze vaste tekenaar Milan Hulsing zorgt elk nummer voor een mooie illustratie bij de ‘Nederhorror & meer’-rubriek. Ook de prachtige Leatherface-cover van Schokkend Nieuws #114 was van zijn hand!

1. IT FOLLOWS (David Robert Mitchell, 2014). Even eng als aantrekkelijk.
2. TURBO KID (François Simard, Anouk Whissell en Yoann-Karl Whissell, 2015). Stukken leuker dan MAD MAX: FURY ROAD!
3. EX MACHINA (Alex Garland, 2015). Dit was een behoorlijke mindfuck.
4. O APÓSTOLO (Fernando Cortizo, 2012). Animatie met heel dikke atmosfeer.
5. THE GUEST (Adam Wingard, USA, 2014). Vermakelijke film werkt strak toe naar totale escalatie.

Sarah Knuvelder moest vanwege een nieuwe baan dit jaar helaas afscheid nemen van het eerder genoemde Thank God It’s Friday-team, maar haar tweemaandelijkse Bioscoop-rubriek in het tijdschrift hoeven we gelukkig niet te missen.

1. MAD MAX: FURY ROAD (George Miller, 2015). Wanneer je tijdens de aftiteling de film meteen nog een keer wilt zien dan zegt dat eigenlijk wel genoeg.
2. IT FOLLOWS (David Robert Mitchell, 2014). Originele en subtiele onder-de-huid-kruip horror met een fijne soundtrack.
3. Ash vs. Evil Dead, seizoen 1 (Sam Raimi e.a., 2015). De EVIL DEAD-serie is alles wat ik ervan verwachtte en meer. Grappig, vol referenties naar de films, lekker bloederige praktische effecten en Bruce is The King.
4. TURBO KID (François Simard, Anouk Whissell, Yoann-Karl Whissell. 2015). Sympathieke hommage aan de B-film die van begin tot eind weet te vermaken.
5. CRIMSON PEAK (Guillermo del Toro, 2015). Less is more gaat bij Del Toro niet op en dat vind ik helemaal niet erg.

Redactielid Julius Koetsier dook voor onze grote Star Wars-special in het werk van concept artist Ralph McQuarrie, en schreef dit jaar verder o.a. over A Ghost Story for Christmas,  de re-issue van INVASION OF THE BODY SNATCHERS en het koffietafelboek Robocop: The Definitive History.

1. MAD MAX: FURY ROAD (George Miller, 2015). De beste Amerikaanse actiefilm sinds THE GENERAL (1926). Een meesterwerk met hersens en vuisten, dat laat zien wat popcinema op z’n best kan zijn.
2. INSIDE OUT (Pete Docter, Ronnie Del Carmen. 2015). Eraan denken is genoeg voor een brok in de keel.
3. ICH SEH, ICH SEH (Severin Fiala, Veronika Franz, 2014). Akelig, beklemmend horrorsprookje, vol prachtig grauwe 35mm-shots.
4. A GIRL WALKS HOME ALONE AT NIGHT (Ana Lily Amirpour, 2014). Het stijlvolle debuut van Ana Lily Amirpour gaat vernieuwend om met klassieke vampierconventies en geeft ons een nieuw iconisch filmmonster.
5. IT FOLLOWS (David Robert Mitchell, 2014). Slimme meta-horror, die niet vergeet óók gewoon een effectieve horrorfilm te zijn.

Henry Kuipers recenseerde dit jaar o.a. WE ARE STILL HERE, BURYING THE EX, THE CANAL en ZOMBEAVERS.

1. BIRDMAN: OR (THE UNEXPECTED VIRTUE OF IGNORANCE) (Alejandro González Iñárritu, 2014). Gitzwart komediedrama vol satirisch commentaar op Broadway en Hollywood, waarin een neurotische acteur met een midlifecrisis worstelt met zijn innerlijke demonen. Briljant geacteerd, scherp geschreven, filmtechnisch virtuoos uitgevoerd.
2. MAD MAX: FURY ROAD (George Miller, 2015). Glorieuze symfonie van non-stop actie en postapocalyptisch ultrageweld waarmee Miller twee uur lang een meedogenloze aanval uitvoert op onze zintuigen. Misschien wel dé beste actiefilm sinds HARD BOILED (John Woo, 1992).
3 ICH SEH, ICH SEH (Severin Fiala, Veronika Franz, 2014). Psychologische arthouse-horrorthriller, die ondanks zijn enigszins gebrekkige verhaallijn en voorspelbare plotwendingen, toch beklijft dankzij het fraaie camerawerk, de subtiel opgebouwde beklemmende sfeer en fijnzinnige terreur.
4. A GIRL WALKS HOME ALONE AT NIGHT (Ana Lily Amirpour, 2014). Ultrastilistische vampierfilm met een sinistere ondertoon waarin referenties uit grafische novelles, rock-‘n-roll cultuur en genre-elementen uit de film noir, western en horrorfilm worden gemixt met Iraans drama.
5. ALLÉLUIA (Fabrice Du Welz, 2014). Zeer verontrustende dramathriller waarin gedemonstreerd wordt hoe passie en verlangen van een psychopathisch liefdesduo omslaan in obsessie en afgunst, wat uiteindelijk uitmondt in een neerwaartse spiraal van gore en perversie.

Fan van horror, sci-fi en cult?

Neem een abonnement!

Ons magazine bevat nóg meer en staat vol interviews, recensies en achtergronden.
Voor slechts 35 euro valt-ie 6x per jaar op je mat!
Liever digitaal ontvangen? Dat kan ook!